Verwarming werkt niet goed !
-
Castro64
- Geregistreerd lid
Verwarming werkt niet goed !
De verwarming van mijn SAAB 9000 GRIFFIN werkt niet goed!
Dwz hij doet het soms inderdaad wel , en = ook best goed dan,
maar meestal blijft hij gewoon koude lucht blazen ,ondanks dat ik de HEATING op 27 ++ graden zet op het dashboard
Doe ik iets niet goed, of wat kan er kapot zijn in het lucht heating systeem ....?
Dwz hij doet het soms inderdaad wel , en = ook best goed dan,
maar meestal blijft hij gewoon koude lucht blazen ,ondanks dat ik de HEATING op 27 ++ graden zet op het dashboard
Doe ik iets niet goed, of wat kan er kapot zijn in het lucht heating systeem ....?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Verwarming werkt niet goed !
waarschijnlijk is je bedieningspaneel kaduuk. vervang de unit en je bent klaar...had ik ook bij mijn Griffin, werd alleen heet bij HI en bij 27 werd-ie weer koud.
het zou ook nog het zwarte 'eitje' op je dash kunnen zijn. maar 9 van de 10 keer zit het in je regelunit/bedieningspaneel
het zou ook nog het zwarte 'eitje' op je dash kunnen zijn. maar 9 van de 10 keer zit het in je regelunit/bedieningspaneel
-
9000-95
- Donateur

kan van alles zijn. Neem aan dat je acc hebt? Sensoren, kachelklep met servomotor, acc unit...
Paar eerste checks:
- werkt je buitentemperatuur weergaven op je edu goed?
- doet je motortemperatuurmeter geen gekke dingen?
- interieurtemperatuursensor schoonmaken (het "roostertje" onder de stoelverwarmingsknoppen)
- hoor je ratelgeluiden vanuit je dashboard na het starten en.of als je de temperatuur verstelt?
- keertje acc calibreren kan nooit kwaad
Een keertje zoeken is ook niet gek, zijn al talloze topics over geschreven.
viewtopic.php?f=6&t=72117" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=6&t=81859" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=6&t=50782" onclick="window.open(this.href);return false;
om er maar een paar te noemen
Paar eerste checks:
- werkt je buitentemperatuur weergaven op je edu goed?
- doet je motortemperatuurmeter geen gekke dingen?
- interieurtemperatuursensor schoonmaken (het "roostertje" onder de stoelverwarmingsknoppen)
- hoor je ratelgeluiden vanuit je dashboard na het starten en.of als je de temperatuur verstelt?
- keertje acc calibreren kan nooit kwaad
Een keertje zoeken is ook niet gek, zijn al talloze topics over geschreven.
viewtopic.php?f=6&t=72117" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=6&t=81859" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=6&t=50782" onclick="window.open(this.href);return false;
om er maar een paar te noemen
-
tonke40
- Donateur (10x)

De interieurverwarming van je 9000 staat constant bij d.w.z. er loopt een konstante stroom (warm) koelvloeistof door de warmtewisselaar.
DE regeling van de warme lucht hiervan geschiedt door een klep die zorgt voor de toevoer naar het interieur.De stand van de klep wordt door een electromotor middels een staalkabel gewijzigd.
Vaak is het kunststofarmpje van de klep waar de kabel op zit gebroken en functionneerd het geheel niet meer.E.e.a. kun je zien door de paravan te verwijderen.Een reparatiesetje biedt dan uitkomst !
DE regeling van de warme lucht hiervan geschiedt door een klep die zorgt voor de toevoer naar het interieur.De stand van de klep wordt door een electromotor middels een staalkabel gewijzigd.
Vaak is het kunststofarmpje van de klep waar de kabel op zit gebroken en functionneerd het geheel niet meer.E.e.a. kun je zien door de paravan te verwijderen.Een reparatiesetje biedt dan uitkomst !
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Ik had afgelopen winter een vergelijkbaar probleem, maar toch net anders:
Tijdens een rit over een besneeuwde snelweg hield de kachel er op willekeurige momenten ineens mee op. Hij blies dan alleen nog koude lucht. Binnen- en buitentemperatuursensoren waren prima, calibreren/resetten hielp niet. Hij gaf ook 0 storingen. Na een tijdje uit te hebben gestaan, deed de kachel het vervolgens weer prima.
Omdat yie het geregeld prima deed en dan ineens uitviel met 0 storingen, lijkt het me geen sensorprobleem, en het lijkt me ook sterk dat er dan iets mechanisch stuk is. En hoewel het buiten toen vroor, lijkt het me erg sterk dat er onder de motorkap iets vastgevroren zat. De motor was al tijden op werktemperatuur, en zo extreem koud was het nou ook weer niet..
Iemand enig idee?
(Komende winter wil ik er mee op wintersport dus dan moet de kachel wel probleemloos werken
)
Tijdens een rit over een besneeuwde snelweg hield de kachel er op willekeurige momenten ineens mee op. Hij blies dan alleen nog koude lucht. Binnen- en buitentemperatuursensoren waren prima, calibreren/resetten hielp niet. Hij gaf ook 0 storingen. Na een tijdje uit te hebben gestaan, deed de kachel het vervolgens weer prima.
Omdat yie het geregeld prima deed en dan ineens uitviel met 0 storingen, lijkt het me geen sensorprobleem, en het lijkt me ook sterk dat er dan iets mechanisch stuk is. En hoewel het buiten toen vroor, lijkt het me erg sterk dat er onder de motorkap iets vastgevroren zat. De motor was al tijden op werktemperatuur, en zo extreem koud was het nou ook weer niet..
Iemand enig idee?
(Komende winter wil ik er mee op wintersport dus dan moet de kachel wel probleemloos werken
-
tonke40
- Donateur (10x)

