Snerpent / gillend geluid, verdwijnt bij warmere motor

1984-1997
Plaats reactie
MarkKh
Geregistreerd lid

Snerpent / gillend geluid, verdwijnt bij warmere motor

Bericht door MarkKh » do 06 apr, 2006 16:01

Mijn 9000 uit 1992 (2.3 nonturbo) maakt vooral met een koude motor een snerpent / gillend geluid dat ophoudt als de auto even gelopen heeft. Suggestie gekregen dat dit de krukas poelie kan zijn (de mulitriem is en blijft goed strak...)

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de poelie dat geluid maakt?? En is de poelie makkelijk te vervangen?

Alvast bedankt voor de reacties!

marq101
Geregistreerd lid

Re: Snerpent / gillend geluid, verdwijnt bij warmere motor

Bericht door marq101 » do 06 apr, 2006 16:35

MarkKh schreef:Mijn 9000 uit 1992 (2.3 nonturbo) maakt vooral met een koude motor een snerpent / gillend geluid dat ophoudt als de auto even gelopen heeft. Suggestie gekregen dat dit de krukas poelie kan zijn (de mulitriem is en blijft goed strak...)

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de poelie dat geluid maakt?? En is de poelie makkelijk te vervangen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Klinkt mij ook als poelie. De poelie bestaat uit een binnenring en een buitenring die met elkaar verbonden zijn door rubber. Als 1 van de ringen loslaat van het rubber dan krijg je dit probleem. De binnenring draait dan in de buitenring.

Weet niet wat de bereikbaarheid is van de poelie in een 9000 maar hij zit goed vast. Je moet op 1 of andere manier de motor fixeren om de moer los te krijgen

RoelTholen
Geregistreerd lid

Bericht door RoelTholen » do 06 apr, 2006 16:46

Doet hij dit ook met stationair draaien met een koude motor of alleen met optrekken?

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » do 06 apr, 2006 16:48

oke, dank je wel, hij bestaat dus uit twee delen, die poelie... en vandaar het geluid....

Kan het kwaad om er nog een poosje mee door te rijden? (heb weinig tijd en wil binnen kort een weekend naar Frankrijk) Of loop ik risico op pech en grotere schades?

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » do 06 apr, 2006 17:19

Het lijkt me dat er grote wrijving zal ontstaan met oververhitting van de poelie als gevolg waardoor de multiriem zal beschadigen en misschien zelfs zal breken.

Aan de andere kant lijkt het me niet normaal dat de poelie in 2 ringen uiteen valt. Misschien is wel gewoon de riemspanner lam en slipt de multiriem daardoor wanneer hij koud is en krijgt net genoeg wrijving om weer mee te draaien wanneer de temperatuur iets oploopt (door de wrijving).

Ik denk dat het laatste eerder het geval is dan het eerste.

In beide situaties gaat je riem er aan............

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 06 apr, 2006 18:02

Robert nog 9000 schreef:
Aan de andere kant lijkt het me niet normaal dat de poelie in 2 ringen uiteen valt. Misschien is wel gewoon de riemspanner lam en slipt de multiriem daardoor wanneer hij koud is en krijgt net genoeg wrijving om weer mee te draaien wanneer de temperatuur iets oploopt (door de wrijving).

Ik denk dat het laatste eerder het geval is dan het eerste.

In beide situaties gaat je riem er aan............
Ik heb het zelf gehad, is niet ongewoon bij Saab. Kon gewoon de twee delen tov elkaar draaien. Ik zeg: bij de eerste de beste gelegenheid vervangen alhoewel ik moet toegeven dat ik er nog minimaal een maand mee heb doorgereden. Een ritje Frankrijk zou ik niet wagen.

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » do 06 apr, 2006 18:09

Ok, voor mij is het nieuw. Toch zou ik als eerste test even bovenop de multiriem leunen. Als je daarmee zonder al te veel kracht de spanner indrukt weetje genoeg. Dat had ik zelf namelijk laatst en toen heb ik de spanner vervangen (door een goede gebruikte) en was het euvel verholpen.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 06 apr, 2006 19:07

Robert nog 9000 schreef:Ok, voor mij is het nieuw. Toch zou ik als eerste test even bovenop de multiriem leunen. Als je daarmee zonder al te veel kracht de spanner indrukt weetje genoeg. Dat had ik zelf namelijk laatst en toen heb ik de spanner vervangen (door een goede gebruikte) en was het euvel verholpen.
Ja je hebt gelijk, je moet inderdaad dat eerst elimineren anders haal je je een hoop werk op de hals voor jan doedelzak.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » vr 07 apr, 2006 13:23

Bedankt voor het meedenken!

De riemspanner heb ik al gecontroleerd.. deze functioneert gewoon normaal. Ik ga morgen een poelie halen en deze monteren, in een doe het zelf garage... heb nog een ander probleem nl dat de motor als hij warm is onregelmatig loopt, maar daar open even een ander draadje voor...

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » vr 07 apr, 2006 13:43

Wat bedoel je met normaal? De riemspanner moet eigenlijk niet zomaar in te drukken zijn.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » vr 07 apr, 2006 13:51

Robert nog 9000 schreef:Wat bedoel je met normaal? De riemspanner moet eigenlijk niet zomaar in te drukken zijn.
Nou als ik op de riem zelf druk / trek dan reageerd de spanner totaal niet... alleen de riem zelf "veert" een beetje meer zeg maar....

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » vr 07 apr, 2006 14:14

Het lijkt dan of de spanner inderdaad genoeg druk levert. Dan zou ik vervolgens ook denken aan de poelie.
Het is niet zo dat de riem vet is van olie bv.?

Plaats reactie