Saab 96 V4 radiator stuk- raad gevraagd
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Saab 96 V4 radiator stuk- raad gevraagd
De radiator (radiateur, waar de koelvloeistof inzit) van mijn Saab 96 V4 (bwjr 73) is lek en moet hersteld/vervangen worden. Bij de garage kan men mij pas zeggen hoeveel dit zal kosten nadat het ding uit de wagen is gehaald.
Daarom vraag ik hier eens of iemand dit al meegemaakt heeft en hoeveel de klus toen gekost heeft.
Alle informatie hierover is welkom!
Bedankt
David
Daarom vraag ik hier eens of iemand dit al meegemaakt heeft en hoeveel de klus toen gekost heeft.
Alle informatie hierover is welkom!
Bedankt
David
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Vreemde werkwijze, lijkt mij een geval van geld voor arbeid (evt richtprijs vooraf, met een beetje sleutelvaardigheid is een radiateur vaak nog wel zelf te verwijderen) plus een nieuw of revisie-exemplaar. Ik meen dat er een radiateurenrevisiefabriek in Waalwijk (NL) of die buurt zit.
Zeker oudere radiateurs die veelal van koper (alu evt met kunststof=moeilijker) zijn kunnen van een nieuw raster worden voorzien dmv solderen. Kan ie weer jaren mee.
Prijs hangt van de grootte, soort en ingewikkeldheid af. Gewoon opvragen, ik kan er alleen maar naar gissen, klinkt vooraf vaak duurder dan het uiteindelijk is.
Ben benieuwd, succes!
Cornell
Zeker oudere radiateurs die veelal van koper (alu evt met kunststof=moeilijker) zijn kunnen van een nieuw raster worden voorzien dmv solderen. Kan ie weer jaren mee.
Prijs hangt van de grootte, soort en ingewikkeldheid af. Gewoon opvragen, ik kan er alleen maar naar gissen, klinkt vooraf vaak duurder dan het uiteindelijk is.
Ben benieuwd, succes!
Cornell
-
Wouter
- Donateur (2x)

Re: Saab 96 V4 radiator stuk- raad gevraagd
Hmm.. de enige reden die ik mij hiervoor kan bedenken, is dat de garage wil kijken of ze de radiateur zelf kunnen reparen (als het defect niet al te groot is) of dat deze toch aan vervanging toe is. Je kan even rondkijken op internet of er betaalbare radiateurs voor een 96 worden aangeboden. Als je een goed exemplaar hebt, moet een garage dat redelijk vlot kunnen vervangen, dus niet al te veel (arbeidsuren) kosten.davidvb schreef: Bij de garage kan men mij pas zeggen hoeveel dit zal kosten nadat het ding uit de wagen is gehaald.
@ moderators: misschien dit onderwerp verplaatsen naar het 96-subforum in de hoop dat de vraag daar wat meer aandacht krijgt?
-
sabo
- Geregistreerd lid
Soms is een lekke radiator nog te herstellen door het lek dicht te solderen. De radiator moet dan binnenin wel droog zijn. Dus demonteren en droog blazen. Als de plaats echter erg dun is zodat je met solderen het gat alleen maar groter maakt kun je hem beter vervangen. Ook een bedrijf waagt zich dan niet meer aan reparatie.
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Een lek dichtsolderen gaat bijna altijd ten koste van de koelcapaciteit omdat er 1 of meerdere kanalen worden uitgesloten van circulatie.
Samen met een vaak al ouder tussenraster met dito warmteafgifte en evt "aderverkalking"...
Ik heb er vroeger uit geldnood ook zelf gerepareerd, zelfs met een schone ondergrond is het effekt vaak van tijdelijke aard.
Daarom kies ik, voor m'n auto voor dagelijks gebruik en voor m'n voor mezelf kostbare oldtimer liever voor een andere, een goede gebruikte kan overigens een prima alternatief zijn.
Cornell
Samen met een vaak al ouder tussenraster met dito warmteafgifte en evt "aderverkalking"...
Ik heb er vroeger uit geldnood ook zelf gerepareerd, zelfs met een schone ondergrond is het effekt vaak van tijdelijke aard.
Daarom kies ik, voor m'n auto voor dagelijks gebruik en voor m'n voor mezelf kostbare oldtimer liever voor een andere, een goede gebruikte kan overigens een prima alternatief zijn.
Cornell
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Een lek dichtsolderen gaat bijna altijd ten koste van de koelcapaciteit omdat er 1 of meerdere kanalen worden uitgesloten van circulatie.
Cornell
Cornell
-
sabo
- Geregistreerd lid
Je moet natuurlijk alleen het lek dichten, niet het hele kanaal dichtsolderen. Natuurlijk is het wel zo dat in de meeste gevallen het lek natuurlijk niet vanzelf ontstaat. De slijtage is vaak zo ver gevorderd dat solderen geen zin heeft omdat binnen korte tijd vaak op een andere plek een nieuw lek ontstaat. Bij een lek ontstaan door stoten e.d. kun je makkelijk solderen.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Saab 96 V4 radiator stuk- raad gevraagd
Vaak zijn de koperen lamellen tussen de kanalen helemaal vergaan tot poeder. Je kunt de hele radiator naar een radiateurenfabriek brengen en dan solderen ze een compleet nieuw koeldeel tussen de oude zijkanten. Je kunt dan ook kiezen voor een koeldeel met 3 i.p.v. 2 kanalen. Die is iets dikker (en duurder) maar past nog wel in een 95/96. Je hebt dan iets meer koelcapaciteit. Ik heb dit in 2000 eens laten doen voor mijn '78 95, kostte toen iets van f 300, zal nu wel 150 euro zijn.davidvb schreef:De radiator (radiateur, waar de koelvloeistof inzit) van mijn Saab 96 V4 (bwjr 73) is lek en moet hersteld/vervangen worden.
(Ik heb de oude rekening er weer bijgezocht; 22/09/'97, radiateurenservice Musselkanaal, f 235. Mijn geheugen is niet meer wat het was...)
-
sabo
- Geregistreerd lid
-
steffen
- Geregistreerd lid
Nieuw binnenwerk radiator
Ik heb in 2001 het gehele binnenwerk van mijn radiator laten vervangen. Kosten toen 309,40 gulden. Prima werk.
Bij Tardy-Service, Tuinstraat 35-37 in Zwolle.
Volgens mij bestaan ze nog
Bij Tardy-Service, Tuinstraat 35-37 in Zwolle.
Volgens mij bestaan ze nog
-
sabo
- Geregistreerd lid