20 jaar onderhoud gedetailleerd in beeld

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

20 jaar onderhoud gedetailleerd in beeld

Bericht door esalet » zo 12 mar, 2006 14:12

Hallo mede 90-fans,

Vele uurtjes puzzelen en tikken :computer1: , maar nu heb ik het dan toch: de drie ordners 20 jaar onderhoud aan mijn Saab 90 in één excel bestand verwerkt. Heel leuk speelgoed. Hierbij wat highlights ter lering ende vermaeck.

Het gaat om bijna 500 gespecifeerde onderhoudsposten, over 20 jaar en 293.000 kilometer. Jaarlijks heeft ons Saabje EUR 975 gemiddeld gekost aan onderhoud en reparaties. In totaal dus EUR 19.500,-- :facts: aan garagerekeningen op een auto die destijds EUR 15.600,-- heeft gekost!
:shock: :shock: :shock:

O.K. een nieuwe Saab is ook niet gratis, maar dit was in retrospectie toch wel even slikken! Ben benieuwd wat de ANWB en de Consumentenbond als "normaal" jaarbedrag hanteren voor onderhoud en reparaties, wie het weet mag het zeggen. Leuk om te vergelijken.

De oude dame luste én lust haar regulier onderhoud dan ook van harte.
Grappig om te proberen je een voorstelling te maken wat zo'n lief oud Saabje voor een berg aan materiaal "opeet" gedurende haar leven.

Bijvoorbeeld:

23 stuks banden (!) (één lekrijder dus, anders kom je niet aan dit oneven aantal). Waarbij opviel dat de nieuw afgeleverde banden erg lang meegingen (95.000 km), de Michelins die daarna kwamen ook nog netjes (60.000 km) maar van de Pirelli's die er toen kwamen waren er na slechts 25.000 km al twee aan vervanging toe! :green_spider: De vier Uniroyals die een tijdje daarna kwamen gingen 51.000 km mee, en met de toen erop gezette Vikings (vind ik wel mooie toepasselijke naam) doen het inmiddels 33.000 km en zijn nog (lang) niet op.

Een slordige 70 liter motorolie heeft ze er doorheen geslagen :drinker: , evenals 60 bougies. Yummie! En de nodige liters koel- en remvloeistof of course.

Een viertal accu's, :idea: weer met heel verschillende levensduren. De originele ging 5 jaar en 100.000 km mee, de tweede drie jaar en 65.000 km, de derde 6 jaar en 110.000 km en de vierde inmiddels 5 jaar en 21.000 km.

Drie (verschillende) fuseekogels, :O: dat is nog netjes. Twee bij 180.000 km, eentje bij 283.000. Ik heb nu, bij 293.000, een APK waarschuwing voor een bij 180.000 reeds vervangen fuseekogel, lijkt me niet abnormaal.

Koppelingen en koppelingscylinders lust ze ook wel graag. Al bij 27.000 km de eerste koppelingsplaten! Dat was niet normaal, en de briefwisseling van mijn vader met de importeur was pittig :nono: en heeft geleid tot een gratis vervanging. Terecht.
Bij 158.500 de tweede koppeling (kijk dat lijkt er meer op!), en bij 287.000 de derde (hij was nog niet op, maar de hulpcylinder moest vervangen en dan kan je er zo mooi bij).
Hoofdkoppelingscylinder twee maal vervangen, een keer bij 113.500 km en een keer bij 185.000.

Aandrijfaskoppelingen zijn beide vervangen bij 180.000 km, terwijl één daarvan bij 124.000 ook al vernieuwd was. Niet zo'n goeie geweest dus....

Met opgebruikte uitlaten kun je inmiddels ook een leuk schuurtje vullen :miniright: : twee tussenpijpen, een voorpijp, een niet nader benoemde pijp, een voorste demper, een tussendemper, en nog een niet benoemde demper.
Gemiddeld zo'n beetje om de 100.000, vind ik niet slecht.

Een keer een hele set schokbrekers :jumper1: :jumper3: :jumper1: :jumper3: , en wel bij 231.000 km. Dus daar kan ik naar verwachting nog wel even mee vooruit.

Verder is er altijd erg veel gefiedeld aan de remmen. Schoonmaken, gangbaar maken, afstellen, cupjes, stofhoezen, noem maar op. Altijd feest. :surprise:
In ieder geval jaarlijks of tweejaarlijks remblokken (dus om de 20.000 a 25.000 km ongeveer) vóór (maar dat is normale slijtage neem ik aan, hoewel het ook minder moet kunnen) en soms ook achter.
Remschijven vóór bij 180.000 vervangen, achter nooit? (lijkt me stug, maar ik heb er geen rekening van....).

Dan nog een stuk of vier aandrijfashoezen, waarvan sommige al twee maal vervangen.

Bij 250.000 éénmaal een nieuwe radiateur (en dat is heel netjes :applause: , onze vorige Saab, een 99 GL uit 1982, heeft er in vier jaar VIJF versleten. Echt waar. Daar was iets definitely wrong, zijn we nooit achter gekomen).

