Studenten arm?!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Studenten arm?!

Bericht door Wouter » vr 28 nov, 2003 17:39

Uit de afgelopen week is wel gebleken dat er op het forum veel jonge saabrijders actief zijn. En dan heb ik het over studenten van 22 die in een Saab 900 rijden. (Een zeldzaamheid? Uh.. nee dus!) Ik ben er zelf nu een van.
Nou mag iedereen best in mijn portemonnaie kijken. Die is namelijk erg klein en vooral leeg. De aanschaf van mijn Saab geschiedde door werkelijk alle kleine beetjes bij elkaar te schrapen. De overige lasten betaal ik van mijn bijbaantje. Nu is het wel zo dat ik maar weinig kilometers maak, dus is het nog te doen. Naar de uni, naar m'n werk e.d. doe ik gewoon met het ov. :(
De verzekering is voor mij het grootste struikelblok. 80 eur per maand voor een WA. Als ik 2 jaar no-claim zou hebben, had ik m'n auto voor slechts 50 eur kunnen verzekeren bij Ohra. Helaas namen ze daar geen genoegen met m'n reeds opgebouwde 1,5 jaar.
Mijn mini zit ook in de WA, dit heb ik destijds bewust gedaan om zo heel goedkoop no-claim op te bouwen. De mini had ook een klassieker-verzekering kunnen hebben. Nog veel goedkoper, maar je bouwt geen no-claim op. En ik wist dat ik in de nabije toekomst wel naar 'exotischer' auto's zou gaan kijken.
Ik neem aan dat al mijn leeftijdgenoten hier tegen dezelfde problemen aanlopen: te jong, te weinig no-claim, te veel vermogen (turbo's). Hoe hebben jullie dit opgelost?

Niels
Geregistreerd lid

Re: Studenten arm?!

Bericht door Niels » vr 28 nov, 2003 17:44

Ik zit in hetzelfde schuitje, ben inmiddels 6e jaars student, 5 jaar ge-OV-ed, maar heb eindelijk besloten dat ik een stuk mobieler ben met een auto.

Ik heb al 3 jaar een eigen zaak (http://www.alion.nl), waar ik redelijk van rond kan komen, naast mijn studie ben ik dus vooral bezig met ondernemen, vandaar dan mijn studie iets langer duurt. Voordeel is dat ik het me eindelijk kan veroorloven om een Saab te kopen :P

Gezien mijn leeftijd heb ik hem het eerste jaar overigens onder de verzekering van mijn pa gezet :oops: Dit jaar scheelt het me iets van € 700,-. Volgend jaar doe ik hem zelf in de verzekering, aangezien ik dan 24 ben en het een stuk voordeliger is dan dit jaar.

Een goed(kop)e verzekering is volgens mij de Saab Safe Polis van Armac Assurantiën, heeft iemand hier ervaringen mee? De WA verzekering was daar het goedkoopst dat ik tot nu heb kunnen vinden.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 28 nov, 2003 17:53

Kijk eens aan. Jij bent dus student EN ondernemer. Dat verandert de zaak.
Mijn pa is niet echt in voor het verzekeren van mijn auto's. Al zou het zonder eventuele risico's voor hem blijven als je een verzekering afsluit met no-claim garantie. (O.a. bij sterpolis)

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 28 nov, 2003 18:07

jongens jongens jongens

ik ben ook nog lekker student. goed je hebt weinig geld, en rijdt geen mooie Saab. Dat komt later allemaal wel. Zolang mijn ouders maar Saab blijven rijden vind ik het best

Ik ben druk aan het sparen voor een 900 T 16 Aero, of een 9-3 Aero, die komt echt wel, alleen de vraag is wanneer? hahah

gr

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 28 nov, 2003 18:34

Ben dan wel geen student (meer), maar mijn auto staat gewoon netjes op naam van m'n moeder, via mijn vader heeft zijn 70% korting.
Dat scheelde enorm, op basis van mijn vorige auto heb ik eens uitgerekend dat het mij zo'n 1000 gulden op jaarbasis scheelde om dit zo te doen. Ook heeft iemand (met verstand hiervan) voor mij eens uitgerekend dat ik beter tot m'n 23e mijn auto op naam van mijn moeder te zetten dan no-claim korting op te bouwen (bij mijn huidige verzekeringsmaatschappij)

Aangezien ik kortgeleden 23 ben geworden, gaat de auto binnenkort op mijn eigen naam, en begin ik al mooi met zo'n 10 - 15% korting, met een beetje geluk zelfs met 25%.

