hey ik ben gewoon benieuwd niet om het een of ander,
maar stel: je hebt een motorblok met gietijzeren zuigers in bijvoorbeeld een oude auto, zou je deze dan ook om kunnen wisselen met lichtmetalen zuigers? en wat is het voor of nadeel hiervan, en wat voor aanpassingen heb je dan eventueel nodig.
alvast bedankt voor jullie reacties.
Edwin
zuigers
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: zuigers
Lichtmetelen zuigers?
Nooit van gehoord. Alleen van gesmede zuigers als vervanging. Ik kan me niet voorstellen dat lichtmetaal de juiste materiaaleigenschappen heeft voor een toesassing als zuiger. LM-wielen zijn een aluminium-magnesium legering (geloof ik). Beide materialen kunnen niet zo goed tegen de hoge temperaturen in de verbrandingsruimte, en ook de zware belasting door de verbranding lijkt me niet ok voor deze materialen.
Hoe kom je bij dit idee?
Nooit van gehoord. Alleen van gesmede zuigers als vervanging. Ik kan me niet voorstellen dat lichtmetaal de juiste materiaaleigenschappen heeft voor een toesassing als zuiger. LM-wielen zijn een aluminium-magnesium legering (geloof ik). Beide materialen kunnen niet zo goed tegen de hoge temperaturen in de verbrandingsruimte, en ook de zware belasting door de verbranding lijkt me niet ok voor deze materialen.
Hoe kom je bij dit idee?
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Ga voor magnesium zuigers, die zijn lekker licht!! Dan gaat je auto echt als de brandweer!

-
RedArrow43
- Geregistreerd lid
ik bedoel ook een legering van soorten metaal......geloof ik,
-
RoccoH
- Donateur (5x)

zuigers worden over het algemeen van een aluminiumlegering gegoten of geperst. denk niet dat je zomaar gietijzeren zuigers komt omwisselen voor alu, alleen al omdat de thermische eigenschappen van beide materialen verschillend zijn...