VRAAGje... over files en verbruik

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
ralph12
Geregistreerd lid

VRAAGje... over files en verbruik

Bericht door ralph12 » wo 07 sep, 2005 9:58

Zouden jullie Saabisti het ervoor over hebben om in een kleinere auto te gaan rijden als jullie (veel) sneller door de file heen zouden kunnen ermee, en het benzineverbruik terug zou zakken naar zeg 1 op 24? Sneller op je bestemming en zuiniger dus.

Da's natuurlijk vooropgesteld dat je dagelijks in de file zit.... Zo'n klein ding als tweede voertuig naast je Saab kan. Niet dat je je Saab ervoor hoeft in te leveren. Maar hier speelt weer dat je er dan ook de plek voor moet hebben...

Okay, kom op met jullie commentaar!

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 07 sep, 2005 10:09

Gelukkig heb ik een baan waarbij ik op wisselende tijden werk en woon ik dusdanig tov mijn werk dat ik nooit over filegevoelige trajecten rijdt.

Als dit niet zo zou zijn, zou ik de motor als dagelijks vervoermiddel gaan gebruiken.

Vertel eens om wat voor een auto(tje) gaat het. Denk dat de auto heel klein moet zijn om door de file heen te kunnen. Met de motor lukt het nl vaak al moeizaam.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 07 sep, 2005 10:29

Ga even van de veronderstelling uit dat je er daadwerkelijk sneller mee door het fileverkeer heen bent....

Gister trouwens van Haarlem richting Maasland gereden tussen 4 en 5. Bij Schiphol tot aan de splitsing A4/A44 door het verkeer heen moeten laveren met mijn motor. Voor Leiden weer, idem bij Delft. Pfff. Lekker rijden zo en uitgerekend weer in een enorme stortbui (bij Schipluiden), waar volgens mij heel N.Holland geen last van heeft gehad.

Getankt voor 1.48 euro. Gaat al aardig richting de 3,5 gld. per liter!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 07 sep, 2005 10:33

Ik wel.

Daarvoor zou ik zelfs de volvo kopen die jij denk ik bedoelt :oops:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 07 sep, 2005 10:36

Hm ja, Volvo is bezig met de zogeheten tandem een slank geval voor twee personen. Is volgens de berichten pas in 2010 op de weg.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » wo 07 sep, 2005 10:40

Alleen al vanwege de belasting en verzekering koop ik liever een kleine auto, ik zie me zelf alleen nog niet in een kleine toyota of deawo zitten.
Ik heb nog geen auto maar ben er wel haastig naar op zoek, een Saab is natuurlijk mooi, maar is duurder in de bezine, belasting, verzekering, en geeft ook nog meer ruimte, zo kan ik best een fiat 500 in de tuin plaatsen.
Alleen het voordeel van een wat grotere auto kan de zijn het rij comfort, als je elke dag in de file zit zonder airco en luxe zetels, maar op een klein stoeltje terwijl je de auto aan alle kanten hoort rammelen, kan de keuze nog wel moeilijk worden.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » wo 07 sep, 2005 10:56

Ik heb er een Smartje bij gekocht!

Oooooooooook een Turbo :!:

Bij slecht weer gaan we met de Smart en als het zonnetje schijnt gaan we met de cabrio.

Verbruik Smart stadsverkeer 1 : 16
Verbruik Smart snelweg 1 : 24 :shock:

En een smartje kost niks meer tegenwoordig.
Bouwjaar 2000 50.000 km €2500,- 8)

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 07 sep, 2005 11:21

Hoi Red 76,
Waarom een Smart bijna niets meer kost?
Radar gezien :shock: enige maanden terug?
Was er maar een leuke manier om je dit te vertellen: (als je het nog niet wist tenminste..)
De motoren sneuvelen vaak al bij lage kilometerstanden, gevallen van rond de 40000 km zijn bekend. Hoge kilometerstanden worden zelden gehaald. De magische grens van 100000 km van vroeger is voor de meeste Smarts met dezelfde motor een onhaalbare drempel.
Coulance van Benz/Smart? Ho maar! :cry:
Kosten voor een ander blokje zo'n 3000 euro, naar ik aanneem zonder in- en uitbouw. Er is een revisieknakker die het voor minder doet maar die is ook afhankelijk van de dure originele onderdelen.
1 op 16 tot 1 op 24 is dus wel goedkoop aan brandstof maar neem dan ook 1 blok per ca 70000 km op in de berekening, komt een Alto of Starletje vast goedkoper uit de bus.
Misschien bij de getoonde kilometer stand van 50000 goed om al wat geld apart te gaan leggen om verrassingen te voorkomen..? :roll:
Wel een grappige auto overigens! 1 keer in meegereden, voor het gevoel een grotere auto maar achter de stoelen begint de achterruit zo'n beetje...
Gelukkig hebben mensen op auto-gebied een andere smaak want anders reden we allemaal in hetzelfde en de auto's lijken gemiddeld toch al zo op elkaar tegenwoordig..... :wink:
Cornell :O:

