Saab 9-3 1.9TiD van Fiat
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9-3 1.9TiD van Fiat
Werkt GM samen met VAG(dat is toch Volkswagen?)?
Daar had ik geen idee van.
Daar had ik geen idee van.
-
verde900
- Donateur

NEEEEE! zeker niet.
GM maakte altijd slechte diesels (kocht de goede in, denk aan de Isuzu en BMW diesels) en VAG maakte overwegend goede diesels
GM maakte altijd slechte diesels (kocht de goede in, denk aan de Isuzu en BMW diesels) en VAG maakte overwegend goede diesels
-
Jelmer
- Geregistreerd lid
Er is, behalve in Nederland, maar weinig vraag naar de combinatie diesel met automaat. Daarom levert saab geen automaat achter de V6 TiD. De kosten van het ontwikkelen van een nieuwe bak zou gewoonweg veel te duur zijn voor die paar auto's.B235R schreef: ...ze kunnen beter (en van mij part ook liever) zorgen dat ze die V6 vervangen voor een motor (een V6) waar een automaat achter past. dan mag die 2.2 nog wel ff zitten...
Ik verwacht dan ook niet dat er nog een combinatie van automaat met een grote/sterke diesel zal komen voor de 9-5.
Misschien in de opvolger van de 9-5, maar dat zal nog wel even duren.
-
verde900
- Donateur

Onzin Jelmer!Jelmer schreef:Er is, behalve in Nederland, maar weinig vraag naar de combinatie diesel met automaat. Daarom levert saab geen automaat achter de V6 TiD
In dit segment auto (9-3) heeft zomaar 35% van de diesels een automaat! en bij de 9-5 heeft meer dan 60%
van de diesels een automaat, deze (Isuzu) motor is ontwikkelt voor lengteplaatsing en er was dus van huis uit
gewoon een automaat bij, alleen deze past niet bij een dwarse plaatsing, SAAB loopt heel simpel een flink deel
markt mis door het niet hebben van een combinatie diesel met automaat.
Een Mercedes E diesel wordt vrijwel niet verkocht met een handbak en bij de BMW 5 serie ook al niet, het is simpelweg
"not done" een executive car met diesel een een handbak.
-
John
- Geregistreerd lid
Klopt niet helemaal. De 9-5 is wel leverbaar met diesel en automaat, maar dan als 2.2 TiD. En die stelt mbt loopcultuur en vermogen teleur. En dit kost Saab wel degelijk klanten: ik ben zakelijk overgestapt naar Volvo (D5 met automaat).verde900 schreef: SAAB loopt heel simpel een flink deel
markt mis door het niet hebben van een combinatie diesel met automaat.
-
Injectie
- Moderator
Ik kan dan weer melden dat een 9-5 2.2 Tid met setje Van Sweedspeed juist weer heerlijk rijdt. wij Hebben er nu 2 aangepast. Maar ow wat een verschil.
-
B235R
- Lid van verdienste
verde900 en John, zijn zo al twee voorbeelden die het bevestigen. het is idd not done in het segment 9-5 een diesel zonder automaat, en dan verlies je als saab zijnde het grootste aandeel aan merken zoals volvo, audi die tenminste wel fatsoenlijke motor icm een automaat kunnen leveren.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Het is wel duidelijk dat GM achter loopt op het gebied van dieseltechniek. Dat is bij Opel al jaren zo. Het Amerikaanse management heeft de opmars van de diesel(technologie) in Europa verkeerd ingeschat. Zoek maar eens op het web naar de klachtenlijsten van Zafira-rijders over de 2.0dti van Opel - vreselijk.
En dan de arrogantie van Opel NL bij klachten...
Er zijn speciale internetsites aan gewijd. Deze 2.0 is familie van 'onze' 2.2dti. Van je familie moet je 't maar hebben...
De jtd van Fiat lijkt me geen slechte keuze. Het schijnt niet de zuinigste te zijn, en ik had nog liever een motor van BMW gehad... Alles beter dan Opel, want de 2.2 die ik nu heb koop ik niet weer: olieverbruik, nagelen bij koude start, relatief gering vermogen, brandstofverbruik matig, onderhouds- en storingsgevoelig.
Moppersmurf
De jtd van Fiat lijkt me geen slechte keuze. Het schijnt niet de zuinigste te zijn, en ik had nog liever een motor van BMW gehad... Alles beter dan Opel, want de 2.2 die ik nu heb koop ik niet weer: olieverbruik, nagelen bij koude start, relatief gering vermogen, brandstofverbruik matig, onderhouds- en storingsgevoelig.
