Versterker ja of nee

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Versterker ja of nee

Bericht door Robbert » zo 13 jan, 2008 23:17

Ik heb afgelopen zaterdag bij Saabconsult een Sony versterker gratis mogen meenemen.

Deze versterkt 2x35 watt.

Nu is de radio in mijn Saab 2x40 watt. Heeft het nu zin om deze versterker te installeren?

Ik zie zelf twee mogelijkheden:

1.: 35 is minder dan 40 dus er is geen sprake van versterking. Inbouw is onzin.
of
2.: De versterker versterkt extra met 35 watt.

Wat is het juiste antwoord?

edwardk
Geregistreerd lid

Re: Versterker ja of nee

Bericht door edwardk » zo 13 jan, 2008 23:21

RobbertS schreef:Ik heb afgelopen zaterdag bij Saabconsult een Sony versterker gratis mogen meenemen.

Nu is de radio in mijn Saab 2x40 watt. Heeft het nu zin om deze versterker te installeren?

antwoord 1 is juist, helaas.

//edward

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 13 jan, 2008 23:25

edwardkommeren schreef:
RobbertS schreef:Ik heb afgelopen zaterdag bij Saabconsult een Sony versterker gratis mogen meenemen.

antwoord 1 is juist, helaas.
Jammer. Bedankt voor de bevestiging.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 13 jan, 2008 23:28

:idea: Is wel te gebruiken als extra versterker erbij met 2 speakers ergens in de auto wanneer je radio-unit een line-out heeft om een/extra versterker er achter te kunnen plaatsen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 13 jan, 2008 23:33

edwardkommeren schreef::idea: Is wel te gebruiken als extra versterker erbij met 2 speakers ergens in de auto wanneer je radio-unit een line-out heeft om een/extra versterker er achter te kunnen plaatsen.
De radio heft line in en out. Ik heb de normale speakers voorin en nog twee in de hoedenplank.

Dus ik kan die achterin wel versterken? Leuk, toch maar eens proberen.

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » ma 14 jan, 2008 16:52

of

4x40 watt zal dat zijn?

Die 40watt van je radio is het maximum vermogen. Het RMS vermogen is een stuk lager. Waarschijnlijk maar 10watt ofzo. De versterker geeft 35 watt RMS (echte watt) normaal gezien en zal dus beter gaan klinken.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 14 jan, 2008 21:01

Jochen schreef:

of

4x40 watt zal dat zijn?

Die 40watt van je radio is het maximum vermogen. Het RMS vermogen is een stuk lager. Waarschijnlijk maar 10watt ofzo. De versterker geeft 35 watt RMS (echte watt) normaal gezien en zal dus beter gaan klinken.
Dus dan zou het toch zin hebben om de versterker te monteren. Waar staat RMS eigenlijk voor?

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 14 jan, 2008 21:51

Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.

renepruisscher
Geregistreerd lid

Bericht door renepruisscher » wo 16 jan, 2008 10:56

sony versterker 35 watt rms :? als je een versterkertje wil steken waar koop je er dan geen voor 40/50 euro heb je al een goede

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 16 jan, 2008 11:41

jonatas 900s schreef:Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.
Officieel is de norm 1 uur non-stop. Zonder noemenswaardige vervorming. Daarna mag hij er mee stoppen of in de brand vliegen, maar niet eerder. :wink:

Het is aan te raden om deze versterker voor achterin te gebruiken. Voorin heb je aan die 10 of 15Watt meer dan genoeg om het hoge- en middentonenbereik te versterken. Achterin kun je het beste speakers plaatsen met een wat grotere diameter dan voorin.

Als je op deze manier de versterking verdeeld over twee apparaten, hoeft de radio voorin minder hard te werken en treed minder snel vervorming op.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 16 jan, 2008 15:06

jonatas 900s schreef:Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.
uhm :? RMS is volgens mij dus het continuvermogen dat de versterker kan leveren en zeker niet het maximale vermogen... waarschijnlijk bedoel je dat ook, het woordje maximaal is in deze wat verwarrend
dus 35 W RMS is 35 W continu, maximaal gedurende hele korte tijd kan het piekvermogen misschien wel het dubbele of driedubbele zijn
Lees ook de term "echte watts", nee en ja... vergeleken met een huiskamerstereo ligt die 35 W RMS eerder bij de 8-10 W (of zelfs nog minder) dan bij die 35
Overgens kan een 35 W kwaliteitsversterker best een heel stuk verbetering betekenen tov de standaard 40 W die in een doorsnee autoradio zit

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 16 jan, 2008 18:11

Robert, kom maar even bij die van mij luisteren, dan weet je waar je het voor doet :P

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 16 jan, 2008 19:17

renepruisscher schreef:sony versterker 35 watt rms :? als je een versterkertje wil steken waar koop je er dan geen voor 40/50 euro heb je al een goede
Ik heb de versterker cadeau gekregn vandaar.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 16 jan, 2008 19:18

taaffert schreef:Robert, kom maar even bij die van mij luisteren, dan weet je waar je het voor doet :P
In Hulst afgesproken.

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » wo 16 jan, 2008 19:18

Gewoon monteren en ze een deftig setje ovale speakers laten aansturen :wink:

Plaats reactie