Trabant tweetakt in Saab

1947-1967
Plaats reactie
Christiaan94
Donateur
Donateur

Trabant tweetakt in Saab

Bericht door Christiaan94 » ma 30 jul, 2012 0:09

Ik vroeg em wat af. Ik was me wat beter aan het verdiepen in tweetakt motoren en dan kom je natuurlijk bij de Trabant uit. Maar nu las ik dat de motoren van de Trabant en de Wartburg sterk overeenkomen met de motoren uit de Saab 92/93/96. In hoeverre klopt dit? Zou je een Trabant motor in een Saab kunnen lepelen? Niet dat ik het van plan ben, maar toch uit nieuwsgierigheid

Ik hoopt toch binnen nu en een paar jaar een leuke Trabant als tweede auto te hebben :oops: (naast een Saab natuurlijk :wink: )

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Trabant tweetakt in Saab

Bericht door Jungleman » ma 30 jul, 2012 9:42

de tweekaks 3-cylindermotortjes van Saab kwamen indertijd bij DKW vandaan. een tweekakker van Trabant (of beter gezegd: van de Sachsenring Trabant 601) zal qua afmetingen misschien wel passen maar ik vrees dat er het een en ander verbouwd zal moeten worden om het passend te krijgen. ik denk overigens dat een tweekakker van Sachsenring of Wartburg (met hoeveel cylinders?) minder vermogen levert dan de tweekakker van Saab/DKW.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 30 jul, 2012 12:17

Alleen de eerste Saab tweecilinder tweetaktmotor in de 92 was gebaseerd op een DKW ontwerp.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 30 jul, 2012 13:28

Vorig jaar op de Mechelse Oldtimerbeurs hebben we iemand van de DKW-club gevraagd om te komen kijken naar een Saab 92-motor. Hij vond opvallende gelijkenissen, maar ook duidelijke verschillen. Een 92-motor was volgens hem niet één op één over te bouwen in een DKW en vice versa.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » ma 30 jul, 2012 14:26

Het gros van de Duitse inbreng in de ontwikkeling van de Saab TT motoren kwam van Heinkel. Deze samenwerking heeft tot het einde van de TT periode geduurd. Tot en met de 1966 modellen kwamen de gietstukken van het blok bij Heinkel en Husqvarna vandaan, respectievelijk te herkennen aan de ingegoten H en Q rechtsboven "achter" in het blok.

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » di 31 jul, 2012 13:46

De Wartburg 353 had een 1-liter blok met 50 PK en bijna 100Nm koppel, in 12 tellen op 100km/u. Dat is flink en niet mijn eigen kennis, staat allemaal op internet :roll: . Of dat blok in een Saab past... geen idee. De Trabant 601 moest het met een tweecilindertje van 600 cc doen, 27 PK als resultaat. Die hoef je dus niet in je Saab te zetten voor de prestaties.

Of die blokkies "sterk overeenkomen met" een SAAB-blok - tuurlijk: het drie cilinder tweetakt principe (en de trabi dan 2 cilinders) is niet zo dik gezaaid. Maar ik denk dat de overeenkomsten daar ophouden. Ik verwacht dat niets van de onderdelen uit te wisselen is. En wat wil je dan nog van zo'n overeenkomst?

Bhart_Canada
Geregistreerd lid

Bericht door Bhart_Canada » wo 01 aug, 2012 17:14

If you're just dreaming...

Rotax is originally from Germany and some have tuned the 800cc triple 2T to over 180 hp;

http://www.dynoport.com/Tuning_The_Rotax_800_Triple.php" onclick="window.open(this.href);return false;

A snowmobile 'transmission' is similar to the Variomatic too.

Plaats reactie