Hoe lang is dat nu al was de vraag.
Ik kwam spontaan met ca 20 jaar.
Nee werd er gezegd zo lang is het niet geleden.
Ik ff gegoogled en ja hoor , werd in 1991 ingevoerd.
Dus al 16 jaar tijdelijk
Snel even grof uitgerekend wat het mij extra gekost heeft al die kwartjes,
is iig toch wel een 3200 euri's dat ik eigenlijk teveel heb betaald
500000km(laten we zeggen 400000 op ned benzine), 1;10 (gemid.)= 40000 ltr x0,08 €ct = 3200 €(waarschijnlijk dus meer)
uit wikipedia :
Kwartje van Kok
Het kwartje van Kok is de naamgeving van de accijnsverhoging op autobrandstof die onderdeel uitmaakte van het pakket maatregelen uit de zogeheten Tussenbalans 1991 van het kabinet-Lubbers III waar Wim Kok Minister van Financiën was (en uitvoerder van het plan tot accijnsverhoging van Staatssecretaris van Financiën Marius van Amelsvoort (CDA)).
De reden van de invoering van Tussenbalans 1991 was om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Aangezien dit pakket tevens ook maatregelen bevatte die de kosten van het openbaar vervoer zouden doen stijgen werd besloten tot een gelijke verhoging van de kosten van autogebruik via de accijnsverhoging .
De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. Er is enkele malen door verschillende partijen getracht het kwartje afgeschaft te krijgen. Hierbij werd veelal argumenten gebruikt als zou het kwartje van Kok enkel als tijdelijke maatregel zijn ingevoerd en enkel om een tijdelijk tekort op de begroting te vullen. Dat was vooral in verkiezingstijd, een daadwerkelijke afschaffing heeft het niet meer gehaald.
In het regeerakkoord van het kabinet-Balkenende II is afgesproken dat de opbrengst van het kwartje van Kok gebruikt wordt voor investeringen in wegen en voor het onderhoud van openbaar vervoer en vaarwegen.