benzineprijzen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: benzineprijzen

Bericht door jelger » di 29 nov, 2022 20:22

Ah, had ik gemist. Kortom, voor de consument zijn de prijzen voorlopig behoorlijk genormaliseerd richting het langjarige tarief.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: benzineprijzen

Bericht door J.vandermeulen » wo 01 mar, 2023 19:12

In Duitsland is het prijsverschil tussen octaan 98 en 95 veel lager dan in Nederland. Hoe komt dat?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Jasperdut
Geregistreerd lid
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 11 jan, 2023 1:07
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: benzineprijzen

Bericht door Jasperdut » wo 01 mar, 2023 19:30

In België ook volgens mij. Hier in Nederland wil het rijk je ontmoedigen E5 te tanken dus zullen ze de accijns daarop wel hoger hebben liggen.
Never chase women or buses....you always het left behind!

9-3 se 1.8t aut. Hirsch getuned. Pepper green.
www.weslie-designproducts.nl

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: benzineprijzen

Bericht door jelger » wo 01 mar, 2023 19:58

Er is mij geen differentiatie bekend tussen de verschillende benzines (E).

https://www.anwb.nl/auto/autobelastinge ... tofprijzen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -brandstof
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 942
Lid geworden op: di 01 nov, 2005 22:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: benzineprijzen

Bericht door mailmichiel » zo 12 mar, 2023 9:06

Gisteren in Nederland Shell V-power getankt: €2,099
En daarna in Duitsland Aral Super E5: €1,809

Beide relatief goedkope pompstations in de regio, beide 95 octaan (volgens mij) E5.

Wie steekt die 29 cent per liter in zijn zak?
99 1975
900 turbo 1982 (zwarte driedeurs :) “el Turbo negro”
9-3 TTiD Aero 2008

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: benzineprijzen

Bericht door daniel 9-3 » zo 12 mar, 2023 9:42

Onze overheid.

Is v power dan ron98?
Ik denk dat de e5 in Duitsland geen 98 maar 95 is.

Hier in de buurt tank ik e98 onder de €2,-
Bij peut, oké en nog een witte pomp.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: benzineprijzen

Bericht door Henk-Jan » zo 12 mar, 2023 10:11

Buiten Nederland wordt nog gewoon over E10, 95 en 98 (of 100) gesproken, in plaats E5 of E10.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: benzineprijzen

Bericht door jelger » zo 12 mar, 2023 12:46

daniel 9-3 schreef:
zo 12 mar, 2023 9:42
Onze overheid.
Niet perse. De Nederlandse accijns is een vast bedrag per liter. Gaat de kale prijs omhoog door de oliemarkt, blijven we net zoveel accijns betalen per liter. Alleen de BTW opbrengst wordt dan hoger. Maar dat geldt voor alle consumptiegoederen en diensten.

De Duitse accijns is relatief (een percentage). Gaat de kale prijs omhoog, ga je ook meer accijns per liter betalen. Bij een hoge benzineprijs ligt de Duitse accijns in absolute getallen hoger dan de Nederlandse. Dat is de normale situatie, buiten de rabatt korting die afgelopen jaar in Duitsland gold.

Ik heb het in het verleden wel eens nagegaan. Het verschil aan de pomp werd toen niet veroorzaakt door een accijns component maar door een hogere kale prijs die bij de Nederlandse pompen werd gehanteerd, tot ongeveer 10 cent per liter verschil (dat is fors op de kale prijs). Ik heb daar nooit een verklaring voor gevonden.

Hoe dat nu zit weet ik niet. De transparantie over de internationale prijsopbouw is lastig te vinden.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie