Verlichting aan, ook overdag

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
taaffert
Geregistreerd lid

Verlichting aan, ook overdag

Bericht door taaffert » di 22 jan, 2008 9:33

:idea: Uiteraard doen alle SAAB-rijders dit al automatisch :idea:, maar ik vind het een goeie zaak.

Klik
DEN HAAG - Automobilisten worden verplicht om overdag met hun verlichting aan te rijden. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) wil met deze maatregel het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen.

Eurlings zal dat dinsdag aan de Tweede Kamer schrijven, aldus een woordvoerster van zijn ministerie. Ze bevestigt een bericht van De Telegraaf van die strekking. De maatregel moet later dit jaar ingaan.

In enkele andere Europese landen zijn automobilisten al verplicht overdag met hun licht aan te rijden. De Europese Commissie heeft de maatregel nog niet voor de hele EU verplicht gesteld omdat daardoor motorrijders minder goed zichtbaar zouden zijn.

CO2

Eurlings komt nu zelf met een wetsvoorstel om dimlicht overdag verplicht te stellen. Schaduwzijde hiervan is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.
Ik ben voor.

De vlag zal ook wel uitgaan bij het horen van dit voorstel bij Osram / Philips etc ;)

Margreet
Geregistreerd lid

Re: Verlichting aan, ook overdag

Bericht door Margreet » di 22 jan, 2008 9:40

De Europese Commissie heeft de maatregel nog niet voor de hele EU verplicht gesteld omdat daardoor motorrijders minder goed zichtbaar zouden zijn.
Die snap ik niet?

Ik vind het ook goed. Zeker met dat grauwe weer van nu en dan al die grijze auto's... Je ziet ze amper!

Nils
Geregistreerd lid

Bericht door Nils » di 22 jan, 2008 9:58

Ik ben er persoonlijk toch tegen. Als het weer grijs is, moet je je ernaar gedragen.

Moto's zijn zowiso al veel minder goed zichtbaar, geef deze het voordeel om extra op te vallen, iedereen met de lichten aan, dan zie je het licht van een moto al snel aan, als een van de koplampen van de wagen er achter, op zo'n moment aan een inhaal maneuver beginnen heeft alle gevolgen van dien....

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 22 jan, 2008 10:00

En nu gaan we in de media natuurlijk die eindeloze discussie krijgen hoe veel milieuonvriendelijker het is om altijd dimlicht te voeren (mark my words :shock:).
Als je één keer jezelf kunt inhouden en geen stoplichtsprintje trekt, heb je genoeg brandstof bespaard om een jaar lang je dimlicht te voeren.

Trouwens, ik vind dat er in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland, België en Engeland al veel meer automobilisten met dimlicht overdag in Nederland rijden. Om over Frankrijk helemaal maar te zwijgen :wink:

@Margreet: dat van die motorrijders begreep ik ook al niet.

andersson
Geregistreerd lid

Bericht door andersson » di 22 jan, 2008 10:20

N207 schreef:
Trouwens, ik vind dat er in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland, België en Engeland al veel meer automobilisten met dimlicht overdag in Nederland rijden. Om over Frankrijk helemaal maar te zwijgen :wink:
Absoluut, echter onderzoek toont keer op keer aan dat het veiliger is om met de lichten aan te rijden. Iedereen kan dat bedenken lijkt me, juist ook wanneer de zon schijnt valt een tweede lichtpunt op.

ps. In welk land is dit nu ook alweer verplicht?

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 22 jan, 2008 10:23

Mocht het verkeerd begrepen zijn: ik ben ook voor verlichting overdag.

@ andersson: in ieder geval in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Ik dacht ook in Oostenrijk.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 22 jan, 2008 10:25

N207 schreef:...Trouwens ... automobilisten met dimlicht overdag in Nederland...
Inclusief mistlichten...

andersson
Geregistreerd lid

Bericht door andersson » di 22 jan, 2008 10:30

72sonett3 schreef:
N207 schreef:...Trouwens ... automobilisten met dimlicht overdag in Nederland...
Inclusief mistlichten...

het is niet toegestaan om mistlicht te voeren indien het zicht meer is dan....(50?) meter. Inderdaad, dit weerhoudt velen er helaas niet van om het toch te doen..

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 22 jan, 2008 10:48

andersson schreef:
72sonett3 schreef:
Inclusief mistlichten...
het is niet toegestaan om mistlicht te voeren indien het zicht meer is dan....(50?) meter. Inderdaad, dit weerhoudt velen er helaas niet van om het toch te doen..
Dan ben je echt een pauper...