Beetje een afweging, maar vooral enige jaren geleden, toen ik mijn eerste auto kocht kon het haast niet anders. Met de Saab heb ik er even over getwijfeld of ik deze nu op eigen naam moest verzekeren of niet, toch maar niet gedaan, scheelde toch aanzienlijk met 22 of 23 jaar oud.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 28 nov, 2003 22:08

rij 2 auto's, moet alles zelf ophoesten, ouders willen niet meewerken aan het tenaamstellen van een van beide auto's op hun naam (op die manier bouw ik toch nog no-claim op met de een of de andere auto). Niet echt de eindjes aan elkaar knopen maar ook niet als een god in frankrijk gaan leven. Gewoon gezond verstand en je komt een heel eind :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 28 nov, 2003 22:36

Ik ben 23 en Heb een vaste baan bij een Saab dealer. Dus Onderhoud doe ik zelf. Ik betaal aan premie 107 Euro in de maand maar dat veranderd als ik over een maandje 24 wordt.
Daar mijn moeder bij centraal beheer werkt kon ik wat personeelsvoordelen krijgen bij mijn eerste auto. Lees auto op mijn naam verzekerd. En 25 % personeelskorting. Had ik net zoveel als dat ik hem liet verzekeren als op mijn moeders naam dus was onlogisch om te doen. Tevens kon zij mij ook het advies geven Laat de verzekering ingaan na je verjaardag. Dus als je verzekering verlengd word zorg dan dat dit gebeurd op de eerste van de volgende maand. Als de verzekering verlengd wordt kijken ze naar je leeftijd op dat moment. voor de premie van het komende jaar.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 01 dec, 2003 16:16

Allemaal wel leuk dat verzekeren op naam van je ouders, maar er is een hele grote MAAR. Mocht je verzekeraar er achter komen kan dat betekenen dat je je schuldig hebt gemaakt aan verzwijging. Dit betekent dat de verzekering vernietigbaar is. Dit heeft dan tot gevolg dat je auto dus niet verzekerd is, noch verzekerd is geweest. Zijn er schades geweest, dan kun je die dus terugbetalen. En dan is goedkoop plotseling duurkoop :( om nog maar te zwijgen van de problemen die je vervolgens krijgt als je je opnieuw wilt verzekeren.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 01 dec, 2003 17:02

Bij je verzekeraar moet je aangeven wie de regelmatige bestuurder is. Dit kan best iemand anders zijn als de verzekerde...

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » ma 01 dec, 2003 17:03

Als je naast de verzekering ook de auto op naam van een ouder zet, is het in principe niet meer dan af en toe de auto lenen.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 01 dec, 2003 17:27

Voor de verzekeraar is van belang wie de feitelijke eigenaar en meest regelmatige gebruiker is. Op basis van die gegevens wordt (o.a.) de premie berekend. Indien een verzekeraar een dergelijk vorm van premiefraude vermoedt, zal vaak een nader onderzoek het gevolg zijn. Verzekeraars hebben wat dat betreft ook hun methoden om een enander te achterhalen. En nogmaals dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Ik zit al bijna 20 jaar in dit vak en weet dus waar ik over praat. Ieder moet voor zich weten wat hij doet, maar wees voorzichtig.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 01 dec, 2003 17:55

Mijn auto is gewoon van mijn moeder, alleen rijdt ik er af en toe in, en als mede inwonende ben ik dan ook gewoon verzekerd wanneer ik er in rij (volgens de polis) I'ts as simple as that!

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 02 dec, 2003 18:48

Ja, studenten zijn best arm, zo arm dat ze een Saab moeten delen.

Wij hebben de auto wel in de klassieker verzekering. Dat scheelt pas echt. Dan maar nog geen no claim opbouwen. We rijden er toch erg weinig mee. Hij staat zo wel op naam van de meest regelmatige bestuurder.

groeten
Hannes

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 02 dec, 2003 20:26

Leuk, als je ouder bent als 24... dat schijnt een leeftijdsgrens te zijn waaronder je onder geen beding autoliefhebber schijnt te zijn!
Nog een aantal veel voorkomende regels;

*aantoonbaar 2e auto
*aantoonbaar garagegestald
*geen dagelijks vervoer
*max. 7500km per jaar
*premieberekening nav taxatierapport (doorgaans is de premie 5-10euro per maand)
*auto moet minimaal 15 jaar oud zijn (uitzonderingen daargelaten)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 03 dec, 2003 11:52

* aantoonbaar de eerste en enige auto.
* ben wel boven de 24
* bij WA dekking geen taxatie
* inderdaad niet meer dan 6500 km

groeten
Hannes

Plaats reactie