Toch ook maar eens naar die klep kijken.
Kan goed zijn dat het afgebroken armpje dat nog aan de kabel vastzit de klep soms "meehaakt"en dan bv in de gesloten positie een tijdje blijft staan.
Kan goed zijn dat het afgebroken armpje dat nog aan de kabel vastzit de klep soms "meehaakt"en dan bv in de gesloten positie een tijdje blijft staan.
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
Bij mij is er ook zoiets aan de hand,eerst doet de kachel het prima op 20 graden instelling, dan na een half uur rijden ofzo (het wisselt wat) wordt hij ineens koud maar op stand HI wordt hij weer warm terug naar 20 graden weer koud. Als de auto stil heeft gestaan begint het weer van voor af aan eerst normaal warm dan weer koud.Zal het ventilatortje eens schoonmaken en door smeren.
-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
kan ook de kachelweerstand zijn...
hier iemand die zelf die weerstand heeft gerepareerd: http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab9000 ... ndex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
hier iemand die zelf die weerstand heeft gerepareerd: http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab9000 ... ndex.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
Duidelijke uitleg reparatie kachelweerstand,ga ik zeker doen.Bedankt.
Alfriedel.
Alfriedel.
-
9323
- Donateur (2x)

Opgraving! Mijn 9000 heeft dit ook: in de opwarmfase wordt de kachel lekker warm, daarna wordt ie koud tenzij ik m op 27 graden of hoger zet. Cyclus herhaalt zich steeds opnieuw. Thermostaat is nieuw, kvs ververst, interieursensor vervangen en ACC-paneel ook. Blijft over de bediening van de kachelklep denk ik. Zijn jullie het daarmee eens?
-
9000-95
- Donateur

Als de kachel in de opwarmfase wel warm wordt, werkt de kachelklep in principe gewoon. Daar zou ik het dus niet in zoeken in eerste instantie. Of je moet ratelende geluiden horen als je de temperatuur versteld van hi naar lo, dan is het tandwielkastje van de stelmotor gaar.
Komt de motor wel op temperatuur? Uitlezen met een obd lezertje en je weet het. De acc geeft pas warme lucht boven de 60C koelwater temperatuur. Als je thermostaat open blijft staan haal je dat niet onder alle rijomstandigheden met deze buitentemperaturen. Nieuwe thermostaat wil niet per se zeggen dat het ding ook goed is helaas
Voel ook eens aan de kachelradiateur slangen als de kachel uitvalt.
Verder controleren of de buitentemperatuur op de edu goed wordt aangegeven.
Is dat het niet, dan zit er nog een sensor in het kachelhuis die de mengluchttemperatuur meet, hierop regelt de acc de kachelklep naar de gewenste uitblaas temperatuur. Ziet eruit als een dun naaldje, zit aangesloten op hetzelfde connector blok als de twee stelmotortjes. Twee witte draden. Wellicht kan je die ook uitlezen met de tech2 om te zien of het ding correcte waarden geeft.
Komt de motor wel op temperatuur? Uitlezen met een obd lezertje en je weet het. De acc geeft pas warme lucht boven de 60C koelwater temperatuur. Als je thermostaat open blijft staan haal je dat niet onder alle rijomstandigheden met deze buitentemperaturen. Nieuwe thermostaat wil niet per se zeggen dat het ding ook goed is helaas
Voel ook eens aan de kachelradiateur slangen als de kachel uitvalt.
Verder controleren of de buitentemperatuur op de edu goed wordt aangegeven.
Is dat het niet, dan zit er nog een sensor in het kachelhuis die de mengluchttemperatuur meet, hierop regelt de acc de kachelklep naar de gewenste uitblaas temperatuur. Ziet eruit als een dun naaldje, zit aangesloten op hetzelfde connector blok als de twee stelmotortjes. Twee witte draden. Wellicht kan je die ook uitlezen met de tech2 om te zien of het ding correcte waarden geeft.
-
9323
- Donateur (2x)

Dank!
Ja, motor komt goed op temperatuur. Kachel is ook echt loeiheet aanvankelijk, dus met de flow zit het ook wel goed lijkt het. Na een minuut of twintig wordt ie koud, wat ik kan overriden door het ding op high te zetten. Acc of tempsensor uitwisselen haalt niks uit en buitentemperatuursensor geeft de juiste temperatuur aan.
Dat naaldje is een goeie tip! Dat wordt ook overgeslagen denk ik als de kachel op high staat. En ik zal de kachelslangen eens betasten.
Ja, motor komt goed op temperatuur. Kachel is ook echt loeiheet aanvankelijk, dus met de flow zit het ook wel goed lijkt het. Na een minuut of twintig wordt ie koud, wat ik kan overriden door het ding op high te zetten. Acc of tempsensor uitwisselen haalt niks uit en buitentemperatuursensor geeft de juiste temperatuur aan.
Dat naaldje is een goeie tip! Dat wordt ook overgeslagen denk ik als de kachel op high staat. En ik zal de kachelslangen eens betasten.