Bi-Xenon van Newcomdigi, iemand? Aansluitvraag

Voor alle Saab cabrio rijders
GJ
Geregistreerd lid

Bi-Xenon van Newcomdigi, iemand? Aansluitvraag

Bericht door GJ » wo 24 nov, 2010 17:44

Hallo,

Ik overweeg de volgende Bi-Xenon in mijn Saab 9-3 cabrio te gaan plaatsen . Model '99. Iemand ervaring met dit bedrijf of suggesties over deze set?
http://www.newcomdigi.com/?product-440- ... index.html

Alvast dank voor je tijd en reactie

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bi-Xenon van Newcomdigi, iemand?

Bericht door Nick » wo 24 nov, 2010 18:26

Ik heb ook zoiets in mijn cabrio. Let even op de lichtsterkte van de set die je bestelt. Meningen erover verschillen, maar ik vind 4300K eigenlijk wel genoeg. Dat is nog redelijk wit-geel en net halogeen, alleen met veel meer opbrengst. 6000K is al redelijk blauw. Daarboven vind ik echt Sjonnie.
Gezien de prijs van deze HID kit zou ik ook overwegen een setje reservelampjes mee te bestellen, dan grijp je nooit mis als er eentje stuk gaat. Vermijd starten met de lampen aan, en om de melding Front Light Failure in de SID te voorkomen ook even het lampcontrol relais bewerken (zie ander topic).

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » wo 24 nov, 2010 18:28

Super heldere antwoord, dank je wel :-)

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 24 nov, 2010 18:39

Hier zie je 4300K in actie;

Afbeelding

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » wo 24 nov, 2010 18:59

Heel fraai (en wat glimt ie (ze) mooi)

GJ
Geregistreerd lid

Re: Bi-Xenon van Newcomdigi, iemand? -> lamptype

Bericht door GJ » do 25 nov, 2010 8:25

Nog een nagekomen vraag, welk type lamp gaat erin? Ik dacht een H4 omdat dat nu ook de lamp is die in de auto zit, echter als ik dat bij Osram controleer:
http://www.sylvania.com/ConsumerProduct ... esults.htm dan verschijnt er een ander type lamp, nl.
1999 SAAB 9-3
High & low beam headlamp
9003/HB2
9003SU SilverStar Ultra: The brightest and whitest light. Up to 50% brighter, up to 40% more downroad visibility and up to 50% more sideroad visibility.
9003ST SilverStar: The brighter and whiter light. Up to 35% brighter, up to 30% more downroad visibility and up to 35% more sideroad visibility.
9003EB EcoBright - Your Environmental Choice. Save Energy - Save Money. Up to 25% brighter light. CO2 reduced 9 to 21%. Gas savings $2 to $19.
9003XV XtraVision Halogen - The Brighter Light
9003CB Cool Blue: The whiter light for style. Up to 25% brighter light and up to 25% more downroad visibility.
Kortom, welke moet ik nu bestellen? Ik denk de H4, maar zou graag bevestiging hebben.

Bedankt vast voor het reageren.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » do 25 nov, 2010 9:59

Nee, in die hid kitjes gaan andere lampen speciaal voor hid kitjes. Bij je bestelling even aangeven. Vandaar ook mijn tip om meteen een extra lampsetje te bestellen.

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » do 25 nov, 2010 10:07

Ok, ik heb de keuze uit H4, H13, 9003 en 9007. H4 valt af, 33% kans ;-) De 9003-serie in dat geval?

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » do 25 nov, 2010 10:14

Je moet de h4 vervanger in high/low beam hebben. Volgens mij h4/2003 viewtopic.php?f=4&t=89593" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoiets alleen dan in de kleur van je keuze;
klikje

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » do 25 nov, 2010 10:31

NJ8 schreef:Je moet de h4 vervanger in high/low beam hebben. Volgens mij h4/2003 viewtopic.php?f=4&t=89593" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je. Ik denk dat je bedoelt H4/9003 De link waar je naar verwijst geeft dat in ieder geval aan. Ik ga ze bestellen, incl. reserve lampen.

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » di 14 dec, 2010 17:16

Set is binnen en zit er ook al in :-) Het zoeken van een plekje om de alles wat buiten de lamp zit kwijt te raken en dat gat maken in de afdekplaat van de lamp kost het meeste tijd. De set die ik overigens heb besteld is deze:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=

Nog wel drie dingen:
1. Contact aan. Licht aan, dan brandt de linkerzijde (best.zijde) meteen en rechts niet. Licht uit, contact uit. Contact weer aan, licht aan en beide branden. Iemand een idee hoe dit kan? Gelukkig op advies reservelampen meebesteld, maar een andere lamp maakt niets uit.

