APK
-
eerstkoffie
- Geregistreerd lid
APK
Weet iemand hoe het zit met die 'automatische' boete, als de apk verlopen is ?
de RDW schijnt het te checken en automatisch te beboeten.
Mijn 9000 was tot gisteren gekeurd, staat nu in de garage voor 2 nieuwe fuseekogels. hij is dus 'over datum' nu. krijg ik nou 'n boete ?
ook heb ik begrepen dat je dit zou kunnen voorkomen door de auto te schorsen, hij is dan niet apk-plichtig.
weet iemand hier meer van, of ervaringen mee ?
Mijn 9000 was tot gisteren gekeurd, staat nu in de garage voor 2 nieuwe fuseekogels. hij is dus 'over datum' nu. krijg ik nou 'n boete ?
ook heb ik begrepen dat je dit zou kunnen voorkomen door de auto te schorsen, hij is dan niet apk-plichtig.
-
marcelgerry
- Geregistreerd lid
Re: APK
Dat automatisch checken valt wel mee denk ik. Was laatst ook iets te laat met het aanbieden van mijn auto voor de APK. Nog geen accepgiro in de bus gehadeerstkoffie schreef:Weet iemand hoe het zit met die 'automatische' boete, als de apk verlopen is ?
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
Wouter
- Donateur (2x)

Vroegah.. kon je een niet geschorste auto heel lang ongekeurd laten. De kans op een bekeuring was nihil zolang je er niet mee ging rijden.
Tegenwoordig levert de rdw kentekens aan het bureau verkeershandhaving / CJIB die geregistreerd staan als ongekeurd. Zonder dat je ermee rijdt kan je zo toch een boete van 75 Euro verwachten. De termijn waarna de rdw zo'n ongekeurd kenteken aanleverd is echter onbekend. Er wordt wel eens gezegd zes weken. Ik heb onlangs de proef op de som genomen dus we zullen het zien.
Tegenwoordig levert de rdw kentekens aan het bureau verkeershandhaving / CJIB die geregistreerd staan als ongekeurd. Zonder dat je ermee rijdt kan je zo toch een boete van 75 Euro verwachten. De termijn waarna de rdw zo'n ongekeurd kenteken aanleverd is echter onbekend. Er wordt wel eens gezegd zes weken. Ik heb onlangs de proef op de som genomen dus we zullen het zien.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte.Wouter schreef:Vroegah.. kon je een niet geschorste auto heel lang ongekeurd laten. De kans op een bekeuring was nihil zolang je er niet mee ging rijden.
-
eerstkoffie
- Geregistreerd lid
bedankt voor alle info.
op de rdw site is weinig te vinden behalve alle algemene marketing teksten.
't wordt allemaal wel steeds meer 'big brother is watching you'...
oh ja, volgens de garage houder was mijn 9000 in uitmuntende konditie. enkel afgekeurd op wat slijtage onderdelen, 2 fuseekogels en twee remslangetjes.
ach hij moet ook wat verdienen
oh ja, volgens de garage houder was mijn 9000 in uitmuntende konditie. enkel afgekeurd op wat slijtage onderdelen, 2 fuseekogels en twee remslangetjes.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Nu ja vind ik toch wel belangrijk dat de remmen het doen.eerstkoffie schreef:bedankt voor alle info.
-
sb129h
- Donateur (2x)

Wat Wouter al zei en mij onlangs door de RDW ook is meegedeeld: 6 weken. Je mag er niet mee rijden, auto mag wel op de openbare weg staan.
(Enige paniek sloeg mij om het hart toen de garagist meldde dat-ie het kentekenbewijs niet kon vinden, de auto was daar voor een verse APK op de laatste dag dat de oude APK nog geldig was was, APK-afmelden lukte niet en even gauw schorsen lukt zonder kentekenbewijs ook niet
.)
Wil je het zeker weten: stuur ze een emailtje, als je 3 dagen op een antwoord kunt wachten.
(Enige paniek sloeg mij om het hart toen de garagist meldde dat-ie het kentekenbewijs niet kon vinden, de auto was daar voor een verse APK op de laatste dag dat de oude APK nog geldig was was, APK-afmelden lukte niet en even gauw schorsen lukt zonder kentekenbewijs ook niet
Wil je het zeker weten: stuur ze een emailtje, als je 3 dagen op een antwoord kunt wachten.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Helaas, dat mag ook niet...sb129h schreef:... Je mag er niet mee rijden, auto mag wel op de openbare weg staan.
Nee, niet voor voertuigen in de 'bijzondere categorie' van >15 jaar oud, en dat is deze '92 9000 net. Zie RDWbrinky schreef:En een schorsing is voor minstens 3 maanden. Anders krijg je bovenop de schorsingskosten ook nog eens een boete ter hoogte van de door de RDW misgelopen MRB-inkomsten.
en gebruik de zoekfunctie; viewtopic.php?t=17755
-
brinky
- Donateur

Dan heb je niet goed gelezen. Ook voor auto's ouder dan 15 jaar geldt dat je minstens 3 maanden moet schorsen om geen WB meer te hoeven betalen.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... asting.htmU kunt een schorsing altijd opheffen, maar om ervoor te zorgen dat u geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen, moet het voertuig minimaal drie maanden geschorst zijn.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Wie heeft wat niet goed gelezen en waar?brinky schreef:Dan heb je niet goed gelezen.
http://www.rdw.nl/nl/beroepsvervoer/het ... orsing.htm
RDW schreef:Als u de schorsing opheft en binnen een jaar hetzelfde voertuig opnieuw schorst, zijn de kosten hoger. Voor de bijzondere categorieën geldt dat niet.
De bijzondere categorieën zijn:
* voertuigen van 15 jaar en ouder
* ...
-
brinky
- Donateur

Voor die bijzondere categorie geldt dat het opheffen van een schorsing inderdaad gratis is (dat heb ik ook nooit betwist). Echter, als je dat binnen 3 maand doet, moet je alsnog MRB betalen over de periode dat de auto geschorst was.
Zie mijn voorgaande quote. Hierbij staat geen uitsluiting voor de bijzondere categorie van auto's ouder dan 15 jaar.
Zie mijn voorgaande quote. Hierbij staat geen uitsluiting voor de bijzondere categorie van auto's ouder dan 15 jaar.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
OK.brinky schreef:Voor die bijzondere categorie geldt...
In ieder geval voorkomt schorsen dat je een boete krijgt voor een verlopen APK en de kosten van schorsen (E 22,70 voor auto's >15 jaar) zijn lager dan die boete.
Dat betekent ook dat je voor auto's <15 jaar net zo goed niet kan schorsen (kost anders 68 euro) en gewoon de boete kan afwachten (75 euro), met kans dat er helemaal geen boete komt, dan ben je goedkoper uit.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Kortom een kwestie van kansberekening.72sonett3 schreef:OK.brinky schreef:Voor die bijzondere categorie geldt...
In ieder geval voorkomt schorsen dat je een boete krijgt voor een verlopen APK en de kosten van schorsen (E 22,70 voor auto's >15 jaar) zijn lager dan die boete.
Dat betekent ook dat je voor auto's <15 jaar net zo goed niet kan schorsen (kost anders 68 euro) en gewoon de boete kan afwachten (75 euro), met kans dat er helemaal geen boete komt, dan ben je goedkoper uit.