tijdelijk,Al weer zo lang geleden ?, en wat een geld

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
edwardk
Geregistreerd lid

tijdelijk,Al weer zo lang geleden ?, en wat een geld

Bericht door edwardk » wo 17 okt, 2007 18:17

Er kwam op het werk via via ter spraken; het kwartje van Kok.
Hoe lang is dat nu al was de vraag.
Ik kwam spontaan met ca 20 jaar.
Nee werd er gezegd zo lang is het niet geleden.

Ik ff gegoogled en ja hoor , werd in 1991 ingevoerd.
Dus al 16 jaar tijdelijk :roll: , doe mij dan maar een tijdelijke loonsverhoging :lol:

Snel even grof uitgerekend wat het mij extra gekost heeft al die kwartjes,
is iig toch wel een 3200 euri's dat ik eigenlijk teveel heb betaald :shock:

500000km(laten we zeggen 400000 op ned benzine), 1;10 (gemid.)= 40000 ltr x0,08 €ct = 3200 €(waarschijnlijk dus meer)

uit wikipedia :

Kwartje van Kok

Het kwartje van Kok is de naamgeving van de accijnsverhoging op autobrandstof die onderdeel uitmaakte van het pakket maatregelen uit de zogeheten Tussenbalans 1991 van het kabinet-Lubbers III waar Wim Kok Minister van Financiën was (en uitvoerder van het plan tot accijnsverhoging van Staatssecretaris van Financiën Marius van Amelsvoort (CDA)).

De reden van de invoering van Tussenbalans 1991 was om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Aangezien dit pakket tevens ook maatregelen bevatte die de kosten van het openbaar vervoer zouden doen stijgen werd besloten tot een gelijke verhoging van de kosten van autogebruik via de accijnsverhoging .

De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. Er is enkele malen door verschillende partijen getracht het kwartje afgeschaft te krijgen. Hierbij werd veelal argumenten gebruikt als zou het kwartje van Kok enkel als tijdelijke maatregel zijn ingevoerd en enkel om een tijdelijk tekort op de begroting te vullen. Dat was vooral in verkiezingstijd, een daadwerkelijke afschaffing heeft het niet meer gehaald.

In het regeerakkoord van het kabinet-Balkenende II is afgesproken dat de opbrengst van het kwartje van Kok gebruikt wordt voor investeringen in wegen en voor het onderhoud van openbaar vervoer en vaarwegen.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 17 okt, 2007 20:02

Edward, ik doe lekker recalcitrant met je mee: www.stopbos.nl

Lian :O:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 17 okt, 2007 20:06

Houd toch op met die petitie, die kraakt aan alle kanten.

Lees dit topic maar eens door, vooral de posts van Ir. Geelhoed.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 17 okt, 2007 20:59

sb129h schreef:Edward, ik doe lekker recalcitrant met je mee: www.stopbos.nl

en, daar heb ik het nog niet eens over, ook dat nog :shock:

@ Henk-jan, waarom kost in America 1 gallon(=4 ltr) dan minder dan hier 1 ltr, vanwegen de lagere accijnsheffing aldaar :wink:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 17 okt, 2007 21:26

Dat gezeik over het kwartje van kok ben ik inmiddels ook wel zat :? Zullen we maar gewoon accepteren dat tijdelijke belasting niet bestaat? Deal with it.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 17 okt, 2007 21:32

Inderdaad, 1 US gallon is trouwens 3,75 liter ongeveer (voor de exactelingen: 3.7854118 liter :shock: ), maar dat terzijde. Daar is een gallon +- 3 dollar (+- 2,25 euro), en hier is een gallon (omgerekend naar literprijs) +- 5 euro (+- 6.50 dollar)!

En simpele rekensom (6,5/2,25) leert ons dat de brandstof hier bijna 3x zo duur is. De wegenbelasting is al snel 12x zo duur als je met een beetje auto rijdt (9-5 ofzo), in de US ongeacht het gewicht 45 euro (60 dollar) per jaar!

Komt bij dat Amerika 1/4 van alle energie op aarde gebruikt, terwijl het nog niet eens 1/8 van het aardoppervlakte inneemt.

Komen wij Nederlanders aan met al onze milieu acties (in principe niet verkeerd natuurlijk), maar wij als postzegellandje veranderen daar natuurlijk niet veel aan. Natuurlijk helpen alle beetjes, maar vooralsnog is het in mijn ogen een beetje zinloos, gezien de Amerikaanse visie er op. Daar maakt niemand zich druk om dit probleem, doordat ze daar heel anders (niet per definitie verkeerd) denken over dit probleem.

