hoe werken de kachelknoppen?

1967-1984
Plaats reactie
Veeude49
Geregistreerd lid

hoe werken de kachelknoppen?

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 10:04

Vanmorgen heb ik voor het eerst een stukje in mijn net affe 99 16V gereden, en vond de ontwaseming maar zo zo.
Kan iemand vertellen waar de knoppen defr en vent voor zijn en wat er gebeurt als ik die naar het witte of het blauwe vierkantje draai?

Reinier

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 15 feb, 2006 10:20

defr is voorruit ontwaseming. - als je op hogere snelheid rijdt komt er altijd lucht uit. bij lagere snelheid heb je de extra fan nodig. die kan je aanzetten met het tuimelschakelaartje achter het stuur.

vent is ventilation. dan komt er meer lucht onderlangs, en uit de midden schacht in dashboard.

in beide gevallen is rechtsom met de klok mee openzetten, en andersom dicht.

de ontwaseming is niet van het kaliber 900, maar wel prima.overigens was het vanmorgen wel heel erg vochtig en ik zag ook een heleboel modern grut 'dicht' rondrijden.... het kost wat meer moeite op een ochtend als deze maar daar heeft iedereen zonder AC last van.

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 12:30

Mijn mams had een prima 900 tot er iemand achterin reed. Auto totalloss, maar motor prima. Ik heb toen voor de fun een 99 op LPG gekocht en heb daar een gewone 2.0 16V ingestopt. Je hoeft maar 1 motorsteun aan te passen en de uitlaat wat te verbouwen en fysiek past het alweer.
Een klusje was de ontsteking. Ik wilde alleen LPG rijden en geen benzine, dus heb alle benzine electronica weg gelaten en alleen de electronica voor de ontsteking hergebruikt. Dan moet je even de kabelboom strippen, maar het werkt prima.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 15 feb, 2006 13:49

De dubbele V-snaar heb je ook achterwege moeten laten toch?

Cool, project.

Hannes

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 15 feb, 2006 13:56

de dubbele v-snaar poelie moet NET goed gaan...
ik had in mijn 99 in 1e instantie ook een 900 blok. weliswaar 8v carb..

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 15 feb, 2006 13:57

of met een voorhamer een deuk in het schutbord beuken (meen ik ooit es gelezen te hebben'

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 14:06

Ik heb van de pulli ring voor de stuurbekrachtiging afgeslepen en ik heb inderdaad een van de twee ringen voor de dynamo-waterpomp snaar afgeslepen. Je zit dan nog wel met het probleem dat de bout waar de pullie mee vast zit verder naar achterkomt dan bij een 8v 99 motor. Dat is gewoon een kwestie van een tikje met de hamer op het schutbord.

De pullie van de 99 overzetten was geen optie, omdat in deze pullie het timing mechanisme voor de ontsteking zit.

Verder heb ik wat van de FAN afgeslepen en een verdelerkap gemonteerd met haakse aansluitingen. (bijna alle 4cyl. bosch kappen passen op alle verdelers) Als je dit niet doet, moet je een FAN voor de ratiator neerzeten.

Ik wil ook nog de nieuwe remmen overzetten, maar daarbij wel de oude steek handhaven. Ik heb inca wielen en die wil ik niet kwijt! Ik moet nog eens uitzoeken of en hoe dat kan.

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 15 feb, 2006 14:31

De tripdensterren (als ik het goed spel) van de 16V zijn dikker dan die van de 99. Op zich zijn de sterren zelf vrij makkelijk uitwisselbaar, omdat ze gewoon met een ringetje zitten opgesloten op spiebanen op de aandrijfas. Ik was alleen bang dat als ik de klossen (waar de sterren in vallen) ging wisselen van de oude naar de nieuwe bak, mijn diff instelling niet meer klopte.
Bij een diff stel je de tandspeling tussen kroonwiel en pignon nog wel eens door de lagers waar je diff in draait te stellen. Ik dacht dat de lagerkappen vast zaten aan de klossen. Ik heb daarom gewoon de 16V motor op de 99 bak gezet. En dus de aandrijfassen inclusief tripodensterren laten zitten.

Reinier

Plaats reactie