saab 900 cabrio en 3 kinderen?

Voor alle Saab cabrio rijders
Desy
Geregistreerd lid

saab 900 cabrio en 3 kinderen?

Bericht door Desy » ma 20 mar, 2006 0:05

We staan op het punt om een saab 900 (bj 92) cabrio uit Duitsland te kopen. We zijn al in het bezit van een verantwoorde Citroen C8 vanwege 3 kinderen, maar zouden toch ook graag met het hele gezin willen toeren in de cabrio. Nu zie ik overal op de achterbank alleen maar gordels voor 2 personen. Zijn er uberhaupt ooit Saab 900 cabrio's gemaakt met 3 gordels of kun je zoiets later nog laten aanpassen bij de garage?
Zal toch niet de enige zijn met dit probleem?
Namens de kinderen alvast dank voor een reactie!
gr.
Desy

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 20 mar, 2006 0:14

Hoe groot zijn je kinderen? Ik zou zelf liever niet met 3 personen op die achterbank zitten.

Desy
Geregistreerd lid

Bericht door Desy » ma 20 mar, 2006 0:26

De oudste wordt zeven in mei, de middelste is vijfenhalf en de jongste wordt drie in april. Dus we hebben gordels en verhogertjes nodig.....

wingman
Geregistreerd lid

Bericht door wingman » ma 20 mar, 2006 8:46

Ik denk dat dit in de cabrio gewoon niet mag wegens veiligheidsredenen.
Vraag dit eens aan je verzekering.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 20 mar, 2006 9:00

Het mag niet omdat er af fabriek slechts 4 gordels in een cabrio zitten, derhalve is dat ook meteen het max. aantal te vervoeren personen.

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » ma 20 mar, 2006 11:31

je kan eigenlijk niet open rijden met kinderen op de achterbank, want zij gaan alle wind vangen!!cabrio rijden kun je alleen zonder kinderen tenzij het heel warm is

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 20 mar, 2006 11:39

het je de kinderen al weleens achterin gehad? Ik vraag me af of het uberhaupt wel past (bank is erg smal)

satu
Geregistreerd lid

Bericht door satu » ma 20 mar, 2006 15:40

Ik heb een losse heupgordel afkomstig uit een coupe in het midden gemonteerd, gebruikmakend van dezelfde bouten waarmee de gordelklinken (of hoe heten die dingen waar je de gesp in vast klikt) gemonteerd zitten.
Mijn kinderen zijn 10, 6 en 4. Ik heb ze alleen op relatief korte afstanden alle drie achterin, omdat het inderdaad dan vrij krap is en ze behoorlijk in de wind zitten maar het gaat wel. Ik gebruik geen verhogers omdat het dan nog krapper wordt en ze nog meer wind vangen. Mag misschien officieel niet, maar ze vinden het wel heel leuk. Bovendien is een stukje met ze fietsen veel gevaarlijker dan ze op deze manier vervoeren.

Black Turbo
Geregistreerd lid

Bericht door Black Turbo » ma 20 mar, 2006 22:48

Drie kleintjes is een risico en errug krap bij een classic; zeker met de verplichte(!) stoeltjes tot een lengte van 1.35m. 2 achterin gaat prima.
Is een Espace met schuifdak geen optie? :lol:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 20 mar, 2006 22:52

satu schreef:Mag misschien officieel niet, maar ze vinden het wel heel leuk. Bovendien is een stukje met ze fietsen veel gevaarlijker dan ze op deze manier vervoeren.
Mag zeker officieel niet, waarom zo´n risico (op een royaal proces verbaal) lopen? kinderen vinden wel meer leuk.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 20 mar, 2006 23:05

Black Turbo schreef:Is een Espace met schuifdak geen optie? :lol:
(offtopic) er kunnen zelfs 3 schuifdaken in, en ik moet zeggen dat dat ook érg lekker is :D

Desy
Geregistreerd lid

Bericht door Desy » di 21 mar, 2006 0:53

Dank voor de reacties. Die Espace hebben we al, maar dan in de vorm van een C8, net zo 'spannend'...
Heb inmiddels aan een vriendin die al in het bezit is van een Cabrio 900 gevraagd of het past, 3 kinderen achterin (heeft ze zelf ook), en ze zegt dat dat prima kan. Maar dan dus wel met die extra gordel. Dan krijg je toch ook geen boete? Zolang ze maar vast zitten, toch. Ik rij nu zelf zolang in een VW Polo en ook daar krijg ik 3 kinderen op de achterbank (2 ophogertjes en zo'n echte stoel) en volgens mij is die auto toch echt smaller dan de 900.
Ondertussen nog steeds niets gekocht, hoor.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 21 mar, 2006 8:14

Desy schreef:Heb inmiddels aan een vriendin die al in het bezit is van een Cabrio 900 gevraagd of het past, 3 kinderen achterin (heeft ze zelf ook), en ze zegt dat dat prima kan. Maar dan dus wel met die extra gordel. Dan krijg je toch ook geen boete? Zolang ze maar vast zitten, toch.
Ik geloof best dat het kan, alleen de typegoedkeuring is verstrekt op 4 passagiers, std. zijn daardoor 4 gordels, los van een mogelijk lastige verzekeringskwestie krijg je heus een boete.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 21 mar, 2006 9:23

Desy schreef:Ik rij nu zelf zolang in een VW Polo en ook daar krijg ik 3 kinderen op de achterbank (2 ophogertjes en zo'n echte stoel) en volgens mij is die auto toch echt smaller dan de 900.
Van buiten wel, maar je vergeet even de complete ruimte die nodig is om de zijkanten van de kap in te laten zakken. Je verliest daar 2x pakweg 25cm door, wat neerkomt op ... een zitplaats.

Per 1 januari zijn de regels voor het vervoer van (kleine) kinderen en het gebruik van gordels op de achterbank aangescherpt. Je kan erop wachten dat er vanaf nu dus ook nog eens extra scherp wordt gecontroleerd hierop. Een open kap geeft daarbij nog eens in 1 oogopslag inzicht wat er achterin zit en hoe ze zitten. Ik zou het er niet (meer) op wagen. Wel zou ik de cabrio kopen. Hartstikke leuk en je hebt toch ook niet altijd het hele gezin mee. Daarvoor heb je de C8 tenslotte. Nog voldoende mogelijkheden voor het open rijden dus.

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » vr 24 mar, 2006 19:30

verde900 schreef:
satu schreef:Mag misschien officieel niet, maar ze vinden het wel heel leuk. Bovendien is een stukje met ze fietsen veel gevaarlijker dan ze op deze manier vervoeren.
Mag zeker officieel niet, waarom zo´n risico (op een royaal proces verbaal) lopen? kinderen vinden wel meer leuk.

Het lijkt me niet verantwoord om dit regelmatig te doen. (rijden met drie kinderen op de achterbank). Behalve het risico op een boete is het natuurlijk niet voor niets verboden; het is gevaarlijk omdat de derde persoon niet beveiligd is. Overigens hebben ook de andere twee personen 'slechts' een heupgordel en niet de veiligere driepuntsgordels. Het achteraf monteren van een derde gordel zal ik ook niet doen; er is niet voor niets geen derde gordel gemonteerd i.v.m. de ruimte en dit zal ook niet toegestaan zijn door politie en verzekeraar. (afgezien van het feit dat je dit waarschijnlijk niet deugdelijk zal kunnen doen)

Plaats reactie