Saabaru

Ergens in België een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
MVE
Geregistreerd lid

Re: Saabaru

Bericht door MVE » vr 01 aug, 2025 1:48

Orphy schreef:
do 31 jul, 2025 19:39
Of we laten iedereen even in zijn waarde, dat kan natuurlijk ook!
Jij snapt toch ook wel dat asociaal rijden in een Saab stoer is, maar in een dure auto zielig? :mrgreen:

Jaloezie neemt vaak herkenbare vormen aan.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 01 aug, 2025 7:16

Ik snap dat het hoort bij de historie van het merk (al hoeft historie niet perse iets positiefs te zijn, kijk naar Volkswagen of actueler; Tesla)

Maar wat een 9-2 en 9-7 en 600 voor mij echt geen Saab maken is het simpele feit dat ze teveel op bestaande andere modellen lijken. En dat kan ik van de andere voorbeelden niet zeggen. Daar zitten wel gedeelde componenten in, maar zijn niet bestaande modellen met ander logo’s en grille.

Verder maakt het geen zak uit wie wat als Saab definieert, zolang we samen onze hobby beleven en niemand uit sluiten om die persoonlijke opvatting of voorkeur. En dat lukt ons best goed als saabliefhebbers is mijn beeld.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 01 aug, 2025 10:19

Ik heb met veel interesse de posts gelezen van Ronnes en Luthart aangaande de DKW en Triumph blokken. Het is nooit te laat om bij te leren. Ik zal mijn post daarom even aanpassen

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 01 aug, 2025 10:38

busy schreef:
zo 27 jul, 2025 15:14
Ook de 9-5 NG. Ook hier is heel weinig uitwisselbaar met een Insignia. Daar kom ik nu achter bij zoeken naar onderdelen -:)
de ng95 staat op het verlengde Epsilon II platform waar ook de Buick Lacrosse op stond. De schutborden zijn zelfs identiek. De Insignia (en vele anderen) stond op het normale epsilon platform.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 04 aug, 2025 8:32

En de 3 cilinder 2 tact, was die in de basis niet van NSU?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 04 aug, 2025 9:52

Volgens Wikipedia heeft NSU in die tijd geen auto's met tweetakt motor gehad. Mocht je DKW bedoelen, Ronnes heeft op de vorige pagina een informatieve post geplaatst:
Ronnes schreef:
zo 27 jul, 2025 13:11
:offtopic:

Dit hardnekkige verhaal blijft zich herhalen sinds de jaren negentig. Het is - en dit is helemaal voor mijn rekening - waarschijnlijk opgedoken in één of ander oldtimertijdschrift, opgesteld door een verslaggever die zijn huiswerk slecht gemaakt heeft en is ondertussen al zo dikwijls verteld dat het nu voor waar wordt aangenomen. In het boek " The first 40 years of Saab cars" van Björn-Eric Lindh kun je lezen dat in het eerste prototype een DKW-motor (van de sloop!) is gebruikt omdat Saab zelf (nog) geen motor had. Verder staat er dat Saab voor de 92 "een kopie" van de DKW-motor heeft gemaakt met een aantal aanpassingen. Onder een foto van deze motor staat geschreven "je ziet duidelijk de invloed van de vooroorlogse DKW-motor". (Ik heb ooit op een oldtimerbeurs enkele leden van de DKW club gevraagd naar hun mening over de motor van de 92 op onze clubstand. Ze herkenden de motor niet als een DKW-motor.) En de 3-cilinder van de 93/95/96 is ontwikkeld door een samenwerking van Saab met de Duitse ingenieur Hans Müller, die wel in de jaren dertig bij DKW heeft gewerkt, maar niet aan de DKW 3-cilinder die in 1953 werd voorgesteld. Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat er in geen enkele productie-Saab een DKW-motor heeft ingezeten en dat de 92/93/95/96 tweetakt "echte" Saabs zijn. :wink: De Saab 3-cilinder werd trouwens gebouwd in de oude Electrolux fabriek in Gothenburg, die Saab had gekocht in 1953. Dus ook het verhaal dat tegenwoordig de ronde doet dat de Saab-motor uit dezelfde fabriek kwam als de DKW- en Wartburg-motoren kunnen we opbergen. :)

Plaats reactie