Enige waar ik mijn breedstralers zo nu en dan aanzet terwijl het zicht meer is dan 50 meter is in de polder. Maar daar is het gewoon gruwelijk donker en met dit weer nog glibberig ook.

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » di 22 jan, 2008 10:55

N207 schreef:Ik dacht ook in Oostenrijk.
Niet meer, pas geleden afgeschaft.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 22 jan, 2008 10:57

Nils schreef:Ik ben er persoonlijk toch tegen. Als het weer grijs is, moet je je ernaar gedragen.

Moto's zijn zowiso al veel minder goed zichtbaar, geef deze het voordeel om extra op te vallen, iedereen met de lichten aan, dan zie je het licht van een moto al snel aan, als een van de koplampen van de wagen er achter, op zo'n moment aan een inhaal maneuver beginnen heeft alle gevolgen van dien....
dat jij je zekering uit je Saab trekt.. :wink: :wink:
bij mij kunnen de lichten niet uit. Al zou ik graag willen dat de motorrijder tov mij beter opvalt..

Los daarvan, vind ik een verplichting wel weer ver gaan. Mensen zouden zelf de afweging moeten kunnen maken. Net als met winter- of regen-, zomer- of all-season banden (deze week laat weer zien wat de waarde in "global warming" NL is van verplichte winterbanden... :roll:)

De essentie van liberalisme is redeneren vanuit individuele verantwoordelijkheid. Ik zie echter steeds meer een trend (gevoed vanuit selectieve groepen van de bevolking) om meer en meer van bovenaf te bedissen, ook groepen die klassiek achter individuele verantwoordelijkheid nemen staan doen hier aan mee.

en zoals aangehaald, het merendeel van de bevolking kan eea ook vrijwillig, waarom dan alles TOCH willen aftimmeren?

my 2 cents.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » di 22 jan, 2008 11:08

Tja.. weer een verplichting....

Als alle koplampen nu eens goed afgesteld stonden, dan was het misschien verstandig dat meer automobilisten overdag het licht aandeden.
Maar voorlopig ben ik blij dat sommige het licht overdag uit hebben..

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 22 jan, 2008 11:09

jelger schreef:De essentie van liberalisme is redeneren vanuit individuele verantwoordelijkheid. Ik zie echter steeds meer een trend (gevoed vanuit selectieve groepen van de bevolking) om meer en meer van bovenaf te bedissen, ook groepen die klassiek achter individuele verantwoordelijkheid nemen staan doen hier aan mee.

en zoals aangehaald, het merendeel van de bevolking kan eea ook vrijwillig, waarom dan alles TOCH willen aftimmeren?
Op zich ben ik het wel met je eens, maar als je ziet dat er de afgelopen weken in druilerig en/of schemerig weer nog veel automobilisten zonder licht rijden, is dit soms echt gevaarlijk. Deze mensen denken er simpelweg niet bij na om licht te voeren. Dan maar wettelijk vaststellen.
Begrijp me goed, liever minder wetjes als nog eentje erbij, maar als het kuddevolk niet meer zelf kan nadenken, dan maar opleggen.

Het enige wat mij hier weer een dubbel gevoel geeft is dat het toch al veelgeplaagde politie weer zal moeten zijn die dit gaat controleren en beboeten. Toe maar, weer een taakje erbij :P

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » di 22 jan, 2008 11:13

jelger schreef: De essentie van liberalisme is redeneren vanuit individuele verantwoordelijkheid. Ik zie echter steeds meer een trend (gevoed vanuit selectieve groepen van de bevolking) om meer en meer van bovenaf te bedissen, ook groepen die klassiek achter individuele verantwoordelijkheid nemen staan doen hier aan mee.
Omdat blijkt dat je het met de individuele verantwoordelijkheid tegenwoordig niet meer redt.
Kijk maar naar die mistlampen die vooral te onpas worden gevoerd.
Het is een erg egoïstische maatschappij geworden, en dat gaat niet zo goed samen met die individuele verantwoordelijkheid.
N207 schreef: maar als het kuddevolk niet meer zelf kan nadenken, dan maar opleggen.
"80 % van de bevolking is achterlijk" hoor ik mijn schoonvader geregeld zeggen.
Ik ga hem steeds meer gelijk geven (op dit punt), en ben bang dat het zelfs een voorzichtige schatting is.

My 2 ct's. ;)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 22 jan, 2008 11:13

tja, ik denk dat we dan toch echt naar een radicaal ander verkeerssysteem moeten, want lampjes of banden zijn slechts kleine pleisters.

autopilot zou een betere investering zijn.

Plaats reactie