LPG saab 96

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid

LPG saab 96

Bericht door Westef » do 31 mar, 2011 21:46

Beste 96 rijders,
Graag wil ik jullie ervaring horen met het rijden van een saab 96/95 op LPG. Sinds enkele weken heb ik een 96 met het lpgmengstuk in het luchtfilter, de gasslang loopt door het luchtfilter wat ik niet zo zie zitten, en moet altijd starten op benzine. Het gaat om een saab 96 van '78 dus met een (dubbele) solexcarburateur. Het lijkt me raadzaam een mengstuk onder de carburateur te plaatsen, en ben op zoek naar een handchoke voor de solex.
MVG Frans

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: LPG saab 96

Bericht door ralph_m » do 31 mar, 2011 22:43

bij de mijne zit het mengstuk inderdaad onder de carburateur (dubbele solex) en heb automatische choke erop.
Rijdt prima, alleen starten op LPG werkt meestal niet (zou wel moeten kunnen)

paar foto's voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » vr 01 apr, 2011 11:31

Bedankt voor jullie reactie, en foto's. Je zou ook het mengstuk kunnen omdraaien m.i. als dat beter uitkomt wbt. de gasaanvoer. Als je de fiberpakking tussen de carb. en gaskleppen laat vervallen hoef je de draadeinden van het inlaatspruitstuk ook niet te verlengen zo te zien.
Misschien is het een oplossing door een boutje in de vlotterdeksel v.d. solex te boren, om de chokekleppen iets open te houden als tie koud is, en dan op lpg te kunnen starten, (idee van Jota)als je een automatische choke hebt althans. Graag reactie,
MVG Frans

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » do 12 mei, 2011 22:32

Na enige experimenteren, is het dan toch gelukt te starten op LPG met mijn 96. Ik heb een schroef (5 mm met contramoertje) gedraaid in het vlotterdeksel, waarmee ik de chokekleppen openhoud van de solexcarb met automatische choke. Een handchoke is dan eigen nog beter. Bij het starten het gaspedaal iets meer indrukken en geen problemen meer. Overigens de solexcarb. van te voren goed schoon gemaakt en afgesteld op benzine is wel een must.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 13 mei, 2011 10:19

Mengstuk boven de vlinderklep werkt beter dan eronder.

Choke kan je op gas helemaal verwijderen.

Mengstuk omdraaien is niet zondermeer aan te raden, aangezien het waarschijnlijk om een venturi-mengstuk gaat. De benzine-venturi in een carb. draai je toch ook niet om :wink:

Verder kan het helpen om de boel even een beurtje te geven (bougies, kabels, rotor/verdelerkap, luchtfilter) en dan de CO (laten) stellen.

Sommige gas-systemen spuiten een beetje LPG in de slang tijdens het starten, bv OMVL, en Impco heeft bv ook een dergelijk iets dat je op de verdamper kan monteren.

Maar ook zonder die hulpjes moet een wagen met ongeregeld verdamper/mengstuk-systeem gewoon starten op gas. Het pedaal iets ingedrukt houden tijdens starten is niks mis mee.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » za 14 mei, 2011 10:22

Hallo Sjak,
Met het omdraaien bedoelde ik; het mengstuk zo plaatsen dat de gasinvoer vanaf de kachel loopt ipv aan de radiateur zijde.De venturies blijven dan ongewijzigd. Co afstellen is ook niet verkeerd en zeker nodig. We hebben ook in het inlaatspruitstuk een tube gemaakt voor valve saver fluid. Het resultaat daarvan is op de langere duur natuurlijk merkbaar, maar ik houd jullie op de hoogte.
MVG Frans

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » zo 15 mei, 2011 21:01

OK misverstandje :)

CO-afstellen heeft eigenlijk pas zin als je het klein onderhoud gedaan hebt (luchtfilter + ontstekingsdelen)

Plaats reactie