lekker toeren en toen ........

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
r-s
Geregistreerd lid

lekker toeren en toen ........

Bericht door r-s » zo 22 mei, 2011 11:15

Gisterochtend begon prachtig , mooi weer dus "het dak eraf :D " emn lekker toeren met mijn 900NG 2.3 uit 96 . :D
Tot ik vlak voor de velsertunnel was , plotseling klang boem plof .
Snel koppeling ingetraps en de vluchtstrook op gerold .
1 witte rook massa in om en achter me , stond 200 meter voor de slagbomen van de tunnel stil gelukkig .

De oorzaak van het plotselinge einde van mijn ritje , tja . ;-(+

Afbeelding

Een groot gat in het blok , heb mjn vingers nog verbrand bij het oprapen van een houder van de drijfstangtap op de snel weg .

Het vreemde is dat ik helemaal niets raar heb gehoord er voor , motor liep als een zonnetje en er zat ook genoeg olie in .

Tja soms zit het mee , maar soms ook tegen :cry:

schreute01
Geregistreerd lid

Re: lekker toeren en toen ........

Bericht door schreute01 » zo 22 mei, 2011 11:55

Da's echt balen! ;-(+

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » zo 22 mei, 2011 12:00

Dat is niet zo mooi, sterkte. ik heb op precies dezelfde plek (22 á 23 jaar geleden) ook gestaan met mijn toenmalige 900 T8 met een klep door de zuiger. Wat was ik blij dat het niet 400 meter verder was gebeurt.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 22 mei, 2011 12:12

Het vreemde is dat ik helemaal niets raar heb gehoord er voor , motor liep als een zonnetje en er zat ook genoeg olie in .
Goh, als je dat gat zo bekijkt in dat motorblok, ik geloof je best wel dat je niets raars gehoordt hebt, maar ik krijg er wel een beetje vreemd gevoel bij, hij moet toch eerst gaan kloppen of tikken dat drijfstanglager voordat ie een besluit neemt om naar buiten te komen, kiekeboe. :? :?

r-s
Geregistreerd lid

Bericht door r-s » zo 22 mei, 2011 13:07

jansen schreef:
Goh, als je dat gat zo bekijkt in dat motorblok, ik geloof je best wel dat je niets raars gehoordt hebt, maar ik krijg er wel een beetje vreemd gevoel bij, hij moet toch eerst gaan kloppen of tikken dat drijfstanglager voordat ie een besluit neemt om naar buiten te komen, kiekeboe. :? :?
Weet niet wat je met "een raar gevoel bedoeld ", maar helaas was het echt zo .
Net of de flens van de drijfstang plotseling losliep , het geluid van bijv een zak knikkers onderin het blok wat bij krukaslagers gebeurd is er niet geweest .

@ 9900 : het was hectometer paaltje 50,9 da's vlak voor de tunnel , echt niet het fijnste punt .
Maar het had ook in de tunnel kunnen gebeuren dat zou echt balen / link zijn

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 22 mei, 2011 13:35

Weet niet wat je met "een raar gevoel bedoeld ", maar helaas was het echt zo .
Net of de flens van de drijfstang plotseling losliep , het geluid van bijv een zak knikkers onderin het blok wat bij krukaslagers gebeurd is er niet geweest .
Nou ja kijk meestal heb je eerst een hele tijd lang een geluid als een zakknikkers metname als je gas geeft onder in je toerental dus als er druk op de zuiger opbouwt wordt omdat er speling komt op de drijfstanglagers, en in principe zit de lagerkap van de drijfstang met twee borgmoeren goed vast en zo zit het al vanaf het begin, ik weet niet wat het blokje al gelopen heeft aan kilometers maar een drijfstang valt niet plotseling uit elkaar, dat bedoel ik eigenlijk met ,,een raar gevoel,, een beetje vreemd want ik kan het niet rijmen of verklaren.
Meestal een gevolg van gebrek aan smering en krijg je metaal op metaal kontact en gaat ie schrapen. :?

r-s
Geregistreerd lid

Bericht door r-s » zo 22 mei, 2011 13:46

Ik heb de auto net 5 wk , geloof niet dat de vorige eigenaar rare dingen verzwegen heeft . ( heb zelf ook in die tijd niets raars gehoord/gemerkt en ben niet helemaal on-technisch aangelegt .
De kilometer stand is nu 207 duizend en heb er zelf ongeveer 1500 mee gereden de laatste 5 wk .
Hoop dat er van de week een ander blok ingaat zodat ik het weer snel kan vergeten en lekker ga genieten van het open rijden .

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 22 mei, 2011 14:02

Ik heb de auto net 5 wk
Goh das nog niet zo heel lang sneu, inderdaad ander blokje er in en gauw vergeten. Succes.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 23 mei, 2011 9:45

heey
het is een klein zalfje op de wonde
bij de 2.3 gebeurt het wel vaker dat zomaar een bout van de drijfstanglagers afbreekt
als je en saab T5 wat meer paardjes geeft loop je ook tegen dit probleem
tuurlijk heb je nu niet veel meer aan deze boobschap
en tegen mensen die een 2.3 rijden dit vertellen, die bekijken je of dat je wat mankeert :)
mvg werner

r-s
Geregistreerd lid

Bericht door r-s » ma 23 mei, 2011 20:02

Ik begon al bijna aan mezelf te twijfelen .

Ondertussen een motortje gescoord die 150.000 gelopen heeft , deze word er van de week ingezet .
Dan snel alles vergeten en weer gaan genieten van het mooie zomer weer .
Dit zal me toch geen 2 x overkomen ? :)

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 24 mei, 2011 7:57

hee
bij de vervang motor de drijfstang bouten laten nazien of dat ze nog op het juiste koppel staan is geen overdreven luxe

en als het carter er dan toch af ;laat dit dan even proper maken (zeef controle )
mvg werner

r-s
Geregistreerd lid

Bericht door r-s » di 24 mei, 2011 14:16

Dat ga ik zker doen , :wink:

tnx

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » di 24 mei, 2011 14:46

Geldt dat nou ook voor nieuwere 2.3 motoren Werner?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 24 mei, 2011 19:41

eerder T5 blokken

Plaats reactie