Myth busted: LPG is moeilijk te krijgen in Europa

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
9900
Donateur
Donateur

Re: Myth busted: LPG is moeilijk te krijgen in Europa

Bericht door 9900 » zo 17 jul, 2011 16:09

In Spanje was het een 5-tal jaar geleden nog een ramp, niet al te veel verkooppunten (iets van 25 in heel Spanje) en dan was er ook nog eentje die gewoonweg weigerde te verkopen aan niet taxi's (was vroeger alleen toegestaan voor taxi's om in Spanje als Spanjaard met lpg te rijden). Maar die regel bestond toen al niet meer :twisted: . Gelukkig kon ik ook rijden op benzine. Komend jaar weer naar Spanje en dan maar weer eens kijken hoe het er dan voorstaat met het aantal pompen. Afglopen vakantie in Frankrijk totaal geen probleem met het verkrijgen van LPG (Gpl). :lol:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 18 jul, 2011 18:41

kan iemand mij vertellen waar ik een overzicht kan vinden van lpg pompen in de provincie Groningen?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 18 jul, 2011 19:46

Waar in de buurt Style? Op mijn direct lease brandstof app zie ik er genoeg.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 18 jul, 2011 21:50

Style&Co schreef:kan iemand mij vertellen waar ik een overzicht kan vinden van lpg pompen in de provincie Groningen?
Hier is een overzicht, de gegevens zijn gehaald uit een lpg poi bestand van Nederland. Dit is te vinden op http://www.gps-data-team.com/

Afbeelding

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 31 jul, 2012 14:52

http://www.sjakbrak.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 31 jul, 2012 15:18

grappig van jouw post, moest vanochtend nog een keer aan jouw denken, :mrgreen:
1 heb jij de 99 nog
2 je bent toch over die mooie weg in Roemenië gereden? (lijkt mij best wel een keer supergaaf)

is toch de Transfăgărășan of DN7C ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transf%C4% ... 83%C5%9Fan" onclick="window.open(this.href);return false;

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 31 jul, 2012 16:03

1. Nee, de 99 heb ik gegund aan een vriend. Momenteel probeer ik even geen auto erbij te kopen, om budget te maken voor mn Volga-hotrod project... maar het jeukt wel om er weer iets bij te kopen :P budget-technisch is een leuke saab dan wat verstandiger dan een bigblock-Yank of Rolls/Bentley... en ik hou de te-koop-rubriek hier wel geregeld in de gaten, dus wie weet :wink:

2. ja, Ceaucescu's verbindingsweg :D die weg is zeker een aanrader, en de kwaliteit van het Roemeense wegennet gaat rap vooruit de afgelopen paar jaar (hoewel er nog steeds onvoorstelbaar gare wegen zijn her en der...) Sowieso is Roemenië zeer de moeite om doorheen te reizen.

O en over LPG, in Moldavië zag ik ook veel LPG, in Transnistrië daarentegen vooral CNG.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 19 sep, 2012 11:53

9900 schreef:In Spanje was het een 5-tal jaar geleden nog een ramp...
Inmiddels een stuk verbeterd; LPG kaart Spanje, van IRconGAS.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 19 sep, 2012 13:44

vergeet in al het positivisme niet dat veel LPG-stations 's nachts gesloten zijn. Ik heb 2 saabs die uitsluitend op LPG rijden, dan kijk je toch anders tegen LPG-tanken aan. Zo kon tijdens een vorige Viking rit in heel Zeeland na 21.00 uur op zaterdag geen LPG getankt worden. Als je uitsluitend op LPG rijdt is het noodzaak in het buitenland je tankstops te plannen, anders gaat het onherroepelijk fout. Op deze manier ben ik bijv. een paar keer naar Italie op en neer gereden.
In Zweden heeft LPG tanken practisch geen zin, omdat het erg duur is en de tankstations veelal ver van de snelweg afliggen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 19 sep, 2012 14:13

Thom schreef:vergeet in al het positivisme niet dat veel LPG-stations 's nachts gesloten zijn.
Benzinestations toch ook?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 19 sep, 2012 14:49

Nee... er zijn er toch wel wat 's nachts geopend (zeker langs snelwegen) of ze hebben een nachtautomaat zodat je onbeheerd kan tanken. Met LPG is dat meestal niet zo.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 19 sep, 2012 19:19

Ik dacht dat het wetgeving was. Toch zit er in München een tankstation dat alleen LPG verkoopt en dat ook 24u per dag doet met pinautomaat. Het kan dus toch!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 19 sep, 2012 19:33

In Nederland is bij mijn weten de regel dat je geen lpg mag tanken bij een onbemand tankstation. Daarom zie je bij onbemande tankstations met lpg meestal zo'n belknop waar je eerst op moet drukken. Dan krijgt er ergens iemand met cameratoezicht een belletje, die kijkt eerst of het pompstation niet in brand staat (of zoiets) en geeft dan de pomp vrij. Hier bij de tango is dat ondergebracht bij de receptie van het naastgelegen bedrijf, is dat dicht dan kan je bellen wat je wilt maar er komt geen druppel lpg uit.

Ach ja, zo heeft ieder land zo z'n eigenaardige regeltjes. De Belgen en de Fransen doen nog altijd moeilijk over parkeergarages, in Polen is het weer de regel dat je niet zelf mag tanken. Ik vergeet dat wel eens en heb de tank dan al half vol als er ineens zo'n heel nerveus mannetje aan komt rennen :lol:

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » wo 19 sep, 2012 21:48

Wat 24-uur-lpg betreft was ik in Frankrijk wel erg blij met de snelwegen, vrijwel elke pomp had LPG en de meeste waren gewoon 24 uur open :) .. minder werd het toen ik het laaste benzinestation op de snelwel miste met nog zo'n 15 liter in de tank. Dat betekende om 3 uur 's nachts de bergen in en meteen constateren dat er vanaf dat moment ook echt niets meer open was. Wel benzine 24/7 pompen natuurlijk, dus toen was ik wel blij met de benzine-optie op de 99! (anders werd het ergens in de auto gedwongen 4 uur slapen, was ook niet onprettig geweest overigens).

Wat ik wel erg wonderlijk vond is dat van de twee pompen die ik tegenkwam in Luxemburg de eerste (vanuit Frankrijk gezien) géén LPG had.

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » wo 19 sep, 2012 22:02

Zit nu in Frankrijk, tanken is geen probleem. Parkeer garages daartegen wel, overal sticker met verboden voor GPL. Ik zet hem gewoon in de garage net als schoonpapa deze rijdt een 9-3 op LPG. Nog nooit commentaar gehad.

Plaats reactie