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » wo 07 sep, 2005 12:07

sb153b schreef:Hoi Red 76,
Was er maar een leuke manier om je dit te vertellen: (als je het nog niet wist tenminste..)
De motoren sneuvelen vaak al bij lage kilometerstanden, gevallen van rond de 40000 km zijn bekend. Hoge kilometerstanden worden zelden gehaald. De magische grens van 100000 km van vroeger is voor de meeste Smarts met dezelfde motor een onhaalbare drempel.
Kosten voor een ander blokje zo'n 3000 euro, naar ik aanneem zonder in- en uitbouw. Er is een revisieknakker die het voor minder doet maar die is ook afhankelijk van de dure originele onderdelen.
1 op 16 tot 1 op 24 is dus wel goedkoop aan brandstof maar neem dan ook 1 blok per ca 70000 km op in de berekening, komt een Alto of Starletje vast goedkoper uit de bus.
Misschien bij de getoonde kilometer stand van 50000 goed om al wat geld apart te gaan leggen om verrassingen te voorkomen..? :roll:
Wel een grappige auto overigens! 1 keer in meegereden, voor het gevoel een grotere auto maar achter de stoelen begint de achterruit zo'n beetje...
Gelukkig hebben mensen op auto-gebied een andere smaak want anders reden we allemaal in hetzelfde en de auto's lijken gemiddeld toch al zo op elkaar tegenwoordig..... :wink:
Ik weet het!

Er kan maar 2.8 liter olie in het blokje, dus eens per maand peilen is zeer verstandig.
We rijden maar 5.000 km per jaar met Smartje.
Indien je de auto goed onderhoud is het geen probleem.
Ik handel in auto's en heb pas geleden een Smart getaxeerd met 157.000km :shock:

Groet,

Roeland

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 07 sep, 2005 12:09

Eeen kleine auto is korter naar niet zoveel smaller dat het voordeel brengt in een file, de geringere lengte brengt wel minder kreukelzone en na een paar jaar 50.000km p/jr te hebben gereden en veel ongelukken
te hebben gezien zie ik daar ook weining winst in.
Kleine en zuinige auto's zijn doorgaans in aanschaf veel duurder als een safe SAAB van een paar jaar oud.
Mijn keus is hierin een solide Zweed evt. met gas of diesel.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 07 sep, 2005 12:48

Niet mee eens dat auto's allemaal hetzelfde er uit zien. 15 jaar terug misschien. Wel lijken fabrikanten hun creativiteit vooral los te laten op de duurdere (grotere) modellen.

Laatste generatie Smart motoren schijnen veel betrouwbaarder. Inderdaad veel kinderziektes. Heb Radar ook gezien.

Inderdaad is klein op zich niet de issue, maar smal(ler).... Zie Volvo's tandem. Overigens hoeft klein niet = gelijkteken oncomfortabel of onveilig te zijn.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 07 sep, 2005 14:00

ralph12 schreef:Inderdaad is klein op zich niet de issue, maar smal(ler).... Zie Volvo's tandem. Overigens hoeft klein niet = gelijkteken oncomfortabel of onveilig te zijn.
Nee, maar tussen de files doorrijden mag nog steeds niet dus wat is de winst van een smalle dure Volvo? dat was toch de issue? een technisch simpele C900 met lpg is echt goedkoper om te rijden al was het alleen het onderhoud al.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » wo 07 sep, 2005 14:37

Red76 schreef:
sb153b schreef:Hoi Red 76,
Ik weet het!

Er kan maar 2.8 liter olie in het blokje, dus eens per maand peilen is zeer verstandig.
We rijden maar 5.000 km per jaar met Smartje.
Indien je de auto goed onderhoud is het geen probleem.
Ik handel in auto's en heb pas geleden een Smart getaxeerd met 157.000km :shock:

Groet,

Roeland
Ik heb een jaar stage gelopen bij mercedes/smart, en dus vlink wat smart motoren er doorheengehaald, alleen is het niet zo dat elke bij elke smart een nieuwe motor er in moet.
Zowiezo zijn de nieuwere modellen van smart voorzien van betere motor, alleen de oude ware ook al goed.
Het zijn high teck motortjes, met plastiken spruitstukken enz, en weinig oli, maar als je er goed mee om gaat kan een smart net zo lang mee als een toyota of iets dereglijks.
Het is ook een feit dat de meeste smarts bedrijfs auto zijn of zijn geweest, en daar word meestal veel in geschuurt en slect onderhouden, en gaan dus ook sneller kapot.
Bij de aankoop van een smart moet je dus goed opletten of je niet nog afdrukken kunt zien zitten van een naam van een bedrijf.
Maar een goed onderhouden smart is een leuk stuk speelgoed, waar je vele kilometers in kunt rijden.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 07 sep, 2005 15:06

... drama eigenlijk bij Smart. De roadsters worden gediscontinueerd en de ForFour loopt slecht, zelfs in het introductiejaar.

Wat bij de ForTwo nog kan, is gewoonweg een onvergeeflijke fout bij de genoemde modellen: die gemaakte leukigheid/speelsheid in het interieur. Geeft mensen het gevoel niet serieus te worden genomen. Goedkoop, en dat bij prijzen voor de roadster vanaf 19 mille....

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » di 13 sep, 2005 15:43

Op aanraden van Cornell de Smart maar weer verkocht :D

Een ding is zeker op een aparte auto kan je geld verdienen!!!

Weer rooitje in de pocket.

Kan ik mooi de rekening van Essent betalen :shock:

Wat moet ik nou weer kopen, iets leuks voor de vrouw.

Ps : iets onder de 1000kg max 8 jaar oud :wink: (geen Saab dus)

Plaats reactie