Moppersmurf
-
verde900
- Donateur

moppersmurf, mocht je een keertje in mijn Volvo diesel willen rijden laat het horen, zo´n lekkere motortje!! (dat is die nw 2.0D trouwens ook)
-
Vorticity
- Geregistreerd lid
Ja wie neemt er nu een Opel. Sorry hoor, maar dan heb je gewoon geen smaak.
Trouwens ik zou voor de diesel van de nieuwe Honda Accord gaat.
Trouwens ik zou voor de diesel van de nieuwe Honda Accord gaat.
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
Een vriend van me heeft sinds een maand de topversie van de accord,een v-tec,2.2l,(sorry weet de juiste type-benaming niet) ik vind 'm uiterlijk niet echt mooi,maar wel prachtig afgewerkt en mooi binnenin,hij had ervoor een 9-3 aéro.
Schiet me nu niet af aub om dat ik naar een andere wagenkeek,net als bij vrouwen,kijken mag,aankomen niet....
Schiet me nu niet af aub om dat ik naar een andere wagenkeek,net als bij vrouwen,kijken mag,aankomen niet....
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Ik vind dat aanraken ook mag, je moet het andere wel kennen om dat van jezelf op waarde te kunnen schatten...
toch?
toch?
-
Wouter
- Donateur (2x)

Dit komt zelfs in de beste families voor, zelfs Das Haus...Moppersmurf schreef:Zoek maar eens op het web naar de klachtenlijsten van Zafira-rijders over de 2.0dti van Opel - vreselijk. En dan de arrogantie van Opel NL bij klachten... Er zijn speciale internetsites aan gewijd.
Kijk maar op de website cdiprobleem.nl.
-
Marc
- Lid van verdienste
Moppersmurf,Moppersmurf schreef:Het is wel duidelijk dat GM achter loopt op het gebied van dieseltechniek. Dat is bij Opel al jaren zo. Het Amerikaanse management heeft de opmars van de diesel(technologie) in Europa verkeerd ingeschat. Zoek maar eens op het web naar de klachtenlijsten van Zafira-rijders over de 2.0dti van Opel - vreselijk.En dan de arrogantie van Opel NL bij klachten...
Er zijn speciale internetsites aan gewijd. Deze 2.0 is familie van 'onze' 2.2dti. Van je familie moet je 't maar hebben...
Moppersmurf
Heb je de knip en plakfunctie ontdekt? Het bovenstaande klinkt namelijk bekend in de oren
Gelukkig denk ik anders over de dieselmotor. De prestaties vallen me reuzemee, had laatst nog een 320d die mooi naast me bleef hangen, wat me toch een mooie referentie lijkt. Qua onderhoud en storingsgevoeligheid mag ik niet klagen. Buiten regulier onderhoud heb ik de laatste 50000km enkel de druksensor moeten reinigen. Verre van slecht lijkt me.
Het is ook opvallend dat vooral de 'rustigere' chauffeurs over olieverbruik klagen. Vraag me niet over het waarom, maar het is in ieder geval wel een vaststelling.
En ja ik weet het, het is een beetje
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Dank Marky, dat jij mijn woorden nog eens hebt geknipt en geplakt - het staat er nu toch maar mooi een keertje extra. Ik waardeer je steun ten zeerste!
Goh, dus een 320d bleef naast jou rijden? Geweldig. Misschien stond de flitskast aan jouw kant van de baan?
Naar ik heb begrepen levert de 320d van BMW een slordige 10pk. meer vermogen dan de oliestoker van Opel, en het is toch een 2.0. Hetzelfde geldt voor de 2.0d van Mercedes. De nieuwe 2.2d van Honda gooit er bijna 20pk. meer uit dan de 2.2d van Opel - en deze motor is enthousiast onthaald in de pers, in een recente vergelijkingstest met de 320d van BMW, ik meen in Autovisie (?).
Goed te horen dat jouw 2.2tid goed bevalt, dat gun ik je. Ik heb er 100dkm. mee gereden en moest tussentijds 2 maal voor reparatie: sensor luchtmassameter, membraam in vacuumdoos. Niet echt geweldig. Mijn 900 classic uit 1984 heeft me nog noit laten staan. Over rammeltjes en slechte afwerking klaag ik nooit.
