antenne vervangen?

1985-1987
Plaats reactie
gucci81
Geregistreerd lid

antenne vervangen?

Bericht door gucci81 » ma 17 apr, 2006 12:16

heeft iemand van jullie al eens een antenne vervangen op een saab90, mijn antenne is afgebroken, maar weet niet precies hoe ik hier een nieuwe weer kan opzetten, op dezelfde plaats?

hoop dat jullie deze newbie een beetje kunnen helpen!

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: antenne vervangen?

Bericht door kql » ma 17 apr, 2006 13:33

gucci81 schreef:heeft iemand van jullie al eens een antenne vervangen op een saab90, mijn antenne is afgebroken, maar weet niet precies hoe ik hier een nieuwe weer kan opzetten, op dezelfde plaats?

hoop dat jullie deze newbie een beetje kunnen helpen!
Niet zo moeilijk;
Bekleding aan de binnenzijde kofferbak met een grote schroevendraaier losschoeven.
Antennekabel volgen en losmaken (bij mijn '90 zat er onder de achterbank een connector)
Oude antenne losdraaien
Nieuwe antenne erin vriemelen (universele, flexibel van halfords bv), tijdje lopen vloeken op de moer die aan de binnenkant moet, en waar je net niet lekker bij kan.
(volgens mij had ik een paar oude kranten tussen bekleding en plaatwerk gepropt om de moer op te vangen wanneer hij uit je vingen glipt).
Antenneconnector weer vastklikken, klaar

koen

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 17 apr, 2006 20:27

Waarschijnlijk is het schroefdraad afgebroken? Gebeurt wel vaker, heb het met m'n 90 ook gehad. Reparaties is inderdaad kinderspel, heb toen zelf een nieuwe saab-antenne gekocht, maar 1 van de halfords zal een stuk goedkoper zijn.

gucci81
Geregistreerd lid

Bericht door gucci81 » di 18 apr, 2006 0:27

hmm, het probleem ligt volgens mij wat moeilijker, of ik ben niet zo handig :? ik kan mijn oude antenne er namelijk niet afkrijgen! de afegberoken antenne althans wel, maar er zit een rubberen zwart omhulsel eromheen (daar staat saab op) en die krijg ik er niet af.??? enig idee hoe deze er afmoet, aangezien ik hem niet los kan draaien?? groetjes Guus

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 18 apr, 2006 20:57

Als het goed is steekt er nog een stukje schroefdraad uit. Hier zit een zwart rond hulsje om heen welke niet vast zit aan het rechthoekige deel. Dit ronde hulsje kun je met een steeksleutel loskrijgen. Dan is volgens mij de antenne redelijk makkelijk te verwijderen, maar het kan zijn dat er nog een schroef los moet. Het is een tijd geleden vandaar dat ik het niet helemaal meer helder heb. Maar er is vast nog wel een forummer die m'n verhaal kan bevestigen of ontkrachten. :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 18 apr, 2006 21:04

aan de binnenkant in je spatscherm nog een moer die je los moet draaien?

ev en een suggestie ut het hoofd. heb niet gekeken.

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » wo 19 apr, 2006 21:49

Boven het zwarte omhulsel met Saab erop zit een moer die je los kunt draaien. Voorzichtig want het is zacht materiaal en je draait het zo stuk. Pas op dat je bij het losdraaien het elleboogje van de antenne - onder het spatbord - niet in de zijkant van het spatbord draait want dan krijg je een lelijke deuk. Niet dat dit mij is overkomen :-( Wanneer je de moer los hebt, kun je de antenne uit het antennegat friemelen.

Succes,

JP

gucci81
Geregistreerd lid

Bericht door gucci81 » do 20 apr, 2006 0:28

Bedankt allemaal voor de tips en reacties!!
nu moet het inderdaad wel lukken!
ik plaats een berichtje als hij erop zit!!

groet

A-J
Geregistreerd lid

Bericht door A-J » do 27 apr, 2006 16:59

je kan misschien ook een interne antenne plaatsen zoals ik heb gedaan. de antenne zit netjes op de voorruit achter de binnen spiegel.

mijn garage man raadde mij dat aan omdat het kankken van een antenne toch wel eens gebeurt en misschien in de randstad waar ik woon iets vaker, en omdat zo'n binnen antenne ook nog eens goedkoper was, helemaal omdat er bij mij helemaal geen bedrading naar toe liep, omdat bij jou de bedrading er al inzit is de buiten antenne voor jou misschine goedkpoper, maar zo kan het dus ook

Plaats reactie