Algemeen Apple topic

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
plafundum
Geregistreerd lid

Algemeen Apple topic

Bericht door plafundum » ma 29 okt, 2007 1:56

Jaja, ik weet dat ik beter op een macforum kan gaan zitten maar ik zag over dat nieuwe Apple OS in ieder geval dit:
Margreet schreef:Ik kan het aanbevelen ;)
en
Steve-o schreef:Windows will be as secure as OS X when pig shit smells like French perfume
Kan iemand kort zeggen wat er beter aan is?

Update 2009: heb er maar een algemeen Apple topic van gemaakt

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » ma 29 okt, 2007 9:34

In vergelijking met wat? Windows? OS X Tiger?

Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad dat ik toen ik een nieuwe laptop "moest", gekozen heb voor een Mac. Alleen het design al!
Het is misschien even omschakelen als je Windows gewend bent, maar ik vind het veel gebruiksvriendelijker en intuitiever, je leert het snel. Geen gedonder met virussen. Veel stabieler (ik heb echt nooit een vastloper en start zelden opnieuw op). Veel makkelijker schakelen tussen verschillende schermen (zeker nu met Leopard, "spaces" zou ik al niet meer willen missen en QuickLook is ook echt een vondst!).
Het is bijna onmogelijk om iets stoms te doen waardoor vervolgens niks het meer doet, zelfregenerend vermogen is groot.
Dashboard gebruik ik veel (nieuws, buienradar, file-informatie, tv-gids... even de muis in 't hoekje en je bent helemaal op de hoogte).
Vergeet ongetwijfeld nog genoeg.

Tja, veel kleine dingen die het leven aangenaam maken. Welkom voor een demo hoor!

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 29 okt, 2007 9:35

Timemachine, een geïntegreerde backup faciliteit. Meerdere Desktops, Betere parental controles (ff niet zo nodig voor jou of mij maar het zit er wel mooi op, :D), een hele hoop visuele verbeteringen (zonder dat je systeem bagger traag wordt, het kan WEL Microsoft). Verbeteringen in iCal, Mail, Finder (snellere zoekfuncties), Quicktime, Netwerk beheer is sterk verbeterd.
Er zijn 300 nieuwe features, ik kan dus nog wel ff door gaan.

Heb 10.5 sinds vrijdag draaien en moet zeggen, LOF!!!! Zeker i.c.m. met een iPod en de iPhone. It F*ckin rulez.

Onderstreep dus de aanbeveling van Margreet en Steve-O.

Grts,

René

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » ma 29 okt, 2007 10:06

lars schreef:een hele hoop visuele verbeteringen (zonder dat je systeem bagger traag wordt, het kan WEL Microsoft).
Sterker: in mijn beleving is Leopard zelfs sneller dan Tiger en dat hoorde ik van iemand anders ook al.

Thisafternoon
Geregistreerd lid

Bericht door Thisafternoon » ma 29 okt, 2007 10:18

Al vanaf 2000 een Mac, begonnen met een G4, nu een dual G5. Een beest...:)

Geen gezeik met installeren van ext. randapparatuur, het werkt meteen. Mobieltjes, fotocamera's, videocamera's, schijven, alles wordt meteen herkend en werkt! (Behalve echt goedkope Lidl/trust achtige merken, maar die koop ik dan ook niet...)

Bij het uitpakken van de computer is het al een feest! Zo gelikt! De duurzaamheid straalt er vanaf.

Ik heb echt vrijwel nooit een vastloper (echt maar 2 keer per jaar ofzo!!) en mijn computer staat altijd aan of in slaapstand. En mocht er een programma crachen, dan start je het gewoon opnieuw en is er niets aan de hand.

Maar vooral het design van zowel hard- als software. Niks goedkope plastic meuk, maar doordachte, strakke en duurzame materialen. Zelfs vanbinnen:
Afbeelding
Met 17 ventilatoren.

vs. willekeurige pc:
Afbeelding

En de schermbeveiliging really ties the room together. Ik zeg, doen! Je krijgt er no way spijt van en de groep mac gebruikers moet nog steeds flink groeien... (maar iedereen in mijn omgeving switcht, en niemand gaat terug)

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 29 okt, 2007 10:38

Haha, mijn vraag was niet zo duidelijk gesteld gesteld. Ik bedoel: Wat is er goed aan het nieuwe MacOsX Leopard in vergelijking met het huidige OS.

