Vanaf dinsdag 80 km rond steden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
4000365
Geregistreerd lid

Vanaf dinsdag 80 km rond steden

Bericht door 4000365 » vr 28 okt, 2005 13:48

DEN HAAG - Vanaf dinsdag zullen automobilisten rond de vier grote steden niet harder dan 80 kilometer per uur mogen rijden. Per 1 november geldt op een aantal wegvakken deze lagere maximumsnelheid. :O:
Aldus een nederlands dagblad.

Wat zijn de meningen in het forum over deze maatregel :?:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » vr 28 okt, 2005 13:55

Ik houd nog steeds overal een maximumsnelheid van 120 km/h aan. Harder hoeft van mij niet, maar 100 is in veel situaties naar mijn mening al onzin. 80 Rijd ik als dat naar mijn inschattingsvermogen de meest veilige snelheid is op dat moment, maar 80 rijden omdat wat er wat zeikerds in den haag rondlopen, dat vertik ik gewoon.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 okt, 2005 13:56

bron??

tja, 's-ochtends kan ik sowieso vaak niet harder dan 80 rijden op de Ring Zuid rond Rai/WTC.... de West Ring is op spits tijden al niet veel beter...

dus waarom niet?

het is bv in San Fran ook praktijk, 55mph op de (4a5-baans) snel wegen direct bij de stad. ietsje verder is het 65. rijdt wel zo relaxed in de drukte..

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » vr 28 okt, 2005 13:57

Dan moet ik wel even toevoegen dat ik zelden in de spits rijd, en daarom 80 op een rustige snelweg een waanidee vind.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » vr 28 okt, 2005 14:26

Persoonlijk vind ik dat men dan ook naar de andere kant moet opwerken. Als het extreem rustig is op de wegen buiten de randstad de max snelheid naar 140 kmh of 160 kmh. Want deze maatregelen moeten oa positief zijn voor het milieu en de mensen die langs de snelwegen wonen (snelwegen die er trouwens vaak al jaren lagen voordat de woonwijken eromheen uit de grond werden gestampt!).
Als ik in de file sta of in langzaamrijdend verkeer dan rij ik langzamer dan 80 kmh maar stoot ik toch enorm veel co2 uit.
Bovendien snap ik niet dat de minister binnenkort op de A12 richting Utrecht bij een benzinepomp autoruiten gaat wassen. Wat heeft dat in godsnaam te maken met het probleem van de CO2-uitstoot, files en max snelheid...?

4000365
Geregistreerd lid

Bericht door 4000365 » vr 28 okt, 2005 14:36

jelger schreef:bron??
Vrijdag 28 Oct 2005 op www.telegraaf.nl

4000365
Geregistreerd lid

Bericht door 4000365 » vr 28 okt, 2005 14:41

4000365 schreef:
jelger schreef:bron??
Vrijdag 28 Oct 2005 op www.telegraaf.nl
Hier de rest van het artikel:

Het motto van de campagne is „rij schoner, rij 80 in z'n 5”. De maximumsnelheid van 80 kilometer gaat gelden op de A10 West tussen Nieuwe Meer en de Coentunnel (Amsterdam), de A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein (Rotterdam), de parallelbanen van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten (Utrecht) en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag centrum.

Peijs, die de plannen een jaar geleden in de Tweede Kamer aankondigde, wil zo luchtvervuiling en geluidsoverlast aanpakken. Op de A13 bij Overschie loopt sinds 2002 al een experiment met zo'n 80-kilometerzone. De lucht is daar volgens Peijs een stuk schoner geworden en het lawaai een stuk minder, terwijl de vertraging voor de automobilist beperkt blijft.

Haar departement is van plan autorijders voor de nieuwe zones met snelheidsbeperking te waarschuwen via radiospotjes, motto- en matrixborden langs en boven de snelweg, advertenties in kranten en huis-aan-huisbladen. Snelheidsduivels kunnen immers makkelijk tegen de lamp lopen, omdat er op de bewuste wegvakken permanente snelheidscontrole via trajectcontrole komt.

In totaal geldt de nieuwe snelheidsbeperking op 25 kilometer weg. Milieudefensie vindt dat veel te weinig en probeert via de rechter gedaan te krijgen dat op ruim 200 kilometer rond de grote steden de limiet naar 80 kilometer per uur omlaag gaat.

Verkeer en Waterstaat laat op tal van andere tankstations rond de grote steden promotieteams uitrukken om ramen te lappen. Na de wasbeurt krijgen de bestuurders een sachet met schoonmaakdoekjes, met de tekst „rij schoner, rij 80!”.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 28 okt, 2005 14:45

Ik rijd 's ochtends en 's avonds door het Brabantse land over de relatief rustige A27 en toch zitten er diverse stukken tussen dat de naald niet boven de 70-80 km/u komt. Ik rij vooral over de rechterbaan.
Ik zie dan diverse bijna-ongelukken gebeuren op de linkerbaan, en helaas ook regelmatig de echte kop-staart-accidenten.
Naar mijn mening door mensen ( :besserwisser: ) die geen maat en afstand kunnen houden, niet vooruit kijken/opletten, niet anticiperen, en vooral zichzelf onaantastbaar voelen door al die actieve en passieve veiligheid in nieuwe auto's (of misschien wel gewoon stommiteit, dus die kop-staartjes helemaal uitbannen zal wel nooit lukken).
En waardoor we uiteindelijk allemaal later :? op het werk cq weer veilig thuis zijn.

