Jij snapt toch ook wel dat asociaal rijden in een Saab stoer is, maar in een dure auto zielig?Orphy schreef: ↑do 31 jul, 2025 19:39Of we laten iedereen even in zijn waarde, dat kan natuurlijk ook!
Jaloezie neemt vaak herkenbare vormen aan.
Jij snapt toch ook wel dat asociaal rijden in een Saab stoer is, maar in een dure auto zielig?Orphy schreef: ↑do 31 jul, 2025 19:39Of we laten iedereen even in zijn waarde, dat kan natuurlijk ook!

de ng95 staat op het verlengde Epsilon II platform waar ook de Buick Lacrosse op stond. De schutborden zijn zelfs identiek. De Insignia (en vele anderen) stond op het normale epsilon platform.busy schreef: ↑zo 27 jul, 2025 15:14Ook de 9-5 NG. Ook hier is heel weinig uitwisselbaar met een Insignia. Daar kom ik nu achter bij zoeken naar onderdelen -:)

Ronnes schreef: ↑zo 27 jul, 2025 13:11![]()
Dit hardnekkige verhaal blijft zich herhalen sinds de jaren negentig. Het is - en dit is helemaal voor mijn rekening - waarschijnlijk opgedoken in één of ander oldtimertijdschrift, opgesteld door een verslaggever die zijn huiswerk slecht gemaakt heeft en is ondertussen al zo dikwijls verteld dat het nu voor waar wordt aangenomen. In het boek " The first 40 years of Saab cars" van Björn-Eric Lindh kun je lezen dat in het eerste prototype een DKW-motor (van de sloop!) is gebruikt omdat Saab zelf (nog) geen motor had. Verder staat er dat Saab voor de 92 "een kopie" van de DKW-motor heeft gemaakt met een aantal aanpassingen. Onder een foto van deze motor staat geschreven "je ziet duidelijk de invloed van de vooroorlogse DKW-motor". (Ik heb ooit op een oldtimerbeurs enkele leden van de DKW club gevraagd naar hun mening over de motor van de 92 op onze clubstand. Ze herkenden de motor niet als een DKW-motor.) En de 3-cilinder van de 93/95/96 is ontwikkeld door een samenwerking van Saab met de Duitse ingenieur Hans Müller, die wel in de jaren dertig bij DKW heeft gewerkt, maar niet aan de DKW 3-cilinder die in 1953 werd voorgesteld. Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat er in geen enkele productie-Saab een DKW-motor heeft ingezeten en dat de 92/93/95/96 tweetakt "echte" Saabs zijn.De Saab 3-cilinder werd trouwens gebouwd in de oude Electrolux fabriek in Gothenburg, die Saab had gekocht in 1953. Dus ook het verhaal dat tegenwoordig de ronde doet dat de Saab-motor uit dezelfde fabriek kwam als de DKW- en Wartburg-motoren kunnen we opbergen.
![]()