aangepast dieselblok MY 2011
-
brammelo
- Geregistreerd lid
aangepast dieselblok MY 2011
Ik heb gisteren een offerte gekregen van m'n Saab dealer voor een MY2011. Bijzonderheid: de huidige 150 PK diesel wordt vervangen door:
- 160 PK
- verbruik van 5,1 l (tgo. 5,5 nu)
- twin turbo, dus minder turbogat bij lage(re) toeren
- licht gewijzigde versnellingsbakverhoudingen
- op de een of andere manier aerodynamischer (verlaagd? vlakkere onderkant?)
- en op die manier ook conform Euro 5
Op die manier zit het dieselblok nu terug in lijn met vergelijkbare blokken van - pakweg - Audi.
Naar de cijfers van de andere blokken heb ik niet gevraagd, maar dat zal wel in dezelfde lijn liggen.
- 160 PK
- verbruik van 5,1 l (tgo. 5,5 nu)
- twin turbo, dus minder turbogat bij lage(re) toeren
- licht gewijzigde versnellingsbakverhoudingen
- op de een of andere manier aerodynamischer (verlaagd? vlakkere onderkant?)
- en op die manier ook conform Euro 5
Op die manier zit het dieselblok nu terug in lijn met vergelijkbare blokken van - pakweg - Audi.
Naar de cijfers van de andere blokken heb ik niet gevraagd, maar dat zal wel in dezelfde lijn liggen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: aangepast dieselblok MY 2011
Is dat niet gewoon de 1.958 cc dieselmotor die ook in de 9.5NG ligt. Dat is een 1.910 cc motor met 1 mm grotere boring. Zit ook in de Opel Insignia met 160 pk en de Lancia Delta.
De diesels hebben nu mogelijk standaard een sport-chassi, doen ze bij de 9.5 NG ook.
Is dan een twin-scroll turbo, dat is wat anders dan een twin of bi-turbo, zoals op de 180 pk TTid, want die heeft een kleine en een grote turbo van Borg-Warner.
Dat iets lagere verbruik zal hoofdzakelijk aan de versnellingsbak verhoudingen liggen en de iets efficiëntere turbo, mogelijk het type banden en idd die verlaging van het chassi.
Dat laatste geeft iets minder werveling onder de auto
Ziet er goed uit, succes er mee
De diesels hebben nu mogelijk standaard een sport-chassi, doen ze bij de 9.5 NG ook.
Is dan een twin-scroll turbo, dat is wat anders dan een twin of bi-turbo, zoals op de 180 pk TTid, want die heeft een kleine en een grote turbo van Borg-Warner.
Dat iets lagere verbruik zal hoofdzakelijk aan de versnellingsbak verhoudingen liggen en de iets efficiëntere turbo, mogelijk het type banden en idd die verlaging van het chassi.
Dat laatste geeft iets minder werveling onder de auto
Ziet er goed uit, succes er mee
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Nu maar hopen dat de baas toehapt en niet bij zijn voorkeur voor BMW blijft...
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De klanten houden toch meer van mensen die in een Saab komt voorrijden dan in een BMW
Ze denken dan misschien die jongen die heeft het niet meer nodig met een BMW of misschien die heeft te weinig fantasie of creativiteit
Daarnaast is het eigenlijk een Nederlandse wagen, het is goed om Nederlandse initiatieven te ondersteunen moet je hem maar vertellen.
Ze denken dan misschien die jongen die heeft het niet meer nodig met een BMW of misschien die heeft te weinig fantasie of creativiteit
Daarnaast is het eigenlijk een Nederlandse wagen, het is goed om Nederlandse initiatieven te ondersteunen moet je hem maar vertellen.
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Ik apprecieer het hart onder de riem ten zeerste, maar:

Tja, klantenbezoek doe ik al een paar jaar niet meer, 't is echt wel puur van huis naar kantoor en terug. Ook meteen de reden waarom ik een cabrio gevraagd heb, dat vrolijkt dat eeuwig heen-en-weer wat opcarlsson schreef:De klanten houden toch meer van mensen die in een Saab komt voorrijden dan in een BMW
Dan heb ik wel een probleem, zo zonder fantasie of creativiteit met m'n architectuurdiploma en m'n marketingfunctiecarlsson schreef:Ze denken dan misschien die jongen die heeft het niet meer nodig met een BMW of misschien die heeft te weinig fantasie of creativiteit
We hebben wel een kantoor in Gouda, maar ik werk in de Belgische vestiging, en de baas is zo Belgisch als chocolade of witloof. Dan heb ik natuurlijk iets meer keus qua autofabrikanten, ik kan dan kiezen uit Opel, Ford, Volvo en Audi voor de mainstream, en nog wat kleiner spul à la Gillet of Edran als het echt apart moet zijn. Maar dat is niet echt iets wat we zouden willen nietwaarcarlsson schreef:Daarnaast is het eigenlijk een Nederlandse wagen, het is goed om Nederlandse initiatieven te ondersteunen moet je hem maar vertellen.
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Whatever brings home the baconmelle z schreef:designexpress... Vectorworks.....brrrrrrrrrrrrrrrr...... (sorry, off topic).
-
obelix
- Geregistreerd lid
Ik las op SaabsUnited dat de upgrade van de 9-3 er niet of later komt. Blijkbaar wel een nieuw dieselblok.
