Saabaru

Ergens in België een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
WilNiks
Geregistreerd lid

Re: Saabaru

Bericht door WilNiks » zo 27 jul, 2025 11:45

Orphy schreef:
vr 25 jul, 2025 11:10
Nou, ik heb een paar dagen geleden geprobeerd contact te zoeken. Heb mail terug gehad met een telefoonnummer maar geen reactie, ook niet op whatsapp. ...........
Idem hier. Geen reactie op mail van 2 dagen geleden. Ze zulle het wel druk hebbuh. :-)

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 27 jul, 2025 13:11

:offtopic:
Style&Co schreef:
za 26 jul, 2025 12:19
Indien we de B en H motor die in de jaren 70/80 gebruikt werd als een eigen motor van Saab kunnen beschouwen dan is de classic 900 eigenlijk de enige 100% Saab (gezien over alle productiejaren per model)

Ursaab t/m 96 2takt: eigen koets, motor van DKW
Dit hardnekkige verhaal blijft zich herhalen sinds de jaren negentig. Het is - en dit is helemaal voor mijn rekening - waarschijnlijk opgedoken in één of ander oldtimertijdschrift, opgesteld door een verslaggever die zijn huiswerk slecht gemaakt heeft en is ondertussen al zo dikwijls verteld dat het nu voor waar wordt aangenomen. In het boek " The first 40 years of Saab cars" van Björn-Eric Lindh kun je lezen dat in het eerste prototype een DKW-motor (van de sloop!) is gebruikt omdat Saab zelf (nog) geen motor had. Verder staat er dat Saab voor de 92 "een kopie" van de DKW-motor heeft gemaakt met een aantal aanpassingen. Onder een foto van deze motor staat geschreven "je ziet duidelijk de invloed van de vooroorlogse DKW-motor". (Ik heb ooit op een oldtimerbeurs enkele leden van de DKW club gevraagd naar hun mening over de motor van de 92 op onze clubstand. Ze herkenden de motor niet als een DKW-motor.) En de 3-cilinder van de 93/95/96 is ontwikkeld door een samenwerking van Saab met de Duitse ingenieur Hans Müller, die wel in de jaren dertig bij DKW heeft gewerkt, maar niet aan de DKW 3-cilinder die in 1953 werd voorgesteld. Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat er in geen enkele productie-Saab een DKW-motor heeft ingezeten en dat de 92/93/95/96 tweetakt "echte" Saabs zijn. :wink: De Saab 3-cilinder werd trouwens gebouwd in de oude Electrolux fabriek in Gothenburg, die Saab had gekocht in 1953. Dus ook het verhaal dat tegenwoordig de ronde doet dat de Saab-motor uit dezelfde fabriek kwam als de DKW- en Wartburg-motoren kunnen we opbergen. :)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 27 jul, 2025 14:09

Een 9-7x is n door GM opgedrongen misbaksel dat niets innovatiefs heeft, loodzwaar, krankzinnige uitstoot (alleen daardoor al ongeschikt voor de Nederlandse markt met de daar geldende Bpm) er staat idd Saab op maar dat is alles

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 27 jul, 2025 14:47

Maar evengoed een Saab net als de 9-2 en de 9-4, of we het nou geslaagd vinden of niet. Al deze modellen maken deel uit van de Saab geschiedenis , we kunnen niet alleen de modellen die we mooi vinden meetellen.
De 9-3 ng deelt z’n platform met de Opel Vectra , de 9-5 ng met de insignia, hoort er allemaal bij.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 27 jul, 2025 15:14

Waarom maken we ons daar druk om? Volvo stond op platforms van Ford. Hoor je niemand over. SAAB gaf er altijd zijn eigen draai aan dat zelfs de platforms uiteindelijk niet uitwisselbaar bleken omdat de SAAB technici dachten dat het beter kon. Ook de 9-5 NG. Ook hier is heel weinig uitwisselbaar met een Insignia. Daar kom ik nu achter bij zoeken naar onderdelen -:)

Wat Orphy zegt de 9-2 9-7 9-4 maken allemaal deel uit van de SAAB geschiedenis.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 27 jul, 2025 15:20

WilNiks schreef:
zo 27 jul, 2025 11:45
Idem hier. Geen reactie op mail van 2 dagen geleden. Ze zulle het wel druk hebbuh. :-)
Beetje een patroon bij (particuliere) verkopers in België heb ik soms het idee, toen ik vorig jaar op zoek was naar een euro 5 TTiD heb ik meerdere verkopers aangeschreven en bijna allemaal nul op rekest gekregen. Achteraf best dankbaar voor, want daardoor had ik nog niks gekocht toen er opeens een megadikke sedan opdook bij een handelaar die nu bij mij boor de deur staat. :-P+

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » wo 30 jul, 2025 18:06

Had vorige week bij een soort van broekzakgesprek op de reageerknop van de advertentie gedrukt en direct daarna een bericht gestuurd dat ik niet geïnteresseerd was en dat de eerste reactie een fout was.
Nooit iets op teruggehoord natuurlijk.

Kreeg zojuist een bericht van Autoscout dat ik mogelijk gereageerd had op een frauduleuze advertentie en dat Autoscout de advertentie verwijderd heeft.

Dus…….

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 30 jul, 2025 18:18

Ik ook, maar zover was ik zelf ook al :-). Kon ook nooit voor dat geld.