2. Bij het weer uitzetten van de lichtschakelaar, heb ik een of twee (afh. van bovenstaande) een stroboscopisch effect. Meen dat dat al eerder is besproken op het forum, dus daar zoek ik nog wel even naar.
edit: alleen iets i.c.m. ledverlichting voor stadslicht gevonden. Led's heb ik niet ;-)

3. De set zou zowel dimlicht als grootlicht geven. Nu heb ik er nog niet 's avonds mee gereden, maar ik vermoed dat het grootlicht aanzetten geen effect heeft. Herkent iemand dit of is het toch een kwestie van 's avonds zien?

En natuurlijk geeft ie front light failure. Maar daar had ik al een post over gevonden.

Alvast dank voor je reactie!

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bi-Xenon van Newcomdigi, iemand? Aansluitvraag

Bericht door Nick » za 18 dec, 2010 16:16

hmmz, zoals je het nu vertelt heb ik het idee dat het schakelrelais dat in de nieuwe xenon bedrading zit niet goed zit aangesloten oid.

even in lekentaal hoe ik hem heb aangesloten (volgens het boekje):

1. De originele bedrading van de auto die in de originele lamp links voor gaat ( zo'n U-3 vormige pin) zit op het schakelrelais van de xenon.
2. Xenon direct op de accu en massa auto, via relais is dit dus aan of uit te schakelen
3. Zodra je de lampen via schakelaar naast je stuur dus aandoet schakelt het relais de xenon stroomkring in.
4. relais stuurt ook signaal high beam/low beam

omdat jij bij contact meteen aan direct links wel verlichting hebt en rechts niet, denk ik dat je het relais verkeerd hebt aangesloten of dat hij zijn werk niet goed doet.
Misschien kun je de gebruiksaanwijzing eens posten?
dat stroboscopisch effect zou ook door een verkeerd werkend relais veroorzaakt kunnen worden.
Evt heb ik nog een hele set liggen waarmee we het evt kunnen proberen te tackelen. Als je in de buurt van Amsterdam woont ben je zeker welkom, of anders tuf ik wel even bij jou langs.

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » zo 19 dec, 2010 16:55

Dit vind ik wel een super aanbod van je! Ik woon in DH.

De aansluiting bij is als volgt:
- U-vormige connector van de auto aan de u-vormige connector met daarin het relais. De kabel die daar uitkomt eindigt in een ovale twee pins connector. Deze 2-pins wordt in een 2-pins connector van de ballast gestopt.
- Dan zijn er 2 dunne draadjes vanaf de Xenon die gaan via een kleine connector ook aan het relais. Deze is bedoeld om het grootlicht te schakelen. de handleiding vertelt daarbij dat je deze draadjes mogelijk moet omdraaien, dus zwart op rood i.p.v. kleur op kleur. Bij was het omdraaien nodig om het grootlicht te laten werken.
- De dikkere rode en zwarte draad van de Xenon-lamp gaan rechtstreeks op twee dikke draden die van de ballast afkomen.

Een uitgebreid schema zit er helaas niet bij, misschien omdat het o.b.v. de geleverde kabels ook voor zich spreekt, maar daar heb je virtueel niet zoveel aan :wink:

Wat heb ik ter test gedaan:
1.Ik heb de ballasts + relais omgewisseled Links <-> Rechts. Daarmee is het probleem meeverhuisd van de pass.zijde naar de best.zijde.
2. Ok, probleem vernauwen door de relais weer te wisselen, terug wisselen dus. Het probleem blijft aan dezelfde kant.
3, Ok, dan is het dus de ballast die het probleem veroorzaakt.
Dit heb ik na een mailwisseling met de leverancier hem ook gemeld. Ik wacht nog op zijn antwoord, maar hij had al toegezegd een nieuwe ballast te willen opsturen. Daar zou ik in ieder geval op wachten, tenzij jij op korte termijn noodzakelijk (dit vanwege het weer) in DH moet zijn...

Waar ik geen verklaring voor heb is het stroboscopische effect. Ik dacht dat als het relais nu te weinig spanning krijgt, dat die daarom dan gaat staan jutteren. Echter, ik zou bij een draaiende motor dan verwachten dat er voldoende spanning is om niet te gaan jutteren. Dit blijf ik een vreemd in onverklaarbaar verhaal vinden. Ik heb de leverancier/verkoper gevraagd naast een nieuwe ballast ook 2 relais op te sturen.

Het aardige is wel, dat als beide lampen branden, dat ik geen foutmelding op de sid krijg. Als een van beide niet brandt, dan krijg ik een sid-melding (front light failure). Het oranje relais heb ik niet aangepast, zoals elders op het forum staat beschreven.

Als ik iets over het hoofd zie of je een suggestie hebt, pls let me know. Dank je wel in ieder geval voor het meedenken.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 22 dec, 2010 19:48

kan u melden dat het is..... opgelost!

Conclusie:
1. een kapotte ballast
2. een kapotte high beam xenon lamp.
3. strobo effect door niet relais gestuurde high/low beam

:O:

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » do 23 dec, 2010 0:28

Met dank aan NJ8 om door dit weer naar het Haagsche af te reizen om licht in de duisternis te brengen. Echt top!

Plaats reactie