zekeringen en relais lpi installatie

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
ceezet
Geregistreerd lid

Bericht door ceezet » ma 17 okt, 2011 12:55

beste,

Gisteren stopte de pomp van mijn vialle lpi installatie er spontaan mee. Begon te stotteren op de snel weg, omgeschakeld naar benzine, en zo snel mogelijk gestopt. Opnieuw gestart en dan gaan alle ledjes keurig aan, maar ik hoor niks meer. Normaal hoor ik altijd als ik start de pomp druk opbouwen en na het overschakelen op gas rustiger gaan draaien (je hoort hem dan niet meer. Het lijkt er op of de pomp helemaal stil staat, hij kan dus stuk zijn. Maar er kan ook een zekering of relais stuk zijn. En mijn vraag is eigelijk welke zekeringen en relais bij de gasinstallatie horen, zodat ik die kan checken voor ik een nieuwe pomp laat plaatsen.

Groet,
Chris
Oja, het gaat om een 9-3 fpt uit 2001

sprankel
Geregistreerd lid

Re: zekeringen en relais lpi installatie

Bericht door sprankel » ma 17 okt, 2011 18:29

de relais zorgen ervoor dat de benzine injectoren afgesneden worden, heeft dus niets te maken met de gaspomp.

De zekeringen zitten vermoedelijk bij de zekeringen van de lampen onder de kap of daar ergens in de buurt.
de relais zitten normaal vastgevezen vanvoor aan de doos van de lampenzekeringen.

als je je oor op de tank legt, hoor je dan nog iets?

Eventueel kun je de installatie een reset geven, laat de motor draaien, blijf drukken op de omschakel knop,
sleutel eruit halen en dan na 10 seconden de knop los laten.

Daarnaast zou het kunnen dat je last hebt van corrosie op een contact. Onder de kap links van het gasklephuis tegen de zijkant van het dashboard komen een boel draden toe die op een contactje gaan. Hierop zitten zowat alle kabels van de gasinstallatie. klik die eens open en kijk is of die nog goed is. Indien niet kan je deze best inspuiten met anti-corrosie spray

ceezet
Geregistreerd lid

Bericht door ceezet » do 20 okt, 2011 10:53

Als ik de auto start en op gas zet hoor je een luide tik en daarna niets. Normaal hoor je dan de pomp gaan lopen. Heb mijn oor er even opgelegd en er gebeurd helemaal niets in de tank, je voelt ook niets trillen of lopen.

Zitten er nog een relais bij de tank? Of komt die tik ergens anders vanaf?

Groet,
Chris

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 20 okt, 2011 11:03

Grote kans dat een van de zekeringen van de LPi door is. Zitten onder je motorkap... rijtje van 3 of 4 zekeringen... elke inbouwer bouwt ze op een andere plek dus je zult even moeten zoeken. Als je de zekering hebt vervangen en deze meteen weer doorbrandt is ofwel de toerentalregelaar kapot, ofwel de pomp.

ceezet
Geregistreerd lid

Bericht door ceezet » do 20 okt, 2011 11:20

De zekeringen onder de motor kap heb ik gecontroleerd, allen ok. Nu zit er nog een relais aan tegen de ecu van de lpi installatie geschroefd, misschien dat die gaar is. Is dit een standaard relais? Met andere woorden bij elke auto-onderdelenzaak te krijgen?
Zo ja vervang ik deze.

Chris

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 25 okt, 2011 0:14

http://www.volvo700vereniging.nl/node/25969
maar dat heeft naar mijn technische kennis nog altijd niets te maken met de pomp

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 25 okt, 2011 5:58

toch is de tip van corrosie checken op de aansluitingen van de tank een goede om te doen.
kost niets en klinkt ook zo stom als je een relais of pomp gaat vervangen en het blijkt corrosie te zijn.

ceezet
Geregistreerd lid

Bericht door ceezet » ma 07 nov, 2011 11:29

De pomp bleek defect te zijn. gereviseerde pomp laten plaatsen, 200 euro verder, en alles loopt weer als een zonnetje.

Chris

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 21 nov, 2011 18:20

Welke zekering is specifiek voor de pomp?

Ik wil even wat zaken isoleren en mijn slechte starten (nou ja van de auto) even aanzien als de lpgtank een aantal dagen geen druk opbouwt. Nog steeds problemen wijst dan op de kop of alsnog het benzinetraject (vv benzinepomp niet goed?), geen problemen meer wijst nadrukkelijker op de lpg kant, met name injectoren zijn verdacht...

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 28 nov, 2011 19:20

ceezet schreef:De pomp bleek defect te zijn. gereviseerde pomp laten plaatsen, 200 euro verder, en alles loopt weer als een zonnetje.

Chris
hai chris. heb je die pomp in assen laten monteren.

Plaats reactie