Lekker weer open gereden

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
John
Geregistreerd lid

Lekker weer open gereden

Bericht door John » di 27 apr, 2004 8:39

Gisteren heb ik mijn 900 classic turbo cabrio weer in de belasting gedaan. Heerlijk in de zon! :-P+

Dat moest ik even kwijt.

Ik reed zonder APC (dus als low pressure turbo). Dat was wel wat wennen....er miste een aantal paardjes :?

Mijn APC ben ik nu aan het upgraden, zodat het vermogen stijgt van 175 naar ruim 200 pk. Mooi klusje voor het komende weekend.

Jimm
Geregistreerd lid

Re: Lekker weer open gereden

Bericht door Jimm » wo 28 apr, 2004 10:08

Hoe ga je dit doen? En tegen welke kosten ?
Als het niet te veel tijd en geld kost, ben ik er misschien ook wel voor in.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 28 apr, 2004 11:38

Ik heb info over de APC van internet geplukt. Het gaat om het vervangen van 2 weerstanden a 10 eurocent, en vervolgens 2 instellingen van potmeters veranderen. Dan is de zwarte kast a.h.w. 'geupgrade' naar een rode.
Ik kreeg nog het advies de benzinedrukregelaar te vervangen (standaard 2,5 bar) naar 1 die geschikt is voor 3,0 bar uit een 9000 Turbo. Elfrink heeft die voor iets minder dan 20 Euro.

Kortom: kost haast niets en zou veel plezier moeten opleveren. Zaterdag ga ik denk ik maar weer eens naar Elferink.

de resultaten zal ik hier wel melden

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 28 apr, 2004 12:08

Klinkt goed.

Gaat dit ook op voor de 8v?

Heb je misschien een link naar de website's?

Hannes

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 28 apr, 2004 21:23

Ik geloof dat ik info heb van de site van Turbo Team Europe. Link staat wel op saab.pagina.nl.

Het werkt als ik het goed heb op saab´s van na 1986. Maar of dit ook geldt voor de 8v, weet ik niet

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 28 apr, 2004 22:55

John,

Reeds jij vandaag achter mij richting Zwolle? Ik reed in een rode 900 cabrio.

Gr

Thom

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 29 apr, 2004 8:07

Nee Thom, dat was ik niet. Ik reed per S60 richting Utrecht v.v.

Ik had anders zeker even gezwaaid.
Maar ik begrijp dat je dus ook nu met je cabrio rijdt?
Binnenkort eens een toerritje maken in de regio?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 29 apr, 2004 13:59

John, ik weet niet wat je verdere ideeen zijn, echter het verhogen van turbodruk, benzinedruk en aanpassing in de APC moet je laten meten op een vermogensbank.

Dit om een verstoorde air-fuel ratio te laten meten en de ontsteking vroeger of later te zetten. Ik zou het link vinden om dit deel over te slaan als je naar 200+pk gaat.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 29 apr, 2004 14:05

Hoi Flèche Rouge,

Weet jij hoe ze die verstoorde ratio meten?
En wat is het risico als die ratio niet goed is?

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 29 apr, 2004 18:20

Hallo John,

Ik rijd nu uit nood in de cabrio omdat de inspuitcomputer van mijn 16 s kapot is. De cabrio is technisch nog niet helemaal in orde helaas. Ik weet niet of je hem al eens hebt gezien, het is een rode met super aero velgen.

Vrgr

Thom

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 29 apr, 2004 18:26

Toen ik met Antoine bij jou thuis was, stond die cabrio al onder de carport bij je. Ik schat dat je hem toen een week of 2 a 3 had.

Bevalt die? Heb je er nu een rode kast in?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 29 apr, 2004 18:33

Volgens mij dmv een sensor in de uitlaat. Je motorruimte word in ieder geval helemaal volgehangen.

Verstoorde air-feul ratio, dat kan buiten goed afgesteld maar 2 andere dingen betekenen.

Teveel lucht; een te arm lopend blok. Kans op motorschade door te weinig brandstof, verminderd vermogen.

Teveel brandstof; een te rijk lopend blok. Ook kans op motorschade (onverbrande benzine die op de zuigers blijft liggen). Verminderd vermogen en de wagen lijkt te verzuipen (slechte stationairloop, schokkerig optrekken, slecht reageren op volgas e.d.).

Ook de afstelling van je ontsteking word direct nagekeken zodat je niet met een pingelende motor rondrijdt. Alleen de afstelling van de ontsteking (die stond bij mij verkeerd, gevaarlijk voor het blok) scheelde me 20 (!!) pk. Vervolgens verhoogde turbodruk.

De eerste run had ik namelijk slechts 108pk op de wielen. Ik ging naar huis met 138pk op de wielen. (160pk en 265Nm!! Voor een T8 mèt katalysator).

Het is überhaupt niet onverstandig al deze zaken na te laten kijken (de vermogensbank is naar mijn weten de enige plek waar dit kan) voor je aan serieuze tuning gaat beginnen...

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 29 apr, 2004 21:12

Dank voor de goede tip. Zodra ik het ´soldeerproject´ af heb, zal ik maar eens een vermogensbank opzoeken.

Cherio en Saab-ze

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 30 apr, 2004 10:13

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie