LPG probleempje
-
Atte
- Geregistreerd lid
LPG probleempje
Ja, dat klopt van die elektronische ontsteking; heeft die van mij ook sinds 1984. Maar dat betekent niet dat je het ontstekingstijdstip niet kunt bijstellen en ook regelmatig moet controleren (slijtage in het aandrijfgedeelte). Elektronische ontsteking in het onderhavige geval betekent alleen maar dat de contactpuntjes zijn vervallen en daarvoor in de plaats een Hall-sensor is gekomen. Van de verdeler de drie boutjes een beetje lossen en de verdeler kun je daarna verdraaien. Iets anders is elektronische ontsteking die deel uitmaakt van een motormanagementsysteem. Die stelt - als alles goed functioneert - zichzelf bij.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Niet erg waarschijnlijk, maar daarom kan het ontstekingstijdstip nog wel fout staan...Pisang schreef:Elektronische ontsteking
PreciesAtte schreef:ontstekingstijdstip...regelmatig controleren
..anders is elektronische ontsteking die deel uitmaakt van een motormanagementsysteem... stelt zichzelf bij.
-
Pisang
- Donateur

Ik heb net een testrit gemaakt met afgekoppelde rembekrachtiging , (later ingebouwde) cruisecontrol en econometer. Wel alles op het inlaatspruitstuk afgedopt uiteraard. De motor slaat op LPG dan nog steeds af bij uitrollen, vlak voor een bocht bijvoorbeeld.
Ik denk dat het vacuumsusteem nu definitief is uit te sluiten als oorzaak.
Ook de bougies gecontroleerd: Alles keurig in orde.
Nu nog ontstekingstijdstipcheck...
Wordt vervolgd!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, er zijn nog meer mogelijkheden om valse lucht aan te zuigen... Hier nog een tip, b.v. de carterventilatieklep op het inlaatspruitstuk;Pisang schreef:Ik denk dat het vacuumsusteem nu definitief is uit te sluiten als oorzaak.
http://autos.groups.yahoo.com/group/saa ... sage/17130
Het kan ook nog langs de gasklepas lekken...
-
Pisang
- Donateur

Dank aan allen die mij tips hebben gegeven! Ik weer wat bijgeleerd.
De auto is vandaag bij Ruissen in Wezep geweest, en die hebben het euvel gelukkig weten te verhelpen
Voor zover ik de diagnose begrepen heb leek het me geen moeilijke reparatie, maarja, ik heb niet de juiste meetapparatuur, laat staan dat ik het hele LPG systeem in de smiezen heb.
Op de bon staat:
CO gemeten, bedrading gecontroleerd. Draad stationaire afsluiter was doorgeroest. Nieuwe stekker gemonteerd. Motor op gas afgesteld.
De monteur had het over de "spoel" op de verdamper. De kenners zullen wel weten wat dat is. Ik vermoed dat dit dus de stationaire afsluiter zal zijn?
Het duurste van de rekening was natuurlijk weer eens het arbeidsloon, maar het totaalbedrag is 86 Euro incl., en dat viel mij erg mee. Ik ben allang blij dat het niet iets ernstigers is geweest.
n.b. De econometer geeft nu een veel zuiniger verbruik aan. Dus die afstelling zal ook wel matig geweest zijn.
Voorts heb ik beloofd alhier een goed woordje voor Ruissen te doen...Bij deze dan! Prettige service, en snelle diagnose, zonder je op hoge kosten te jagen, blabla. Nee..maar echt wel een prima bedrijf.
De auto is vandaag bij Ruissen in Wezep geweest, en die hebben het euvel gelukkig weten te verhelpen
Op de bon staat:
CO gemeten, bedrading gecontroleerd. Draad stationaire afsluiter was doorgeroest. Nieuwe stekker gemonteerd. Motor op gas afgesteld.
De monteur had het over de "spoel" op de verdamper. De kenners zullen wel weten wat dat is. Ik vermoed dat dit dus de stationaire afsluiter zal zijn?
Het duurste van de rekening was natuurlijk weer eens het arbeidsloon, maar het totaalbedrag is 86 Euro incl., en dat viel mij erg mee. Ik ben allang blij dat het niet iets ernstigers is geweest.
n.b. De econometer geeft nu een veel zuiniger verbruik aan. Dus die afstelling zal ook wel matig geweest zijn.
Voorts heb ik beloofd alhier een goed woordje voor Ruissen te doen...Bij deze dan! Prettige service, en snelle diagnose, zonder je op hoge kosten te jagen, blabla. Nee..maar echt wel een prima bedrijf.
-
richard
- Geregistreerd lid
LPG
Ik heb dit euvel ook een keer gehad met mijn 99, bij mijn 99 was het de vacuumvervroeger op de ontsteking. De afstelling van een LPG auto op benzine is meestal niet optimaal en dus zal hij op benzine wel lopen. Niet super, waarschijnlijk een redelijk hoog verbruik en geen merkbaar krachtverschil.
Het zou ook kunnen duiden op een scheurtje in het membraam van de verdamper maar dan zou je auto ook soms naar LPG stinken.
Mocht het je vacuum vervroeger niet zijn, wissel dan je lamprelais eens om met je start relais. Wanneer de ontsteking niet optimaal is kan het zijn dat de afsluiter inschakeld op het moment dat je toeren terug nemen.
De stroom naar je bobine loopt via het startrelais. Het komt voor dat deze relais wat storen. Het lijkt mij niet aannemelijk maar wel makkelijk te testen.
Ik heb eventueel nog wel een aantal onstekingen liggen met vacuumvervroeger.
Richard
Het zou ook kunnen duiden op een scheurtje in het membraam van de verdamper maar dan zou je auto ook soms naar LPG stinken.
Mocht het je vacuum vervroeger niet zijn, wissel dan je lamprelais eens om met je start relais. Wanneer de ontsteking niet optimaal is kan het zijn dat de afsluiter inschakeld op het moment dat je toeren terug nemen.
De stroom naar je bobine loopt via het startrelais. Het komt voor dat deze relais wat storen. Het lijkt mij niet aannemelijk maar wel makkelijk te testen.
Ik heb eventueel nog wel een aantal onstekingen liggen met vacuumvervroeger.
Richard
-
Pisang
- Donateur