In alle nuchterheid meen ik te mogen vaststellen dat de 2.2tid:
-relatief weinig vermogen levert;
-relatief veel verbruikt;
-bij koude start lawaaiig is;
-vaak een hoog olieverbruik laat zien, net zoals de andere diesels van Opel waarover het klachten regent (maar de 2.0dti zal ook meer verkocht zijn dan de 2.2d);
-relatief vaak voor onderhoud naar de garage moet;
-voor zo ver ik weet nog nooit met een bovengemiddelde score uit een test kwam.
Kijk, bovenstaand verhaal lijkt me redelijk objectief. Dat sluit niet uit dat op grond van bijv. karakterverschillen mensen dat verschillend ervaren. Je kunt bovendien geluk of pech hebben. Mijn diesel wilde in 't begin elke 3000km. een liter olie. Nu ligt dat bij ca. 6000km. Het is dus een echte oliestoker. Gezien de prijs van goede olie mag je de brandstofkosten van deze auto nog wel eens narekenen... Ik heb toch echt ca. 25 liter olie verstookt, voor 15 euris de liter.
Let op: ik waardeer ook veel in de 9.3. De vormgeving, het dashboard, de 5e deur, de stoelen (de stoelen van de 9000 vond ik trouwens beter). Maar mijn liefhebberij voor Saab concentreert zich meer en meer op mijn oude 900. Wanneer ik de 9.3 inruil, wil ik gewoon het meeste waar voor mijn geld en de beste motor die ik mij kan veroorloven.
Bekijk het maar zo: mede dankzij het geklaag en gemopper krijgt Saab nu nieuwe diesels. Hoera! 'Fijn', zeg jij, 'te laat', zeg ik. Maar we zijn beide blij.
Groetjes,
Moppersmurf
Goh, dus een 320d bleef naast jou rijden? Geweldig. Misschien stond de flitskast aan jouw kant van de baan?
Naar ik heb begrepen levert de 320d van BMW een slordige 10pk. meer vermogen dan de oliestoker van Opel, en het is toch een 2.0. Hetzelfde geldt voor de 2.0d van Mercedes. De nieuwe 2.2d van Honda gooit er bijna 20pk. meer uit dan de 2.2d van Opel - en deze motor is enthousiast onthaald in de pers, in een recente vergelijkingstest met de 320d van BMW, ik meen in Autovisie (?).
Goed te horen dat jouw 2.2tid goed bevalt, dat gun ik je. Ik heb er 100dkm. mee gereden en moest tussentijds 2 maal voor reparatie: sensor luchtmassameter, membraam in vacuumdoos. Niet echt geweldig. Mijn 900 classic uit 1984 heeft me nog noit laten staan. Over rammeltjes en slechte afwerking klaag ik nooit.
In alle nuchterheid meen ik te mogen vaststellen dat de 2.2tid:
-relatief weinig vermogen levert;
-relatief veel verbruikt;
-bij koude start lawaaiig is;
-vaak een hoog olieverbruik laat zien, net zoals de andere diesels van Opel waarover het klachten regent (maar de 2.0dti zal ook meer verkocht zijn dan de 2.2d);
-relatief vaak voor onderhoud naar de garage moet;
-voor zo ver ik weet nog nooit met een bovengemiddelde score uit een test kwam.
Kijk, bovenstaand verhaal lijkt me redelijk objectief. Dat sluit niet uit dat op grond van bijv. karakterverschillen mensen dat verschillend ervaren. Je kunt bovendien geluk of pech hebben. Mijn diesel wilde in 't begin elke 3000km. een liter olie. Nu ligt dat bij ca. 6000km. Het is dus een echte oliestoker. Gezien de prijs van goede olie mag je de brandstofkosten van deze auto nog wel eens narekenen... Ik heb toch echt ca. 25 liter olie verstookt, voor 15 euris de liter.
Let op: ik waardeer ook veel in de 9.3. De vormgeving, het dashboard, de 5e deur, de stoelen (de stoelen van de 9000 vond ik trouwens beter). Maar mijn liefhebberij voor Saab concentreert zich meer en meer op mijn oude 900. Wanneer ik de 9.3 inruil, wil ik gewoon het meeste waar voor mijn geld en de beste motor die ik mij kan veroorloven.
Bekijk het maar zo: mede dankzij het geklaag en gemopper krijgt Saab nu nieuwe diesels. Hoera! 'Fijn', zeg jij, 'te laat', zeg ik. Maar we zijn beide blij.
Groetjes,
Moppersmurf