Ook mijn auto heeft af en toe last van hikken bij stevig gas geven op lpg.
Slangetjes 3weg klep al gecontroleerd. Net andere DI geplaatst.
Het betreft een 2.0 lpt, omgebouwd naar fpt. Vialle installatie. Saab 9000 uit 98.
Ik heb net ook even de parafan open gemaakt om de abs sensoren door te meten en daar viel mij op dat er op
de ecu een sticker zit van speektuning, waarschijnlijk dus een getunede ecu.
Nu is mijn vermoeden dat dit mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van t stotteren. Te veel pk's voor de lpg installatie???
Zit er uberhaubt een verschil in de ecu's van een lpt en een fpt??
Graag jullie advies zodat ik gericht kan gaan troubleshooten. Thanks
hikken bij flink gas
-
9000-95
- Donateur

Re: hikken bij flink gas
Eerste vraag moet natuurlijk zijn: hikt hij op benzine niet?
De ecu's van lpt en fpt verschillen zeker, andere software.
Wellicht de kortste klap is even de gegevens van de speek ecu noteren en contact opnemen met Speektuning. Die kunnen je ongetwijfeld vertellen wat voor software er in zit. Ik dacht dat ze standaard fpt (185pk) en stage 1 (225pk) aanboden voor de 2.0lpt.
Vervolgens moet je weten wat voor Vialle setup je hebt. Als je 4 standaard injectoren hebt moet 185 pk FPT geen probleem zijn, maar als er een stage 1 (225 pk) in zit heb je beslist de grotere injectoren nodig of een 5e injector.
Ohja, en tot je het hebt opgelost niet te enthousiast op het gas, blijf ver van het gebied waarin je problemen hebt. Als het hikken komt door brandstof gebrek bij vollast is de kans op motorschade heel reeel!
De ecu's van lpt en fpt verschillen zeker, andere software.
Wellicht de kortste klap is even de gegevens van de speek ecu noteren en contact opnemen met Speektuning. Die kunnen je ongetwijfeld vertellen wat voor software er in zit. Ik dacht dat ze standaard fpt (185pk) en stage 1 (225pk) aanboden voor de 2.0lpt.
Vervolgens moet je weten wat voor Vialle setup je hebt. Als je 4 standaard injectoren hebt moet 185 pk FPT geen probleem zijn, maar als er een stage 1 (225 pk) in zit heb je beslist de grotere injectoren nodig of een 5e injector.
Ohja, en tot je het hebt opgelost niet te enthousiast op het gas, blijf ver van het gebied waarin je problemen hebt. Als het hikken komt door brandstof gebrek bij vollast is de kans op motorschade heel reeel!
-
peterpaul
- Geregistreerd lid
Ja, klopt. Dat hoort de 1e vraag te zijn. Ga ik morgen even testen.
Lijkt dat met de andere DI t probleem minder is maar heb dat nog niet goed kunnen testen. Ook morgen naar t werk even uitproberen.
Heb de vorige eigenaar al pb gestuurd. Mogelijk dat hij weet welke ecu dit is.
Wordt vervolgd
Lijkt dat met de andere DI t probleem minder is maar heb dat nog niet goed kunnen testen. Ook morgen naar t werk even uitproberen.
Heb de vorige eigenaar al pb gestuurd. Mogelijk dat hij weet welke ecu dit is.
Wordt vervolgd
-
peterpaul
- Geregistreerd lid
Net reactie gehad van vorige eigenaar. Ecu was een fpt van Speek maar deze is daarna overgeschreven met de software voor
een 2.0 aero (Italie import) Zou dus ook 185 pk moeten zijn en dus binnen de marge voor Vialle???
een 2.0 aero (Italie import) Zou dus ook 185 pk moeten zijn en dus binnen de marge voor Vialle???
-
Sander
- Forum Admin
Klinkt alsof de software niet de juiste is.
Een aero heeft een andere turbo en wellicht nog andere verschillen.
Je zou een originele ECU kunnen zoeken of bij 1 van de ECU-software wizards iets kunnen laten maken.
Een aero heeft een andere turbo en wellicht nog andere verschillen.
Je zou een originele ECU kunnen zoeken of bij 1 van de ECU-software wizards iets kunnen laten maken.
-
9000-95
- Donateur

Italiaanse aero heeft geen andere turbo, dat geldt alleen voor de 2.3 handbak aero. De Italiaanse aero is een 2 liter met een gewoon T25 turbootje en standaard 185 pk 2.0fpt software. Zou de juiste software voor jouw auto moeten wezen.
Nog een test doen met een gegarandeerd goede (!) DI en een vers setjes NGK's op 0.9 mm. Hikt-ie dan wel op lpg en niet op benzine dan mag je ervan uit gaan dat het in de lpg installatie zit.
Nog een test doen met een gegarandeerd goede (!) DI en een vers setjes NGK's op 0.9 mm. Hikt-ie dan wel op lpg en niet op benzine dan mag je ervan uit gaan dat het in de lpg installatie zit.
-
peterpaul
- Geregistreerd lid
Afgelopen dagen even de boel getest. Merkte dat met nieuwe bougies en andere DI het probleem bij normaal gebruik niet meer voorkwam. Bij volgas in bv 2e versnelling merkte ik af en toe nog wel een hikje.
Op benzine merk je helemaal niet.
Blijkt dat de software van de ecu geschreven is voor de 2.0 aero en zou 200 pk moeten hebben. Is over de Speektuning software geschreven.
Injectoren zijn witte Vialle en goed voor 50 pk per stuk. Ook zo'n 200 pk dus. Mijn vermoeden is dat bij volle belasting eea aan zn grens zit en daarom af en toe wat inhoud.
Schijnt nog een beveiliging op de injectoren te zitten?? Normaal leveren ze 95% maar dat schijn je te kunnen veranderen naar 99%
Zou dat nog wat schelen?
Op benzine merk je helemaal niet.
Blijkt dat de software van de ecu geschreven is voor de 2.0 aero en zou 200 pk moeten hebben. Is over de Speektuning software geschreven.
Injectoren zijn witte Vialle en goed voor 50 pk per stuk. Ook zo'n 200 pk dus. Mijn vermoeden is dat bij volle belasting eea aan zn grens zit en daarom af en toe wat inhoud.
Schijnt nog een beveiliging op de injectoren te zitten?? Normaal leveren ze 95% maar dat schijn je te kunnen veranderen naar 99%
Zou dat nog wat schelen?
-
9000-95
- Donateur

Mooi dat het is opgelost!
Als je de italiaanse aero software en de 185 pk 2.0 FPT software vergelijkt zijn ze volledig identiek op het versie nummer na. Ook de hardware is identiek. Italiaanse aero is dan ook 185 pk en geen 200.
Mag je blij om zijn, 185 pk is ook gelijk zo'n beetje de veilige grens voor een 4 injector vialle setup. Mijn ervaring is dat die vialle injectoren die 50 pk net wel net niet redden. Je wilt echt niet riskeren dat je arm gaat lopen bij vollast en daarom is een klein beetje marge echt niet verkeerd.
Als je de italiaanse aero software en de 185 pk 2.0 FPT software vergelijkt zijn ze volledig identiek op het versie nummer na. Ook de hardware is identiek. Italiaanse aero is dan ook 185 pk en geen 200.
Mag je blij om zijn, 185 pk is ook gelijk zo'n beetje de veilige grens voor een 4 injector vialle setup. Mijn ervaring is dat die vialle injectoren die 50 pk net wel net niet redden. Je wilt echt niet riskeren dat je arm gaat lopen bij vollast en daarom is een klein beetje marge echt niet verkeerd.