dak handmatig openen maar hoe

Voor alle Saab cabrio rijders
Johanna
Geregistreerd lid

dak handmatig openen maar hoe

Bericht door Johanna » do 19 apr, 2012 22:43

Hallo

Hoewel mijn dak tot op vandaag prima automatsch werkt ben ik wel aan het uitzoeken hoe te werk te gaan als ik ergens zou staan en het dak zegt, doe t vandaag even zelf. Lees in instructieboekje dat je achter de achterbank dan een handel om moet zetten, en vervolgens het dak handmatig dicht (en ook open neem ik aan?) kan doen. Maar: hoe krijg ik de achterbank naar voren? Sleuteltje hiervoor gevonden, linksachter boven in de bank omgedraaid, maar aan de rechterkant, daar waat die handel zit, blijft de bank hangen en klapt dus niet naar voren. Wat is de truc? (Ben niet een echte auto-mechanicus). Oh, is een Saab SE900 V6 uit 1994.

Johanna

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: dak handmatig openen maar hoe

Bericht door blue city » do 19 apr, 2012 23:00

:D

Hey Johanna,
lekker van afblijven. Heb het es geprobeerd, en daar krijg je spijt van. Een hele pijnlijke portemonnaie :x. Op z'n Gronings: Siepelleer. Zolang ie het doet niet aankomen.
En bij regen, en hij doet het niet? Paraplu in de kofferbak :D :D

:O: :O:

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » do 19 apr, 2012 23:16

Hallo

Ja, dat sieppelleer ken ik, hoewel ik niet uit Groningen kom :D
Wat is er toen misgegaan dan? Was ook niet van plan dit uit te proberen zolang alles gewoon werkt, hoor, maar wel handig als je het opeens wel mee zou maken, sta je geheid in de "prairie" en weet je niet wat te doen... En zou wel handig zijn als de achterbank wel naar voren kon worden geklapt, al was het eens om grotere spullen mee te nemen? Hiervoor suggestie? Of krijg ik hier ook spijt van, nee toch? (Met die pararplu al geprobeerd, maar rijdt erg lastig, hoewel automaat, kom toch hand te kort :D, ha ha)

Johanna

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » vr 20 apr, 2012 0:42

:shock:

Wat er misgegaan is, was een of ander stom l*llig stangetje krom. Oef.
Achterbank naar beneden: Met een opperbest humeur het sleuteltje omdraaien, dan een klein beetje naar voren. dan aan de andere kant het palletje/knopje wegduwen. Denk er hier bij aan dat de gordels ook ff weggemoffeld moeten worden. Dan de rugleuning lieflijk in het midden van de leuning naar je toe halen. Lukt het niet? Dan een paar PVD's en opnieuw. Oefening baart kunst. Haha het duurde bij mij ff voordat ik in de gaten had, dat in het gaatje rechts wel es een sleutel zou kunnen passen. :shock: :shock: En, nee ik ben niet blond.

:O: :O:

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » vr 20 apr, 2012 2:50

Hallo

Dank voor de uitleg, zal het eens gaan proberen dit weekend, en die PVD's had ik al geprobeerd, maar dat maakte niet veel uit tot nu toe... Grapje!
Dat sleuteltje had ik wel vrij snel door, vrouwen lezen nog wel eens een instructieboekje voor tijd?
Maar eh, palletje? Aan andere kant? Niks over gelezen in boekje? (En zal van de hendel afblijven, die zit toch ook rechts? Of is datgene dat bewuste "palletje" die je dus wel om moet halen om bank naar beneden te halen??) Tsja, wel blond... :(

Johanna

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » vr 20 apr, 2012 8:34

Als je niet goed bij de achterbank kunt komen, dan kun je het tandwiel ook direct in de kofferbak (helemaal rechtsboven) uit de motor trekken.
Daarna kun je de hele procedure in de juiste volgorde volgen, maar het gaat zwaar. Je moet nl. door nog 4 andere elektromotoren heenduwen.
Met z'n 2-en gaat het goed; in je eentje ben je al gauw 2 a 3 minuten aan het klooien :roll: .

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » vr 20 apr, 2012 22:23

Hallo

Dank voor de technische uitleg, maar of dat me zou gaan lukken? Achter de bekleding waar het dak in valt, rechtsachter, neem ik aan? Heb toen schanier gebroken gehad, dus weet hoe ik de bekleding daar kan verwijderen, maar verder toen niet op mechanisme gelet. Het klonk me ook allemaal erg simpel, en had ook al bedacht dat er best wat weerstand zou zijn. Dus zolang ik het niet nodig heb... Maar ook dank voor deze tip!

Johanna

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » za 21 apr, 2012 11:29

Ja precies, als je de bekleding rechts in de kofferbak naar beneden trekt dan kun je met je rechterhand zelf het tandwiel uit de motor trekken (aan de bovenkant en klapt naar boven toe). Je kunt het tandwiel ook weer in de motorbehuizing terugduwen.

Is gewoon handig om te weten voor het geval dat 8).

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » za 21 apr, 2012 12:53

Hallo

Oke, zo, dank voor de tip en uitleg!
En maar hopen het nooit nodig te hebben. :D

Johanna

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 21 apr, 2012 13:06

Maar hoe krijg je de vergrendeling van de achter/onderrand in het tonneaudeksel los en open?

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » za 21 apr, 2012 21:30

Hallo

Oh, da's wel een hele goede vraag ja... Zit dit op hetzelfde motortje, neem ik aan, gezien de hele actie toch automatisch in bepaalde volgorde gaat? Wie weet t?

Johanna

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 22 apr, 2012 1:51

Johanna schreef:.. Zit dit op hetzelfde motortje, neem ik aan
Nee, onder het plastic tonneaudeksel zit nog een elektromotor die naar weerskanten twee pennen uitschuift en daarmee de dekseltjes open zet en de achterruit vergrendelt.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » zo 22 apr, 2012 15:56

Hallo

Oke, iemand tips hoe dit dan op te lossen? Er zijn volgens mij genoeg mensen die handmatig de kap openen wegens niet functioneren motortje? Tenminste, als je bij alle te koop staande Saabs kijkt, of zit er niemand van op het forum?

Johanna

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » zo 22 apr, 2012 16:57

72sonett3 schreef:
Johanna schreef:.. Zit dit op hetzelfde motortje, neem ik aan
Nee, onder het plastic tonneaudeksel zit nog een elektromotor die naar weerskanten twee pennen uitschuift en daarmee de dekseltjes open zet en de achterruit vergrendelt.
Inderdaad, midden onder de tonneaucover zit een andere motor (volgens mij heb je in totaal 6 elektromotoren). Deze vergrendeld de achterzijde van de kap met 2 pennen. Wanneer de pennen naar buiten staan dan is de kap vergrendeld. Om de kap handbediend te maken dien je de pennen los te schroeven (en te verwijderen).

Wanneer de kap open is dan zijn de pennen van de motor onder de tonneaucover ontgrendeld en kun je de kap met de hand sluiten 8).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 22 apr, 2012 18:25

Maar het probleem is dat je pas bij die achterruitontgrendeling kan als de achterruit al ontgrendeld is... catch 22.

Plaats reactie