poets tips?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
robertw

poets tips?

Bericht door robertw » ma 29 aug, 2005 17:15

Hallo allen,

Heeft iemand nog poets tips om de lak van mijn 9k weer mooi te laten glimmen en te beschermen voor de komende winter?

De vorige eigenaar heeft prima voor de techniek gezorgd (alle rekeningen aanwezig) maar zich minder druk gemaakt om de "schoonheid". De lak is overigens niet verkleurd.

Ik heb de beschikking over een simpele boenmachine, natuurlijk commandant (M4) en Turtlewax. Maar dit is een berenklus, alleen over de motorkap heb ik al 2 uur gedaan. Dus mocht iemand slimmere suggesties hebben of betere werkinstructies dan hou ik mij van harte aanbevolen.

Wat ik nu doe is de auto eerst goed wassen, dan met commandant aan de slag. Dat laten drogen voor een 1/2 uurtje, uitboenen en dan Turtlewax met een vochtige doek, dan weer laten drogen en dan weer uitboenen. Resultaat is dat het een stuk beter is, maar nog steeds niet mooi egaal. (vlekkerig)

Graag jullie tips/truucs/etc,. Ojaaa, ik was van plan dit maar maximaal ééns per jaar te doen.

/rw

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » ma 29 aug, 2005 17:22

Vlekkerig kan duiden op het slijpen van de lak of inbranden.

Tja de standaard tips.
Was op een droge ondergrond.
Zo min mogelijk cleanen ivm wegpoetsen lak
Nooit in de zon.
Zachte doeken (niet syntetisch)
Kleine delen tegelijk.
Schone wagen en middelen.
Boenmachine niet te hoog toeren.
Ook de motorkanp moet koud zijn ivm inbranden was.
Ervaring is dat turtle goede was maakt.

Suc6

John

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » ma 29 aug, 2005 17:26

Ik heb vorige week mezelf aan het polieren gezet.
Een helse klus van totaal 12u. , maar nu ben ik blij dat ik dit gedaan heb.
Mijn wagen blinkt * bling * bling * weer als nieuw !

Wel twijfel ik eraan of ik mezelf hiertoe terug ga kunnen aanzetten in de toekomst :oops: 12u is lang en vermoeiend.

Heb 3 producten gehaald speciaal voor het polieren van wagens die ook spuiters gebruiken (ruw, medium en finish) en een geleend, spijtig genoeg goedkoop poliermachine gebruikt (geen instelbaar toerental en niet zo sterk). Ik vermoed indien je een betere machine en eerdere ervaring hebt, dit kunt doen in 7 à 8 uur.

Een tip, maar veel werk !

Groetjes,
Kenny

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » ma 29 aug, 2005 18:06

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 29 aug, 2005 19:25

Heb onlangs een (eenvoudig en goedkoop) poliermachine cadeau gekregen en ben er maar eens mee aan de slag gegaan.
Ik had echter niet in de gaten dat er twee 'opzetdoekjes' bij zaten, waardoor ik zonder doekje ben beginnen poetsen.
Resultaat: witte sporen op de motorkap!!
Ik heb het gelukkig kunnen wegwerken met polish en ik was al van plan om de kap te laten herspuiten, dus een echte ramp was het nu ook weer niet.

Wat me 's anderendaags wel opviel, is dat er nog plaatsen beschadigd waren, terwijl ik die mét opzetdoekjes heb gepoetst.
Iemand dat al eens meegemaakt?

Misschien zijn die toestelletjes wel niet echt betrouwbaar of is de hoeveelheid wax wel van belang...

Thom
Donateur
Donateur

uitpoetsen

Bericht door Thom » ma 29 aug, 2005 19:47

Vlekkerigheid geeft aan dat er niet goed is uitgepoetst. Of teveel luchtvochtigheid ('s avonds bijvoorbeeld), teveel poetsmiddel (dat is trouwens bijna altijd het geval) en een uitpoetsdoek/vacht die vochtig is geworden. Dit uitpoetsen is het eeuwige probleem, zorg ervoor dat de uitpoetsdoek kurkdroog is.
Bovendien is Commandant 4 een product dat niet meer van deze tijd is. Het is ontwikkeld in de tijd dat de lakken nog niet zo milieuproof als tegenwoordig zijn. De lakken hebben nu een andere hardheid. Gebruik Commandant M4, deze is tevens geschikt voor de machine, poetst veel beter uit en heeft een slijpmiddel dat geschikt is voor de moderne watergedragen lakken.

robertw

Bericht door robertw » ma 29 aug, 2005 21:37

Vlekkerigheid geeft aan dat er niet goed is uitgepoetst.
dat zou best kunnen, geduld is ook niet mijn beste kant.

/rw

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 29 aug, 2005 21:51

robertw schreef:
Vlekkerigheid geeft aan dat er niet goed is uitgepoetst.
dat zou best kunnen, geduld is ook niet mijn beste kant.

