Kap motor classic hapert: toch maar nieuwe pomp

Voor alle Saab cabrio rijders
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Kap motor classic hapert

Bericht door blue city » di 21 aug, 2012 13:00

:D

alleen koolborstels vervangen is m.i. een tijdelijk middel. Op de foto's lijkt het dat de collector is ingebrand, door versleten koolborstels. althans koolborstels die geen goed kontakt hebben gemaakt. Dus sowieso collector mooi glad schuren, zodat je weer koper ziet en nieuwe koolborstels.
Niet vergeten de gleufjes in de collector voorzichtig, maar goed uit te krabben.

:O: :O:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 21 aug, 2012 13:19

Hele motor vervangen hoeft neestal nog niet direct, je kunt de collector/commutator afdraaien in een draaibankje als dat al niet eens eerder gedaan is.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » di 21 aug, 2012 20:33

Vanmiddag maar eens aan de gang gegaan.

De motor van de pomp gehaald. De draden maar even door geknipt

Koolborstels gehaald waar alleen nog even een groefje in gestoken hoefde te worden.Afbeelding

Het sleufje heb ik gemaakt met een sleutelvijltje

Afbeelding

Nieuwe koolborstels met de draad er in gestoken
Afbeelding

Eerste koolborstel gemonteerd
Afbeelding

Rotor deel opgeschuurd met scotch brite en schuurlinnen korrel 300. Daarna schoongeblazen met perslucht.
Afbeelding

Stator ook schoongemaakt en schoongeblazen
Afbeelding

Klaar voor montage
Afbeelding

Eerst kap op rotor gemonteerd
Afbeelding

Tijdelijke oplossing kroonsteentjes. Definitief wordt solderen met krimpkousjes die alvast om de draad gestoken zijn. Zul je altijd zien dat je na het solderen er achter komt dat je wat vergeten bent...
Afbeelding

Motor klaar voor montage aan de pomp.
Afbeelding

Alles teruggeplaatst in de auto en motor deed het. Weliswaar traag en met veel na twee keer op en neer rookontwikkeling. Dus kap dichtgedaan en kroonsteentjes los. Motor was erg heet, dus het zaakje weer uit elkaar gehaald met dit als resultaat:

Afbeelding

Je zult snappen dat ik hier goed van baal. Bodemplaat verkoold, houdertje er af, kortom meer schade.

Voor nu alles even in een schoenendoos gestopt en hopelijk samen met jullie denken aan een oplossing om dit te fixen.

Ik kan me voorstellen dat het contact niet goed is geweest waardoor er veel warmteontwikkeling is geweest. Dit moet dus beter, maar hoe?

Hoe krijg ik dat houdertje voor het koolborsteltje weer vast? In lijm gieten of zoiets?

Groeten,

Rob

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 21 aug, 2012 20:50

:shock:

Rob, hier rest maar 1 conclusie, motor is overleden :shock: . Heb je wel de goeie koolborstels geplaatst?? Lijkt dat je vreselijk veel weerstand hebt gehad.
Zaten de koolborstels wel soepel in de houders, en gleden ze makkelijk heen en weer?? Je hebt moeten vijlen begreep ik.
Mijn advies: niet meer proberen te repareren, en op zoek naar een goeie tweedehands/nieuw.
Sorry voor de slechte boodschap. ;-(+

http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... abrio.html" onclick="window.open(this.href);return false; heeft er een. niet goedkoop, maar toch.

:O: :O:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 23 aug, 2012 21:51

Een slijttraject van slechts 0,5 mm geeft onvoldoende borsteldruk. Zeker in het grensgebied neemt de borsteldruk en dus het borstelcontact af. Dit is ook te zien aan de collectorlamellen die dof en verkleurd zijn. Vandaar dat er meestal een minimale borstellengte aangeven wordt voor dergelijke motoren bij ee regulier collector slijtagebeeld.
Op zich is het niet zo'n groot probleem dat de collector wat ingesleten is, er lijkt nog genoeg onderliggend vlees over, wel dienen de borstels nog langer te zijn..
Wat wel een probleem is is dat door de geringe borsteldruk en dus fikse overgangsweerstand ter plekke veel warmte ontstaat waardoor en van lamellen losraken van het isolerende mica en veelal in die tijd asbestmengsel. Dat is vaak aan scheuren onder de lamellen zichtbaar maar ook vanwege een andere kleur of hoogte van de lamellen tov de omliggende of een andere klank wanneer je rondom met een schroevendraaiersteel 1 voor 1 op de lamellen tikt.
Indien alles nog goed vast zit is het opzuiveren en polijsten met schuurpapier van het oppervlak tot een glimmend geheel noodzakelijk om een goed contact en een geringe borstelslijtage te bewerkstelligen. Je dient de juiste voorgeschreven nwe borstels te monteren, hoe passend -gemaakt- ook, borstels voor slechts iets andere toepassing hebben nl een andere samenstelling en hardheid en dat werkt gewoon niet goed en zonder schade, zeker niet op de lange duur.
WD 40 hoort in een dergelijke motor niet thuis, wil je de bussen smeren dan kan je dit met motorolie of evt naaimachine olie doen door het in de gesinterde bussen te drukken tot ze verzadigd zijn.
Verbaas me er eigenlijk over hoever zo'n kapmotor met dat relatief weinige en korte gebruik zover versleten kan zijn. De ventilatormotor van m'n 9000 die in een vergelijkbare staat verkeerde zal inmiddels bijna geheel versleten zijn maar draait dan ook na het schoonmaken, testen, reviseren en smeren alweer 4 jaar en zo'n 100000 km.
Zie je dit allemaal niet zitten, is ie niet reviseerbaar of kan je de juiste spullen niet meer krijgen dan kan je 'm vervangen tegen een ander goed exemplaar die gezien de schaarste ook best pittig geprijsd zijn. Mocht het zover komen dan heb ik voor de onze gelukkig een reserve liggen.