En bij 265.000 km een nieuwe waterpomp en een cylinderkoprevisie (die had het wat te warm gekregen....). ;-|+

Nou dat is even een greep uit het rijkgevulde assortiment.

Wie het grappig vind kan van mij wel het bestandje krijgen (107 kB). Dan haal ik de garagenamen even weg, dat is wel zo discreet. :SHSNE: Stuur even een pb-tje met je mailadres.

Op de thread "Saab 90-afscheid" werd door een aantal mensen al gerept van hun jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten. Misschien een idee om dat hier voort te zetten?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 12 mar, 2006 14:20

da's 6,66 eurocent/km aan onderhoud... netjes volgens mij! :)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 12 mar, 2006 14:22

In één woord schitterend! :D :D :D

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 12 mar, 2006 15:33

Prachtig! Kan ik wel waarderen, iemand die de kosten van een saab zorgvuldig bijhoudt. Toch redelijk wat vervangen door de jaren, vooral die koppeling is vaak aan de beurt (relatief gezien dan).

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » zo 12 mar, 2006 15:48

Gaaf man en redelijk uniek lijkt me zo'n complete onderhoudshistorie, ik denk dat maar heel weinig mensen dit hebben van hun Saab (of van een auto in het algemeen).

Gr,

Dennis

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » zo 12 mar, 2006 18:01

wat weer een mooi verhaal kerel, ik begin er nu ook mee, maar dat is pas 20 jaar nadat mijn meisie gemaakt is :lol:
en dan hadden we het de vorige keer nog over het onderhoudt van een saab of dat duur is,
nou ik kan je wel verzekeren als een mercedes die zelfde jaren had, dan was het veel duurder uit.
is de auto weer helemaal ok?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 12 mar, 2006 18:29

Ja behoorlijk o.k. Die waterlekkage is in een andere topic besproken, viel heel erg mee (gebruikte slang tussen kachel en waterpomp, paar euro en dan nog wat arbeidsloon).
Verder beurtje en APK (weer goedgekeurd, lekker).
Wel vindt de garage dat ik wat aan een kleine olielekkage moet doen, maar aangezien ik nauwelijks rijdt en het peil nauwelijks zakt, laat ik dit lekker zo voorlopig. Gewoon geen centen meer, dat speelt ook mee! :wink:

Als ik er dagelijks mee zou rijden zou ik het laten maken, maar voor die 2.000 a 3.000 km per jaar...... Zij is per slot van rekening met pensioen nu! Ik houd het oliepeil van motor én versnellingsbak goed in de gaten, en zo zal het voorlopig wel blijven.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 20 jaar onderhoud gedetailleerd in beeld

Bericht door Steve-O » zo 12 mar, 2006 18:35

esalet schreef:Hallo mede 90-fans,

Vele uurtjes puzzelen en tikken :computer1: , maar nu heb ik het dan toch: de drie ordners 20 jaar onderhoud aan mijn Saab 90 in één excel bestand verwerkt.

...
Fijn om te weten dat ik niet de enige freak ben. Ik ben met als jij ook druk bezig. Het zal me alleen nooit lukken om zover terug te gaan als jij, denk ik.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 12 mar, 2006 18:35

Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn '79 96, gekocht in 1984. Ik kwam tot ca f 25000 (contante waarde, dus ook renteverlies meegerekend) aan alles wat ik aan die auto uitgegeven heb, inclusief een restauratie met opnieuw spuiten. Als ik ook belasting, brandstof (LPG) en verzekering meereken, kwam ik op f 0,11/km of zoiets.
(Het zat allemaal in een Quattro spreadsheet, toen ik overging op Excell kon ik het niet meer openen en heb ik het maar laten zitten. Ik had geen zin om alles opnieuw in te typen...)

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 12 mar, 2006 18:49

Leuk dat er nog meer mensen mee bezig zijn. En voor de duidelijkheid: de bedragen die ik noem zijn alléén garagerekeningen (en een keer schadeherstel, antiroestbehandeling en laswerk, en hemeltje en leren bekleding).
Dus geen belasting, verzekering, afschrijving (hahahahahaha die curve zal nu toch echt wel plat op de grond liggen), renteverlies en dergelijke.

Ook geen brandstof (inmiddels een lockere 29.300 liter....
beerchug: beerchug: beerchug: beerchug:

Ben toch nog wel benieuwd of dit nu, voor puur en alleen onderhoud en reparaties dus, een hoog, redelijk of laag (zal wel niet) bedrag was. Kom ik nog wel achter.

Puur hypothetisch allemaal, wat de redenen om deze wagen nu nog te houden zijn puur emotioneel en niet meer rationeel. Dus laat maar rollen die euro's (als ik ze nog had....)

