Groeten,
Gerrit Jan

Vraag ik me ook af. Het zijn wel landen waar het misdaadcijfer aanzienlijk lager ligt natuurlijk...Oosthoek schreef:Dan vraag ik me af waarom dit in die landen niet misgaat?

Maar je heb gelijk en het netjes geformuleerd.doktorevil schreef:Waarom dat daar niet misgaat? Omdat daar(Scandinavie, Zwitserland) wel een beschaving is.
Bijvoorbeeld in Noorwegen heb je tolwegen waar een bakje hangt waar je het geld in moet doen. Dat controleert niemand. Er is ook niemand die dat bakje leeg jat. Moet je hier eens proberen. Zolang je niet in de randstad bent zal het nog lukken denk ik.
Dat heeft met name met fatsoen te maken en een besef van een groepsnorm waaraan je eigenbelang onderschikt is. Daarmee hoef je hier in NL niet mee aan te komen. Daar is ieders eigenbelang de norm. De enige wanneer er sprake is van een groepsnorm is als er ergens iets te halen valt: " hij doet het, dus dan mag ik ook".
Maar nou kap ik. Ik lijk Moppersmurf wel.
Grappig dat doktorevil "in het echt" tegen eigenbelang is. In de films is dat wel anders
Ik ben helemaal met je eens hoor!!! Waarschijnlijk denken wij ook hetzelfde over de nieuwe respect-armbandjes die nederland gaan redden van de ondergangdoktorevil schreef:Grappig dat doktorevil "in het echt" tegen eigenbelang is. In de films is dat wel anders
Hoho...Niet zo kort door de bocht, het ligt wat genuaceerder dan dat. Ik ben niet tegen eigenbelang. Ik ben tegen eigenbelang dat afbraak doet aan (groeps)normen. Althans, als groepsnormen bijdragen aan een goede en fatsoenlijke samenleving. Dat moet je natuurlijk ook weer niet tot de letter uitleggen. Want dan heb je opeens een bekrompen spuitjeslucht die elke vorm van ontwikkeling en afwijking smoort.
Mooi voorbeeld:
Ik stem groenlinks. Voor de bloementjes en de beestjes, want die kunnen het ook allemaal niet helpen.
Maar ik rijdt ook Saab. En wel eentje die toch dusdanig is aangepast dat zuinigheid uit het raam is. Evenals die katalysator.
Vaak wordt mij gezegd dat wanneer ik groenlinks stem ik niet in een Saab mag rijden. Over het algemeen zijn dat mensen die aan de rechterkant zitten, maar dit terzijde.
Dat, beste lezer, is nu een drogreden. En nog behoorlijk bekrompen ook. Waarom zou ik niet op groenlinks mogen stemmen? Omdat ik een Saab rijdt? En waarom zou ik geen Saab mogen rijden? Omdat ik op Groenlinks stem? Vies fatsoensrakkers & quasi politiek correct fundamentalisme is dat. En daarvan gaat deze maatschappij naar de verd*mmenis.
Laat mij lekker saab rijden (eigen belang) en lekker op groenlinks stemmen (Groepsnorm, of althans, vertrouwen op een soort van fatsoen)
.
Einde preek..