Ja hoor: graag 80 km/u in de spits op drukke stukken. Minder snelheid = minder remafstand nodig, toch? Maar dan ook graag elke 500m een :idea: flitskast die staat ingesteld op snelheid én op kleven, over 2 rijbanen (want ook vrachtwagens kunnen bumperkleven...).
En met een aan-het-inkomen-gerelateerd-boetesysteem zoals de Finnen hebben eraan vast geknoopt.
Anders heeft het nog geen nut.

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » vr 28 okt, 2005 14:57

jelger schreef: tja, 's-ochtends kan ik sowieso vaak niet harder dan 80 rijden op de Ring Zuid rond Rai/WTC.... de West Ring is op spits tijden al niet veel beter...
dus waarom niet?
Precies, daar zit ik 's ochtends ook en ik mag blij zijn als ik die 80 haal ...
Als het de doorstroming bevordert vind ik het best

4000365
Geregistreerd lid

Bericht door 4000365 » vr 28 okt, 2005 15:05

Oosthoek schreef:Ik houd nog steeds overal een maximumsnelheid van 120 km/h aan.
Begrijp ik je goed?? :roll: Heb je er gewoon maling aan? :lol:
Ben het overigens met je eens maar dat zal dan een dure grap worden voor je.. :shock: Aangezien ze op deze stukken binnenkort, volgens het artikel, ook trajectcontrole gaan installeren

Heb op deze trajecktcontrole zones reeds een aantal snelheidsovertredingen begaan met zo'n slordige (na corrrectie) 3km ;-|+ te snel. Onverantwoord hard , ik weet het en dient keihard afgestaft te worden.

In vergelijking met de handheld GPS blijkt dat de snelheidsmeter van de T16S bij 100km/uur rond de 8% afwijkt... Zou dat het zijn?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 okt, 2005 15:09

daarbij komt dat ik vaak bij Zuid WTC de Ring opdraai en meteen 2 banen op moet schuiven naar de Ri Den Haag.

als er links met 110 km op de naald 'gejakkerd' wordt kan ik in de drukte bij het links/rechts wisselen gewoon niet normaal invoegen...

de bocht waarmee je daar de ring opdraait is dermate krap dat je met 30 langs de markeringsdriehoek komt. omdat er veel mensen van links naar rechts gaan, is het moeilijk volgas vaart te maken.

vervolgens is het een stukje later ook vaak weer raak met horten en stoten en mensen die vol in de remmen gaan met het hee harmonica effect ... om 2 sec later weer volgas de roet de lucht in te blazen...

4000365
Geregistreerd lid

Bericht door 4000365 » vr 28 okt, 2005 15:19

jelger schreef:Als het de doorstroming bevordert vind ik het best
Mee eens, maar het is vrij waarschijnlijk, als deze maatregel niet het gewenste resultaat opleverd, zal deze niet (lees: nooit) meer worden teruggedraaid.

Hoeveel geldverslindende projeckten zijn er reeds geflopt zonder (vervolg) oplossing?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 okt, 2005 15:29

Mee eens, maar het is vrij waarschijnlijk, als deze maatregel niet het gewenste resultaat opleverd, zal deze niet (lees: nooit) meer worden teruggedraaid.
dat hangt af van het politieke bewind....

zoals het er naar uit ziet gaan we geen ueber conservatief Balk-3 of VVD geleid auto-kabinet krijgen, waarbij het OV verder uitgekleed wordt ten faveure van de lease automobilist,

maar een linkse milieu activisten kabinet.. niet door den haag, maar door de WIL van het volk. :shock:

en dat impliceert Onder andere, dat er meer van dit soort maatregelen aan komen uit een dogmatische redenering of het werkt of niet, kortom, doe je democratische plicht ...

en ja laten we eerlijk zijn, die wisselstrook op de A1 heeft toch uiteindelijk wel een bestemming gevonden? dat gebleken is dat wij nog achterlijker zijn dan Amerikanen en weigeren om te carpoolen (wat men in de VS wel doet) ligt eerder aan het volk dan aan Den Haag.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 28 okt, 2005 22:13

sb129h schreef:... Naar mijn mening door mensen ( :besserwisser: ) die geen maat en afstand kunnen houden, niet vooruit kijken/opletten, niet anticiperen, en vooral zichzelf onaantastbaar voelen door al die actieve en passieve veiligheid in nieuwe auto's ...

