Op gas veel minder vermogen bij hogere toeren

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Thom
Donateur
Donateur

lpg

Bericht door Thom » ma 13 mar, 2006 20:56

ik heb geen verstand van LPI maar wel wat van een gewoon LPG systeem. Ik heb een FPT op LPG en juist hoog in de toeren presteert hij uitstekend. De auto is behoorlijk getuned en met de speciale nokkenas heeft hij juist bovenin veel kracht. Hij lijkt niet te weinig gas te krijgen. Lijkt mij dan dat een verdamper van huis uit best genoeg LPG moet kunnen leveren. Ik ben wel benieuwd wanneer een 8 mm leiding nodig is trouwens, ik heb een gewone leiding. Zijn hier normen voor?

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » ma 13 mar, 2006 23:55

Hoever je met je verdamper kunt gaan hangt van het merk en type af. Het spul dat ik gebruik gaat tot ongeveer 150 pk, dus ik ga er 2 parallel zetten. Volgens mij heb je vanaf 175-200 pk al een 8mm leiding nodig. Ook je afsluiter op de verdamper moet eigenlijk wat groter zijn in doorlaat. Een alternatief voor een dikke leiding is een buffervaatje monteren vlak voordat de leiding aan de verdamper zit. Dit wordt nogal eens toegepast bij lpg in Amerikaanse sloepen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 14 mar, 2006 11:25

Koert schreef:....

Vermogen is niets anders dan het produkt van koppel, toerental en een bepaalde constante. Door de 2 redenen die ik in vorige posts heb geschreven gaat dus je eigenlijk je koppel omlaag en daardoor dus ook je vermogen bij gelijk toerental.
...
toch leuk dat dan mijn volledig standaard 2.1 l. na 415.000 ongereviseerde km's nog 172,4 Nm koppel levert bij 2880 rpm op LPG terwijl een nieuw blok op benzine 180 Nm bij 2900 rpm zou moeten leveren... :D

[edit]ho, mag niet liegen he!! kop is 115.000 km geleden geheel gereviseerd en distributieketting is 3.000 km geleden vervangen waarbij alles van het short block afgehaald en terug geplaatst is... shortblock is nog helemaal origineel voor zover ik weet en standaard luchtfilter en ontsteking gemonteerd.

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » di 21 mar, 2006 22:22

Heb er wel eens over nagedacht om een abott intercooler met een circulatiepomp op mijn verdamper aan te sluiten.De ic wordt dan lekker koud en verwarmt de verdamper...Ben alleen wel huiverig voor het bevriezen van de verdamper.Als je de juiste diameter voor de mixer hebt,30/32 mm ,komt de turbo maar 300 toeren later in.De apc grijpt ook iets later in op lpg bij mij.Ik zweer bij een g1 installatie,omdat alles af te stellen is en het ongecompliceerd is.Bijna alle storingen bij lpg zijn min of meer electrisch.Slecht kontakt,stappenmotor,pomp bij g3.

Plaats reactie