Overigens zouden ze de amerikanen wel kunnen aanpakken, door simpelweg de wegenbelasting en brandstofprijzen te verhogen. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen :roll:

Deze gast snapt het :lol::
Misschien moeten ze auto's gaan rebadgen net zoals AMD met haar computerprocessors doet. Een AMD 3000 loopt stikum op 2000mhz etc. Dus een Vectra 2.2 die stikum een 1.6T is...

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 17 okt, 2007 21:33

Oosthoek schreef:Dat gezeik over het kwartje van kok ben ik inmiddels ook wel zat :? Zullen we maar gewoon accepteren dat tijdelijke belasting niet bestaat? Deal with it.
Gaat mij er om wat het MIJ (ons)in al die tijd gekost heeft
en dat het al zo lang gaande is, dat het ooit teruggedraaid wordt is een illusie dat weet ik wel :wink:

btw verhuizen dichter naar het werk toe zou ook aantrekkelijker gemaakt kunnen worden
waardoor er minder gereden hoeft te worden,
laat ze eerst die andere ordinaire belastingmaatregel de overdrachtsbelasting , (weer een belasting ) eens afschaffen, kostendaling voor wat betreft verhuizen.
Ik woon maar 20 km van het werk maar ik zou er voor willen verhuizen wanneer het wat minder zou kosten.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 17 okt, 2007 21:51

Sapphire schreef:Dus een Vectra 2.2 die stikum een 1.6T is...[/i]
Ik dacht dat het verbruik vooral afhing van het gedrag van je rechter voet en niet afhankelijk is van de tekst van de type aanduiding die achterop geplakt zit :roll:
Anders plak ik er 1.4 i achterop. :wink:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 18 okt, 2007 0:18

edwardkommeren schreef:
Oosthoek schreef:Dat gezeik over het kwartje van kok ben ik inmiddels ook wel zat :? Zullen we maar gewoon accepteren dat tijdelijke belasting niet bestaat? Deal with it.
200 euro per jaar ongeveer. Hoeveel electriciteit verspil je per jaar door apparatuur op standby te laten staan en opladers in het stopcontact te laten zitten? Denk dat je daar nog van zou schrikken.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 18 okt, 2007 0:44

Sjee wat vond ik die stopbos actie laag, laf en op de man af. Zoooo simpel scoren. Heb uit nijdigheid die enquete pro-bos ingevuld.
Sapphire schreef: Komt bij dat Amerika 1/4 van alle energie op aarde gebruikt, terwijl het nog niet eens 1/8 van het aardoppervlakte inneemt.

Komen wij Nederlanders aan met al onze milieu acties (in principe niet verkeerd natuurlijk), maar wij als postzegellandje veranderen daar natuurlijk niet veel aan. Natuurlijk helpen alle beetjes, maar vooralsnog is het in mijn ogen een beetje zinloos, gezien de Amerikaanse visie er op. Daar maakt niemand zich druk om dit probleem, doordat ze daar heel anders (niet per definitie verkeerd) denken over dit probleem.
Zie het van de positieve kant:
  • * In europa doen we tenminste wat, itt tot elders waar alleen filmpjes met ex-vice-presidenten gemaakt worden.
    * In europa zijn wij onderhand bijna geconditioneerd om in al onze beslissingen het milieu mee te nemen. Vind ik niet zo'n slechte zaak. Begin bij jezelf en ga van je eigen kracht uit. Je kan op je vingers natellen dat het milieu alleen maar belangrijker wordt en de olieprijs harder stijgt dan de $$$ zakt, en dan kan je er maar beter aan gewend zijn zo efficient mogelijk met je energie om te gaan.
@Edward: Zolang de autowegen nog vol files staan, met auto's waar meestal maar 1 persoon in zit, is de brandstof blijkbaar nog prima te betalen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 18 okt, 2007 1:10

plafundum schreef:
Sjee wat vond ik die stopbos actie laag, laf en op de man af. Zo simpel scoren. Heb uit boosheid die enquete pro-bos ingevuld.
Sapphire schreef: Komt bij dat Amerika 1/4 van alle energie op aarde gebruikt, terwijl het nog niet eens 1/8 van het aardoppervlakte inneemt.