Heb zelf nu ruim een jaar een Apple en het werkt inderdaad perfect. Maar heb geen zin in upgrade.

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » ma 29 okt, 2007 10:40

Heb je de "guided tour" op de apple site al eens bekeken?

Dat was voor mij overtuigend genoeg om te upgraden!

MacGriffin
Geregistreerd lid

Bericht door MacGriffin » ma 29 okt, 2007 11:13

Hoi Thisafternoon,

Hier een set je van G4 dual 1.25, PowerBook G4 17", G5 dual 2.5, iBook 500 en MacBookPro 2.16.

De Mac Portable en Mac Plus staan er alleen voor de verzameling, naast de werkende Duo 2300c en PowerBook G3 500.

Ergens begin jaren 90 ermee begonnen (zonder tussenkomst van DOS of Win: domweg omdat het spul gewoon moet werken als ik het aanzet). En ja, heb geregeld dat ik een dag of 60 zonder restart heb.

En qua ontwerp, dr zijn idd een hoop kleine (en grote) dingetjes waarover is nagedacht: de details. Neem nou de haakjes bij de laptops. Die dingen zijn onzichtbaar als het scherm open geklapt is. Pas als je de laptop sluit, komen ze eruit. Of een ander handig iets: magnetische stroomstekker. Ga eraan hangen, en het laat los - je kan je nek erover nie meer breken (of nog erger: laptop die richting plavuizen gaat). ;-)

Leopard komt er aan hier. :-)

Edward

Thisafternoon schreef:Al vanaf 2000 een Mac, begonnen met een G4, nu een dual G5. Een beest...:)

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » ma 29 okt, 2007 11:29

MacGriffin schreef:Of een ander handig iets: magnetische stroomstekker. Ga eraan hangen, en het laat los - je kan je nek erover nie meer breken (of nog erger: laptop die richting plavuizen gaat). ;-)
Dat is echt briljant ja, en heeft mijn MacBook al een paar keer gered :oops:

Thisafternoon
Geregistreerd lid

Bericht door Thisafternoon » ma 29 okt, 2007 14:50

Ik wacht nog even op 10.5.1 ;)

Ik weet wel dat een upgrade tot nu toe altijd een vooruitgang was, dus ik neem gewoon aan dat het voor leopard ook geldt. En de filmpjes beloven veel goeds. Interface, functionaliteiten, etc...

Ik kwam natuurlijk niet uit het niets bij Apple terecht. Een schoolvriend had een zwart wit macje, en ik was meteen verkocht. Toen kochten mijn ouders een 486 met een pc prive plan (daarvoor hadden we een 8088 met 5 1/4 floppies en cga scherm). Een 486 leek toen alleraardigst, met maarliefst 256 kleuren...
Maar niet veel later kocht die vriend een Quadra 660 geloof ik. Met 65.536 kleuren, en een cd speler, fatsoenlijk geluid etc. WOW! Toen was ik echt compleet verkocht... Dat ging veel verder!

Op zich ging het bergafwaarts met Apple tot de introductie van de iMac. Niet veel later had ik de mogelijkheid om een computer te kopen, als betaling voor een grote website. Ik koos een G4 met cinema display en harman kardon speakers. Een beauty! Ik krijg nog steeds commentaar van mensen op dat scherm en de subwoofer. Vooral vrouwen vinden het prachtig!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is echt de mooiste combi :)
Nu heb ik er een 20" cinema display en een G5 voor in de plaats. Strak en mooi, maar minder karaktervol... Net als een nieuwe Saab, ook leuk, maar toch net ff minder hehe

MacGriffin
Geregistreerd lid

Bericht door MacGriffin » ma 29 okt, 2007 15:11

Hoi Thisafternoon,

Nu je over die Harman Kardon speakers begon: ik was ff mn G4 Cube, met die bowlingbal speakers. Pas sinds die G4 Cube ken ik die HK speakers. En die zitten ook nog eens in mn Griffin. Mooi geluid. Hoeft niet hard, maar liefst zo zuiver mogelijk.