Roel90
Geregistreerd lid

Bericht door Roel90 » ma 13 mar, 2006 1:11

Klinkt me wel redelijk in de oren, die kosten. Nu moet ik zeggen dat ik met mijn Saab nooit echt koopjes meemaak :( , maar ik rij dan ook zo'n 20000 km per jaar. Mijn onderhoudshistorie is vrij kort, precies zolang als ik de auto heb 8) maar hou de kosten zorgvuldig bij. Heb nu trouwens al bijna een jaar geen kosten meer gehad, hoop dat dat nog even zo blijf, maar deze maand moet 'ie gekeurd worden, dus begin alvast voorzichtig mijn hart vast te houden... Saab rijden is niet altijd goedkoop, maar wel ontzettend leuk!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 13 mar, 2006 10:30

esalet schreef:... de bedragen die ik noem zijn alléén garagerekeningen ... geen brandstof ...
Bij een verbruik van 1:10 en een gemiddelde prijs van E1/liter moet je dan nog eens E0,10 bij de kmprijs optellen. Daar staat tegenover dat als je geen auto had gehad, je die kms met het openbaar vervoer of een huurauto had moeten afleggen, en wat had dát wel niet gekost...
Overigens moet je eventuele reiskosten/kmvergoedingen die je ontvangen hebt, weer van de kosten aftrekken.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 13 mar, 2006 21:36

:? ik raakte nu even de weg kwijt in de verschillende genoemde vergelijkingscijfers, en ben er nog even wat dieper ingedoken.

De ANWB hanteert voor een grote middenklasser(ter vergelijking even een Saab 9-3 1.8 genomen), nieuw gekocht, vier jaar gereden met 15.000 km per jaar, een bedrag aan EUR 44,-- per maand voor Reparaties, Onderhoud en Banden (afgekort heel origineel tot ROB).

Nou mijn old lady heeft er in 20 jaar gemiddeld EUR 81,-- per maand aan ROB doorheen gejast. Maar dit mag je natuurlijk niet zo vergelijken. Want een auto vraagt terecht meer onderhoud met het vorderen der jaren. Kijk ik alleen naar haar eerste vier jaar, dan was het een keurige EUR 42,-- ROB per maand, en dan heb ik de nieuwe banden op de drempel van het vijfde jaar nog meegerekend!

Daarna loopt het leuk op, maar: de waardevermindering van zo'n om de vier jaar nieuw gekochte vergelijkingswagen ligt op EUR 320,-- per maand :o :shock: :x , terwijl stug doorrijden zoals wij deden dit maandbedrag doet zakken tot een magere EUR 63,-- :D

Neem je ROB en waardevermindering samen, dan is dit bij elke vier jaar een nieuwe Saab EUR 364,-- (44 plus 320) en bij stug doorrijden zoals de familie Salet het heeft gepresteerd toch maar EUR 144,-- (81 plus 63). Het loont dus (behoorlijk zelfs).

Wel moet je dan af en toe rijden met een keteltje water als er iets met de koeling niet in orde is, kom je eens te staan met een geblokkeerde versnellingsbak als de koppelingscylinder het weer eens (drie keer) begeeft, loopt er een keer alle benzine uit tijdens het tanken, heb je na verloop van tijd toch een forse olievlek op het eind van je oprit en dergelijke. Maar goed, je rijdt in stijl en het overgrote deel van de tijd heerlijk en probleemloos. En safe! (dat was toen de hoofdreden om hem te kopen, actieve en passieve veiligheid).

Als je kilometerprijzen wilt vergelijken inclusief brandstof zit deze Saab op 18,9 eurocent/kilometer en (weer volgens de ANWB) een gebruikte wagen in de prijsklasse van nieuw tussen de 27.500 en 30.000 euro (inderdaad, weer die 9-3 1.8) op een kilometerprijs van 17,3 cent. Dan hebben we iets duurder gereden, wat vast te maken heeft met het feit dat ik gewoon 1 op 10 heb gerekend, en zo'n nieuwe Saab gewoon zuiniger rijdt.

Dit alles is quick and dirty vergelijken natuurlijk, want ik heb geen inflatie op de rekeningen van jaren en jaren terug toegepast en dergelijke. Maar toch is het leuk zo even te vergelijken, en te constateren dat de afweging die mijn ouders herhaaldelijk hebben gemaakt bij deze Saab (repareren of een nieuwe kopen) nog lang zo slecht niet was. En dit terwijl al zijn eveneens nieuw aangeschafte voorgangers (58 kever, 63 cortina, 66 cortina, 70 toyota crown, 75 ford capri, 82 saab 99) er na zo'n vier of vijf jaar genadeloos uitvlogen.

Tsja, zo'n wagen hou je dan toch gewoon in ere....... :O:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 13 mar, 2006 21:43

Esalet, Die olie-lekkage heb je die al een beetje kunnen traceren? Bij mijn 90 lekt de olie vanuit de benzinepomp (althans de aansluiting op het blok). Vrij eenvoudig te verhelpen door een nieuwe (vloeibare?!) pakking. Blijkt een kuurtje van de 90 te zijn om daar te lekken.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 13 mar, 2006 21:48

esalet schreef:Tsja, zo'n wagen hou je dan toch gewoon in ere.....
Precies... (daarvan hoefde je mij al niet meer te overtuigen...).

Plaats reactie