/rw
Mijn ervaring is dat je ook met de hand uitpoetsen best een mooi resultaat kan bereiken. Het kost wat meer tijd maar dat is dan ook alles.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 30 aug, 2005 0:44

Geen mooier resultaat dan met "ellebogenstoom". (zoals m'n schoonfamilie dat pleegt te noemen)
Waarom de poets eerst laten drogen alvorens uit te poetsen?
Idd het schone plaatwerk kleine stukjes in cirkelbeweging poetsen en uitpoetsen met een schone lap.
Het onderhoud van de lak was door de vorige eigenaren wat vergeten.. :cry:
Grondig en secuur poetsen kost veel tijd! (al 2 keer de accu leeggehad van mijn mono radio -cassette speler)
Straks nog napoetsen met no 5 en dan in de was, je herkent 'm nu al bijna niet meer terug. 8)
Cornell :O:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 30 aug, 2005 8:53

laatst met groene turtle wax in exact een uur mijn auto gepoetst... met de hand!!

(het was redelijk warm dus de was droogde snel op, zelfs in de schaduw. kleine stukjes per keer doen dus.)

Mooiste compliment: "Is 'ie opnieuw gespoten?" :D

Red76
Geregistreerd lid

Re: uitpoetsen

Bericht door Red76 » di 30 aug, 2005 9:36

Thom schreef:Gebruik Commandant M4, deze is tevens geschikt voor de machine, poetst veel beter uit en heeft een slijpmiddel dat geschikt is voor de moderne watergedragen lakken.
Met commandant icm met poetsmachine :shock:

Dan ga je zeker door de lak heen :?

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » di 30 aug, 2005 9:48

Commandant niet gebruiken als de auto niet dof is. Dit middel wordt veel te vaak gebruikt terwijl dit absoluut niet hoeft. Je haalt er wel en beetje lak af he! Ik heb in al die tijd (18 jaar) dat ik auto rijdt 1 keer een auto gecleanerd, een niet metallic rode (oh verassing...). Die poetsmachine's zijn vaak ook dikke bagger, en suggereerd dat het makkelijker zou gaan. Ze draaien vaak een te hoog toerental, en als je dan niet snel genoeg bent, krijg je "brandplekken". van die mooie strepen op je motor kap als de zon er op schijnt. Gewoon de auto (goed) wassen, en daarna met de hand in en uitpoetsen geeft nog altijd beste resultaat. Je kan daarbij de vloeibare was gebruiken, zoals die eeuwige Turtle, moet je alleen wel iets vaker doen per jaar, of een vaste was, zoals Valma die nog heeft, die houdt langer, maar is zwaarder om te doen. Ik heb laatst mijn auto gedaan, met vloeibare was, in een uurtje of twee-enhalf. Rustig aangedaan.

robertw

Bericht door robertw » di 30 aug, 2005 11:18

gripen,

dank voor de tip! ik ga dit eens proberen. mocht het alsnog niet mooi worden dan kan ik alsnog cleanen, toch?

/rw

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » di 30 aug, 2005 11:35

robertw, als de lak niet verweerd is moet het lukken! Als het een metallic lak is, zal deze niet gauw verweerd zijn, en is Commadant zeker niet aan te raden.

Thom
Donateur
Donateur

poetsen

Bericht door Thom » di 30 aug, 2005 21:26

Er worden een aantal dingen gezegd over over poetsen, polijsten en Commandant die niet correct zijn.
Het woord "Commandant" staat niet synoniem voor schuurpapier of paardemiddel. Sterker nog, we moeten eerst weten over welke Commandant we praten. Commandant 4 is NIET geschikt voor poetsmachines, en bovendien te grof voor moderne lakken. Commandant M4 is speciaal ontwikkeld voor poetsmachines en kan geen kwaad voor de lak, al gebruik je het meerdere keren. Daarom heet hij ook M4, de M van Machinaal. De lak die je er af slijpt is zo gigantisch dun, wees daar niet zo bang voor. De M-reeks van Commandant is speciaal ontwikkeld voor de poetsmachine. Ja, als je een verkeerde poetsmachine hebt, een verkeerde poetsschijf of iets anders radicaal verkeerd doet dan is elk poetsmiddel gevaarlijk. Het is NIET zo dat een metallic lak niet (snel) verweerd raakt; voel de lak van een paar jaar oude auto maar eens die niet in de was is gezet, deze is ruw geworden dus verweerd. Tenzij je met verweerd bedoelt VERKLEURD, de metallic lak is per definitie afgewerkt met een blanke lak laag en daardoor beter bestand tegen verkleuring. De lakken van de laatste 10 jaar zijn trouwens allemaal voorzien van een blanke afwerklaag, metallic of niet.
En vaste was houdt helemaal niet langer, dit is een fabel van vroeger die lang achterhaald is. Vloeibare wassen zijn tegenwoordig minstens net zo goed als vaste wassen en vrijwel altijd beter uitpoetsbaar. Sterker nog, de vaste was van Valma legt het af tegen vrijwel alle andere wassen van hetzelfde merk op alle gebieden.

Plaats reactie