Heb die Soundsticks overwogen, maar de iPod Hifi gaat net iets luider en blijft ook nog eens vrijwel onvervormd. Is handig bij de muziek die ik probeer te maken. Mn gitaarversterker gaat juist beter klinken bij hogere vermogens. :-)

Heb laatst ook in de 2007 SAAB 9-5 gezeten, ziet er van binnen hetzelfde uit als de 9-5 van 1999 :-) Van buiten kan ik nie echt wennen aan die chromen strips om de koplampen. Dan vind ik de huidige 9-3 front mooier.

Wat doen jullie zoal met je Macje? Ik vlieg ermee, en wat gepiel met foto's en muziek (naast gepiel met filemaker db en speadsheets).

Edward

Thisafternoon schreef: Ik kwam natuurlijk niet uit het niets bij Apple terecht. Een schoolvriend had een zwart wit macje, en ik was meteen verkocht. Toen kochten mijn ouders een 486 met een pc prive plan (daarvoor hadden we een 8088 met 5 1/4 floppies en cga scherm). Een 486 leek toen alleraardigst, met maarliefst 256 kleuren...
Maar niet veel later kocht die vriend een Quadra 660 geloof ik. Met 65.536 kleuren, en een cd speler, fatsoenlijk geluid etc. WOW! Toen was ik echt compleet verkocht... Dat ging veel verder!

Op zich ging het bergafwaarts met Apple tot de introductie van de iMac. Niet veel later had ik de mogelijkheid om een computer te kopen, als betaling voor een grote website. Ik koos een G4 met cinema display en harman kardon speakers. Een beauty! Ik krijg nog steeds commentaar van mensen op dat scherm en de subwoofer. Vooral vrouwen vinden het prachtig!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dit is echt de mooiste combi :)
Nu heb ik er een 20" cinema display en een G5 voor in de plaats. Strak en mooi, maar minder karaktervol... Net als een nieuwe Saab, ook leuk, maar toch net ff minder hehe

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » ma 29 okt, 2007 16:00

Ik ben sinds 2003 ook aan de Mac, ben begonnen op een iBook G4 en werk inmiddels op een PowerBook G4 die nog steeds heel goed bevalt. Daar draait Tiger op, maar ik weet nog niet zeker of ik die binnen afzienbare tijd ga upgraden -- ik wacht altijd eerst even op de .1-release ;).

M'n vader heb ik het afgelopen weekend een nieuwe iMac aangesmeerd, of althans: ik heb 'm meegenomen naar de winkel, hij zag de computer, vond 'm prachtig en zei tot mijn verbazing meteen tegen de verkoper: "pak maar in". M'n vader was nog even bezorgd of-ie er niet te oud voor was om te switchen, maar daar sprong de verkoper handig op in ("Monsieur, il n'est jamais trop tard"), dus was de deal snel gemaakt.
Ik heb de iMac mee terug genomen naar Nederland (hoe clever :P) en ga 'm eerst even voor ze installeren. Met als added bonus dat ik meteen zelf ook eens uitgebreid kan kennismaken met zo'n shiny nieuwe intel-mac. Wat is-ie snel! En mooi!

Die actie is alleen niet goed voor m'n portemonnee: ik vind m'n PB nu ineens te traag voor woorden en zou liever gisteren dan vandaag nog een nieuwe MacBook Pro aanschaffen. Het enige dat me tegenhoudt: het uiterlijk. Niet dat-ie lelijk is, absoluut niet, maar hij ziet er precies hetzelfde uit als m'n PowerBook. En da's jammer, want dan heb ik niet het gevoel dat ik iets nieuws gekocht heb :P. Noem 't infantiel, maar ik wil nu eenmaal dat nieuwespullengevoel hebben...

Over Leopard: ik heb bij die iMac de update-DVD van Apple besteld, die zou er binnen afzienbare tijd moeten zijn. Net als het QWERTY-toetsenbord, want als er iets verneukeratief typt is het AZERTY... Ik ben benieuwd hoe Leopard zal bevallen -- zo op het eerste gezicht zitten er wat minder aansprekende nieuwe features in dan in Tiger ten opzichte van Panther. Als ik er wel de volle mep voor had moeten betalen had ik er nog wel wat langer over nagedacht.