Zie het van de positieve kant:
  • In europa doen we tenminste wat, itt tot elders waar alleen filmpjes met ex-vice-presidenten gemaakt worden.
    In europa zijn wij onderhand bijna geconditioneerd om in al onze beslissingen het milieu mee te nemen. Vind ik niet zo'n slechte zaak. Begin bij jezlf en ga van je eigen kracht uit. Je kan je vingers erop natellen dat het milieu alleen maar belangrijker wordt en de olieprijs harder stijgt dan de $$$ zakt, en dan kan je maar beter gewend zijn aan zo efficieent mogelijk met met je energie om te gaan.
@Edward: Zolang de autowegen nog vol met files staan, met auto's waar meestal maar 1 persoon in zit, is de brandstof blijkbaar nog prima te betalen.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar de amerikanen (de meeste dan) kan het milieu gewoon geen reet schelen. Ik vind het ook erg goed dat we in Europa wél wat doen, en ik doe ook zeker m'n best voor het milieur, maar zolang de amerikanen zo bezig blijven heeft het weinig zin wat wij doen hier, dat merk ik alleen maar op. Wat wij besparen ronken zij er wel weer bij met al die steeds dikker/groter wordende SUV's. Ik wil niet zeggen dat onze tarieven aangepast moeten worden naar de amerikaanse, dat levert alleen nog maar meer file op :roll: Ik baal alleen dat wij als mensen-die-het-beste-voor-hebben-met-het-milieu ons scheel betalen, terwijl ze in de US ongestraft, ongestoord en asociaal met het milieu omgaan.

groeten,

Lennard

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 18 okt, 2007 1:13

Nou, ik ben net een week in New York geweest en gelukkig ademen zij daar zelf de grootste concentratie van hun eigen uitstoot in. Tuurlijk hebben wij last van hun uitstoot, maar wij plukken zelf wel de meeste vruchten van onze eigen strenge milieumaatregelen.

De wal keert het Amerikaanse schip vanzelf, daarvan ben ik wel overtuigd.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 18 okt, 2007 1:17

Het jammere is dat milieuvervuiling zich niets van de landsgrenzen aantrekt :(

Ik ben afgelopen zomer een maand in de VS (zuidwesten) op vakantie geweest en we hebben een ruime 4100 miles afgelegd, dus ik weet een beetje hoe het er aan toe gaat ondertussen. Wat jij zegt over New York is wel waar gelukkig :lol:

Maar die laatste zin is helemaal treffend, wat wel een voordeel is voor ons, als de olie straks echt (bijna) op is zitten ze daar met de handen vreselijk in het haar, en wij zijn lekker al gewend aan strenge milieu maatregelen :) Misschien is het keren van het schip zelfs al bezig, want ik zag tussen de grote hoeveelheid amerikaanse bakken ook ziekelijk veel Toyota Prius rijden!

groeten,

Lennard

Zo, ik ga maar eens een tukje doen!

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 18 okt, 2007 7:52

Oosthoek schreef:
edwardkommeren schreef:
200 euro per jaar ongeveer. Hoeveel electriciteit verspil je per jaar door apparatuur op standby te laten staan en opladers in het stopcontact te laten zitten? Denk dat je daar nog van zou schrikken.
Laat ik het wat puntiger zeggen: Edward, zit niet zo te zeuren...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 18 okt, 2007 10:28

sb129h schreef:Edward, ik doe lekker recalcitrant met je mee: www.stopbos.nl

het aardige (of eigenlijk zielige) is dat altijd de CDA en VVD bewindslieden uit de wind blijven.

Zalm (analogie met Kok en Bos min Fin) heeft 12 jaar de knip op de pot gehouden terwijl nederland ten tijde van HOOGTIJ die we nu nog niet eenshalen bakken met geld verdiende, en nederland dus JUISt geld had moeten uitgeven aan mobiliteit

dankzij Zalmnormering (alom bejubeld door het gepeupel) zitten we nu met de gebakken peren, en wat doet het gepeupel ? wijst meteen naar Links (Netelenbos - die eigenlijk meer deed dan Maiij of Jorritsma, en naar Bos/Kok)

de totale incompetentie en zuinigheid van VVD en CDA bewindslieden totaal negerend in het populisme om links met elke stok te slaan die men kan vinden

PS ik ben niet perse links georienteerd voor degeen die mij nu woorden en orientatie in de mond willen leggen op basis van deze kritische en niet-standaard houding. Ik hou wel van enige rechtvaardigheid van kritiek.

wat het kwartje van kok betreft : dat was uiteraard ingegeven door de bezuinigingsdrift van de wederom bejubelde Lubbers. Waar is het CDA in de medeplichtigheid en dus haar deel van de kritiek??

toedeloe.
wanneer emigreren jullie (edward) naar zweden trouwens? veel woorden weinig daden. lijkt wel politiek den haag zullen we maar zeggen.

happy driving. :lol:

Plaats reactie