Vele uurtjes puzzelen en tikken
Het gaat om bijna 500 gespecifeerde onderhoudsposten, over 20 jaar en 293.000 kilometer. Jaarlijks heeft ons Saabje EUR 975 gemiddeld gekost aan onderhoud en reparaties. In totaal dus EUR 19.500,--
O.K. een nieuwe Saab is ook niet gratis, maar dit was in retrospectie toch wel even slikken! Ben benieuwd wat de ANWB en de Consumentenbond als "normaal" jaarbedrag hanteren voor onderhoud en reparaties, wie het weet mag het zeggen. Leuk om te vergelijken.
De oude dame luste én lust haar regulier onderhoud dan ook van harte.
Grappig om te proberen je een voorstelling te maken wat zo'n lief oud Saabje voor een berg aan materiaal "opeet" gedurende haar leven.
Bijvoorbeeld:
23 stuks banden (!) (één lekrijder dus, anders kom je niet aan dit oneven aantal). Waarbij opviel dat de nieuw afgeleverde banden erg lang meegingen (95.000 km), de Michelins die daarna kwamen ook nog netjes (60.000 km) maar van de Pirelli's die er toen kwamen waren er na slechts 25.000 km al twee aan vervanging toe!
De vier Uniroyals die een tijdje daarna kwamen gingen 51.000 km mee, en met de toen erop gezette Vikings (vind ik wel mooie toepasselijke naam) doen het inmiddels 33.000 km en zijn nog (lang) niet op.Een slordige 70 liter motorolie heeft ze er doorheen geslagen
Een viertal accu's,
Drie (verschillende) fuseekogels,
Koppelingen en koppelingscylinders lust ze ook wel graag. Al bij 27.000 km de eerste koppelingsplaten! Dat was niet normaal, en de briefwisseling van mijn vader met de importeur was pittig
Bij 158.500 de tweede koppeling (kijk dat lijkt er meer op!), en bij 287.000 de derde (hij was nog niet op, maar de hulpcylinder moest vervangen en dan kan je er zo mooi bij).
Hoofdkoppelingscylinder twee maal vervangen, een keer bij 113.500 km en een keer bij 185.000.
Aandrijfaskoppelingen zijn beide vervangen bij 180.000 km, terwijl één daarvan bij 124.000 ook al vernieuwd was. Niet zo'n goeie geweest dus....
Met opgebruikte uitlaten kun je inmiddels ook een leuk schuurtje vullen
Gemiddeld zo'n beetje om de 100.000, vind ik niet slecht.
Een keer een hele set schokbrekers
Verder is er altijd erg veel gefiedeld aan de remmen. Schoonmaken, gangbaar maken, afstellen, cupjes, stofhoezen, noem maar op. Altijd feest.
In ieder geval jaarlijks of tweejaarlijks remblokken (dus om de 20.000 a 25.000 km ongeveer) vóór (maar dat is normale slijtage neem ik aan, hoewel het ook minder moet kunnen) en soms ook achter.
Remschijven vóór bij 180.000 vervangen, achter nooit? (lijkt me stug, maar ik heb er geen rekening van....).
Dan nog een stuk of vier aandrijfashoezen, waarvan sommige al twee maal vervangen.
Bij 250.000 éénmaal een nieuwe radiateur (en dat is heel netjes
En bij 265.000 km een nieuwe waterpomp en een cylinderkoprevisie (die had het wat te warm gekregen....).
Nou dat is even een greep uit het rijkgevulde assortiment.
Wie het grappig vind kan van mij wel het bestandje krijgen (107 kB). Dan haal ik de garagenamen even weg, dat is wel zo discreet.
Op de thread "Saab 90-afscheid" werd door een aantal mensen al gerept van hun jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten. Misschien een idee om dat hier voort te zetten?