Thisafternoon
Geregistreerd lid

Bericht door Thisafternoon » ma 29 okt, 2007 16:37

Hehe, ja ik heb mijn ouders ook over weten te halen, anderhalf jaar geleden...

Ook even voor ze geinstalleerd en op 3 schermen tegelijk "Naqoyqatsi" gekeken van Reggio. Trippie...!

@Edward, gaaf, HK in de Griffin.... ik weet nog dat ze daarmee 'adverteerden' toen. 9 speakers ofzo?

Ik heb overigens een Harman Kardon uit eind jaren 70. Fantastische receiver. Kun je de hele avond naar luisteren zonder vermoeid te raken. Dat ga je tegenwoordig niet meer halen met die digitale meuk en inferieure electronics.

Ik gebruik mijn Mac voor het bouwen van sites (tegenwoordig wat minder omdat ik niet meer voor mezelf werk), monteren van video, photoshoppen, muziek luisteren en 'n beetje maken. Dat wil ik nog wel meer gaan doen overigens. Speel ook gitaar :)

MacGriffin
Geregistreerd lid

Bericht door MacGriffin » ma 29 okt, 2007 16:59

Hoi Thisafternoon,

Ja, heb ze alle 9 nageteld - staat verder nie op de speakers of zo. Snap nie wat die ene in het midden doet, maar het klinkt prima. Zit nog wat rond te shoppen om mn iPod nano geintegreerd te krijgen. Met zo'n (weer) Griffin FM-zender is met al die sterke zenders om me heen niet ideaal.

Ik zag dat ze tegenwoordig weer een hoop weer doen met buizen in hifi-amps. Als gitaarversterker heb ik een Marshall, en die heeft die dingen ook. :-)

Is er goeie software voor het digitaliseren van (projectie) filmspoelen op de Mac?

Edward

Thisafternoon schreef:Hehe, ja ik heb mijn ouders ook over weten te halen, anderhalf jaar geleden...

Ook even voor ze geinstalleerd en op 3 schermen tegelijk "Naqoyqatsi" gekeken van Reggio. Trippie...!

@Edward, gaaf, HK in de Griffin.... ik weet nog dat ze daarmee 'adverteerden' toen. 9 speakers ofzo?

Ik heb overigens een Harman Kardon uit eind jaren 70. Fantastische receiver. Kun je de hele avond naar luisteren zonder vermoeid te raken. Dat ga je tegenwoordig niet meer halen met die digitale meuk en inferieure electronics.

Ik gebruik mijn Mac voor het bouwen van sites (tegenwoordig wat minder omdat ik niet meer voor mezelf werk), monteren van video, photoshoppen, muziek luisteren en 'n beetje maken. Dat wil ik nog wel meer gaan doen overigens. Speel ook gitaar :)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 29 okt, 2007 22:15

plafundum schreef:Haha, mijn vraag was niet zo duidelijk gesteld gesteld. Ik bedoel: Wat is er goed aan het nieuwe MacOsX Leopard in vergelijking met het huidige OS.

Heb zelf nu ruim een jaar een Apple en het werkt inderdaad perfect. Maar heb geen zin in upgrade.
Ik heb mijn 10.4.10 ook redelijk getweaked. Ik weet niet of alle tweaks nog functioneren als ik upgrade. Het kan een tijdje duren voordat e.e.a. dan weer onder 10.5 gaat lopen. Dus ik wacht die ontwikkelingen even af en hou de homepages van alle add-ons/plugins en anderen software in de gaten.

Is er ergens een lijst met software die gecheckt is op compatibiliteit?

Heb trouwens ook eerst mijn vader en later beide overgehaald naar Mac. Pa werkt nog op OS9. Samen gebruiken ze de MacMini (zij zeggen Minimac) als DVD-speler en browsen op internet op zoek naar hun toekomstige camper, waar de Macmini dan ook nog als CD-speler, Navigatie-systeem, vakantiebudgetplanner en internationale telefoon gaat functioneren.

Doe ik zelf misschien ook nog eens in mijn SAAB.

Plaats reactie