Ja hoor: graag 80 km/u in de spits op drukke stukken. Minder snelheid = minder remafstand nodig, toch? Maar dan ook graag elke 500m een :idea: flitskast die staat ingesteld op snelheid én op kleven, over 2 rijbanen (want ook vrachtwagens kunnen bumperkleven...).
En met een aan-het-inkomen-gerelateerd-boetesysteem zoals de Finnen hebben eraan vast geknoopt.
Anders heeft het nog geen nut.
In principe ben ik het hier helemaal mee eens. Maar het betuttelende overheidsregime MOET weg. Bestuurders moet wel ruimte gelaten worden voor hun eigen verantwoordelijkheid. Een overdaad aan correctiecampagnes, boetebeleid etc. helpt ons niet naar een veiliger, comfortabeler en milieuvriendelijker weggebruik.

1 - Laat de flitspalen voor snelheid in die spits maar zitten en zorg voor actieve controle op afstand houden en bumperkleven. Afstand houden is naar mijn mening HET punt waarop het merendeel van de weggebruikers ECHT onderwijs en correctie nodig hebben.
Top-Gear noemde vanavond wat voorbeelden van Engelse provincies waar, statistisch gezien, de toename van flitspaaldichtheid met een stijging van verkeersdoden samengaat.
Flitspalen moeten alleen daar staan waar het werkelijk nut heeft. Veel mensen ervaren dat "Big Brother"-camera's debet zijn aan het verplaatsen van de "blik op de weg" naar de "blik op de snelheidsmeter".
2 - Snelheidslimieten moeten functioneel zijn om veiligheid en doorstroom te optimaliseren.
Als je een hogere snelheid koppelt aan een juiste afstand op voorliggers, creëer je op knooppunten en in/uitvoegstroken meer ruimte om verkeer veilig en soepel te laten samenvloeien.
3 - File-rijden moet je leren. Goed dat de KLPD steeds vaker de follow-me methode toepast. Die werkt. Snelheid stapgewijs opbouwen en afstand houden zodat de doorstoom maximaal blijft. Rijden = beter dan stilstaan. Scheelt brandstof, dus ook milieu en zeker niet onbelangrijk: geld!
4 - Het aantal 30 km zones terugbrengen. En proberen om zoveel mogelijk "voormalige80-nu60" zones op 70 te zetten.
5 - minder drempels, meer slingersluizen. Beter voor onze auto's. Haalt de vaart eruit zonder te veel afremmen en optrekken. Beter voor milieu en minder betuttelend.
6 - Meer bolle spiegels op onoverzichtelijke punten.
7 - Boetesysteem naar inkomen, OK. Ook budgettarief voor minima? Lijkt me niet, maar sommige boetes zijn nu wat hoog en andere te laag.

Verkeer komt met gevaren en er blijven altijd idioten op de weg. Dat zullen moeten accepteren. Goed en verantwoordelijk rijgedrag valt niet af te dwingen.
Programma's als blik op de weg zouden ons meer inzicht moeten geven in de mogelijke gevolgen van onverantwoordelijk rijgedrag. En ook de voordelen van goed rijgedrag. Reken mensen maar eens voor wat ze aan tijd en geld besparen als er op allerlei punten meer en juist geritst en afstand gehouden wordt.

8 - DE ACCIJNZEN OP BENZINE HALVEREN!!!

9 - Puntensysteem moet twee kanten op werken. Als je strafpunten kan krijgen, moet je ook bonuspunten kunnen verdienen!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 okt, 2005 22:31

Maar het betuttelende overheidsregime MOET weg. Bestuurders moet wel ruimte gelaten worden voor hun eigen verantwoordelijkheid. Een overdaad aan correctiecampagnes, boetebeleid etc. helpt ons niet naar een veiliger, comfortabeler en milieuvriendelijker weggebruik.
tja....

als alles wat vanuit de burgerij of overheid komt als betuttelend wordt bestempeld dan geef je iemand anders dus zelf ook GEEN kans en ruime om hun ei kwijt te raken :?

en het komt echt niet vanuit de super-mondige en over-brutale burger zelf, om wat zelf-correctief bezig te zijn.....

zou wel graag willen dat de politie wat vaker zichtbaar rondrijdt en mensen van de weg plukt. dat zie je in de VS (rond SF) dagelijks langs de kant. Hier zie ik het eigenlijk nooit op de drukke A9.

laat het stasi stiekeme gedoe maa achter wege en gewoon meer blauw op de weg... rijden de mensen heel anders van.. want men WEET het wel, maar laat wat hormoontjes regeren over zichzelf.
Ik weet het, het is belastinggeld verspilling van jewelste aan iets waarvan iedereen weet hoe het WEL moet maar niet doet... en het is eigenlijk beter om aan zulke stupide mensen geld te verdienen, dus in zoverre begrijp ik het huidide sneak-peak beleid wel...

Plaats reactie