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » wo 30 jul, 2025 19:11

Ik heb inmiddels afgelopen weekend wel een reactie gehad. Van een ernstig zieke man wiens laatste wens was zijn auto in goede handen achter te laten. Ik heb u de tranen bespaart en dus niet gedeeld. :(
Gelukkig had hij een mandaat aan autobedrijf gegeven die de auto gratis naar Nederland zou rijden om hier een proefrit te doen. APK? Ook geen probleem. In Belgie geregeld.
Ok. Ik hou op. Ik krijg niets serieus meer uit keyboard. 8)

Eén ding echter. Oplichting is niet altijd oplichting. Ik herinnerde mij dat uit een schooltijd (schoolgeld in guldens) en zocht zojuist een arrest daarbij. Voor wie lezen leuk vindt:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2016:2889. In jip en janneke staat daar dat een simpel aanbod op marktplaats niet voldoende is om iemand voor oplichting middels aangifte het hok in te krijgen.
'Bewegen tot afgifte van geld goederen etc...'behelst dat een weldenkend persoon erin zou trappen. Wat Orphy opmerkt is de spijker op zijn kop. "Kon ook nooit voor dat geld". Die auto kopen zou eerder heling (gestolen goed) van koper kant opleveren dan oplichting van verkoper.
Is die oplichter dan dom? Neen. In tegendeel. Een sukkel niet weldenkende die erin trapt is gewoon geld kwijt, zonder auto. De 'verkoper' kent de wet. Hij pleegt geen oplichting.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 30 jul, 2025 20:35

Style&Co schreef:
za 26 jul, 2025 12:19
eens. Indien we de B en H motor die in de jaren 70/80 gebruikt werd als een eigen motor van Saab kunnen beschouwen dan is de classic 900 eigenlijk de enige 100% Saab (gezien over alle productiejaren per model)

Ursaab t/m 96 2takt: eigen koets, motor van DKW
99: eigen koets + bodemplaat, motor van Triumph (later eigen motor, B en H blokken)
900: eigen koets + bodemplaat, eigen motor (B en H blokken, alhoewel wel doorontwikkeling van Triumph blok)
9000; koets + bodemplaat Tipo4 (ism Fiat groep), eigen motor (v6 van GM)
ng900/9-3: eigen koets, onderstel GM, eigen motor (diesels van Isuzu)
og9-5: eigen koets, onderstel GM, eigen motor (diesels van Isuzu, v6 van GM)
9-2x: koets, onderstel en motor van Subaru
9-7X: koets, onderstel en motor van Chevrolet
ng9-3: eigen koets, onderstel GM, eigen motor (diesels van Isuzu en later Alfa, v6 van Holden, laatste 4 cilinder van GM)
ng9-5: eigen koets, onderstel GM, motoren van GM en VM
9-4X; eigen koets, onderstel GM, motoren van Hold en en GM)
De Triumph slant-four motoren waren als eerste geleverd voor de 99. Aanvankelijk een 1.7 en daarna een 1.85.
Daarna werd de motor ook geleverd in de Triumph Dolomite alleen slechts een 1.85 en later een 2.0 in de Dolomite sprint.
Saab monteerde de motor ook op de bekende unieke wijze. Dus in dat opzicht is het eigenlijk van begin af aan al een eigen motor.

B motoren zijn grotendeels identiek maar door Saab zelf herontworpen omdat in 1981 Triumph stopte met het gebruik ervan. Saab verkleinde de boring zodat de inhoud 1985cc was ipv 1998cc zoals in de Dolomite.
De H motor is eigenlijk een verdere ontwikkeling van het de B motor. Met 16kleppen in de B202. Beide enkel in Saabs geleverd…

En niet alleen jaren 70/80. De B2x4 en de B2x5 vallen ook onder de H motoren. Daarna stopte het met de komst van de 9-3NG. Trionic is ook enkel een Saab product.

Ik snap niet dat de verhalen zo een eigen leven leiden. Alles wat Saab gemaakt heeft, is een Saab. Het heeft de laatste jaren gewoon dingen gedaan om te overleven.

Een Saab 900 classic is echt niet de enige echte Saab. Dat is gewoon onzin.

Maar buiten Saab wordt hetzelfde gezegd over Porsche die over ging op waterkoeling… je kunt ergens een voorkeur voor hebben maar je kunt niet een model uitsluiten of zeggen dat het geen Saab is.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 31 jul, 2025 9:49

Ik had eens een chagrijnige collega die vroeger een 99 gereden had. Hij vertelde me dat hij bij de introductie van de 900 teleurgesteld was omdat het geen echte Saab betrof :joker:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 31 jul, 2025 10:07

Precies dat. Gewoon bullshit dus…

Want je kunt ook zeggen, alleen driedeurs hatchback met 4cil turbo is een echte Saab… ook bullshit

Maar bij Porsche vindt ik een Cayenne, Macan of een Pannamera geen echte. Wat er wordt niet mee geraced.

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » do 31 jul, 2025 18:44

Op de snelweg wel hoor ;-) Is mijn ervaring.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 31 jul, 2025 19:10

[]

Dat zijn arrogante mannen met kleine pikkies…

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 31 jul, 2025 19:39

Of we laten iedereen even in zijn waarde, dat kan natuurlijk ook!

Plaats reactie