Het lease contract voor mijn huidige 9-3 loopt begin volgend jaar af. Weet iemand toevallig of er ook een dieselblok komt voor de SportEstate met een lagere CO2-emissie, bijv. die valt onder de 20% bijtelling (<117g) ?
Groet,
Paul
Het lease contract voor mijn huidige 9-3 loopt begin volgend jaar af. Weet iemand toevallig of er ook een dieselblok komt voor de SportEstate met een lagere CO2-emissie, bijv. die valt onder de 20% bijtelling (<117g) ?
Groet,
Paul
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Kennelijk heeft de topicstarter een MY2011 9.3 besteld, dus de Saabdealer zou dat kunnen weten. Die 1.958 cc komt dan ook in de Estate, is gewoon een kleine wijziging op de 1.910 cc. De uitstoot kan uiteraard per type net iets anders zijn. Hangt ook met de versnellingsbak samen, mogelijk energiezuinige banden, een lager chassi etc.
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Blijkbaar niet, het laagste dat ze halen is 119g.obelix schreef: die valt onder de 20% bijtelling (<117g) ?
Meer info op http://www.saab.com/global/en/start#/wo ... ousel:all/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Hou je altijd nog het argument over dat de importeur in Nederland het Belgische Beherman is, en voorwaar, je wilt graag de Belgische economie steunenbrammelo schreef:We hebben wel een kantoor in Gouda, maar ik werk in de Belgische vestiging, en de baas is zo Belgisch als chocolade of witloof. Dan heb ik natuurlijk iets meer keus qua autofabrikanten, ik kan dan kiezen uit Opel, Ford, Volvo en Audi ..
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Brammelo,
Alle dieselmotoren in de 9.3 worden varianten van de TTid, nu 130, 160 of 180 pk. De 8 en 16 klepper met een turbo verdwijnen uit het pallet. Mogelijk is die motor nog steeds de 1.910 cc of de iets grotere 1.956 cc. In de 9.5 NG in iedergeval wel de 1.956 cc want daar wordt het dan schijnbaar 190 pk met een 2.0 TTid.
Alle dieselmotoren in de 9.3 worden varianten van de TTid, nu 130, 160 of 180 pk. De 8 en 16 klepper met een turbo verdwijnen uit het pallet. Mogelijk is die motor nog steeds de 1.910 cc of de iets grotere 1.956 cc. In de 9.5 NG in iedergeval wel de 1.956 cc want daar wordt het dan schijnbaar 190 pk met een 2.0 TTid.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Toevallig vandaag op autoblog
Laten we met de veranderingen aan de 9-3 beginnen. Alle dieselmotoren hebben nu twee turbo’s en alle drie de versies (130, 160 & 180 pk) verbruiken slechts 4,5 l/100 km en stoten 119 g/km CO2 uit, tenminste als je een sedan hebt. De station is iets onzuiniger (4,6 l/100 km en 122 g/km CO2). Helaas zijn deze nieuwe diesels nog niet zuinig genoeg om in de gunstige 20% bijtellingsklasse te vallen.
Alle turbobenzinemotoren zijn gemiddeld 7% zuiniger en schoner geworden. Onder andere door gewichtsbesparing, banden met lagere rolweerstand, verbeterde aerodynamica en verbeterde kalibratie van de motor.
Daarnaast is de 163 pk sterke 2.0 benzine/BioPower-motor nu ook leverbaar met XWD (4WD). Het is misschien niet wereldschokkend, maar er zit in elk geval actie in de taxi. Oh ja, nog een nieuwtje de 9-3 wordt ook weer leverbaar met 3-spaaks velgen. Hoe Saab wil je het hebben?
Laten we met de veranderingen aan de 9-3 beginnen. Alle dieselmotoren hebben nu twee turbo’s en alle drie de versies (130, 160 & 180 pk) verbruiken slechts 4,5 l/100 km en stoten 119 g/km CO2 uit, tenminste als je een sedan hebt. De station is iets onzuiniger (4,6 l/100 km en 122 g/km CO2). Helaas zijn deze nieuwe diesels nog niet zuinig genoeg om in de gunstige 20% bijtellingsklasse te vallen.
Alle turbobenzinemotoren zijn gemiddeld 7% zuiniger en schoner geworden. Onder andere door gewichtsbesparing, banden met lagere rolweerstand, verbeterde aerodynamica en verbeterde kalibratie van de motor.
Daarnaast is de 163 pk sterke 2.0 benzine/BioPower-motor nu ook leverbaar met XWD (4WD). Het is misschien niet wereldschokkend, maar er zit in elk geval actie in de taxi. Oh ja, nog een nieuwtje de 9-3 wordt ook weer leverbaar met 3-spaaks velgen. Hoe Saab wil je het hebben?
-
Reub
- Geregistreerd lid
Dieselhybride voor Saab 9-3?
http://www.saabsunited.com/2010/10/repo ... ybrid.html
In ieder geval nu al of binnenkort te bestellen: http://www.saabsunited.com/2010/10/repo ... ybrid.html
Saab wordt groen(er)
en wordt A-label.
http://www.saabsunited.com/2010/10/repo ... ybrid.html
In ieder geval nu al of binnenkort te bestellen: http://www.saabsunited.com/2010/10/repo ... ybrid.html
Saab wordt groen(er)
-
Reub
- Geregistreerd lid
Wellicht kan Saab hierop meeliften? Cijfers lijken heel goed. Lees: http://www.topgearmagazine.nl/autonieuw ... ar-bouwen/
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Voor de nieuwe 3 serie staat al een hybride in de stijgers