Edit:
Nu na het plaatsen zie ik pas de laatste berichten en foto's en mijn indruk: redelijk goed bezig geweest maar helaas, die is idd niet meer te redden.
Mag ik denken dat er niet exact de juiste borstels gebruikt zijn? De originele borstels in een dergelijke toepassing en voor een dergelijke gelijkspanning zijn vaak "vettig/zachte" koolstof.
Ik meen te zien dat de door jou gemonteerde juist van de "droge/brosse/stoffige/harde"soort zijn, meestal voor toepassingen in hoogtoeriger continue gebruik wisselspanningsmoteren als handgereedschap als slijpmachines oid. Dat zou ook de enorme warmteontwikkeling en schade op je borstelschild verklaren want dergelijke borstels zijn niet in staat om de enorme stromen te transporteren en hebben een veel hogere overgangsweerstand die bij een toepassing als deze tot heel veel hitte lijden.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » di 28 aug, 2012 9:13

Ik heb besloten een nieuwe pomp te plaatsen, als het goed is wordt deze vandaag geleverd.
Ik heb getwijfeld tussen gebruikt en nieuw. Scheelt toch behoorlijk in prijs, maar m'n ervaringen met gebruikt zijn dermate slecht dat iktoch voor nieuw ga.
Ik zit hoe dan ook voorbij het point of no return. De afgelopen 8 jaar: Nieuwe kap, versnellingsbak revisie, koprevisie en nieuwe aircopomp (na gerommel met gebruikte pomp)

M. van Putten
Geregistreerd lid

Bericht door M. van Putten » di 28 aug, 2012 12:04

Waar heb je de motor besteld?

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » di 28 aug, 2012 16:14

J&D

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Re: Kap motor classic hapert -> nieuwe pomp geplaatst plaat

Bericht door keukenschrijver » zo 02 sep, 2012 12:21

OK. De conclusie is dus dat de motor behoorlijk overleden is. Dus op zoek naar een vervanger. Er zijn twee opties: gebruikt en nieuw. Even wikken en wegen en toch maar besloten om voor nieuw te gaan. Stel dat die ook weer 25 1/2 jaar mee gaat, dan ben ik al in de 70... We zijn toch al beyond the point of no return met deze Saab. Sinds aankoop in 2003 een nieuwe kap 2005, versnellingsbak revisie 2009, koprevisie 2011, nieuwe aircopomp 2012 en nu dus dit. Mechanisch is de auto top fit. Optisch kan het beter, maar geen roest i.t.t. veel leeftijdsgenoten.

Dus hier gaan we: Het uitwisselen van de pomp !

Afbeelding
Dit is hoe het er bij ligt. De oude pomp zonder motor

Afbeelding
De nieuwe pomp

Afbeelding
Stekertjes ontdaan van kunststof en krimpkous voorbereid

Afbeelding
Oude pomp ontdaan van de voetplaat. 2 boutjes sleutel 11

Afbeelding
De pomp geplaatst, wartels sleutel 13. Zat nog een beetje tegen omdat een wartel gescheurd was. Nieuwe geplaatst, door slang 15 mm in te korten en oude snijring her te gebruiken. Het viel me een beetje tegen dat er geen snijringen bij de nieuwe pomp geleverd werden, maar het is uiteindelijk wel gelukt. (Je verwacht ook niet dat een wartel breekt)

De ontbrekende pepernoten van een paar jaar Sinterklaas intocht zijn ook teruggevonden :D

Afbeelding
Proefdraaien, een aantal keren open en dicht om de lucht uit de leidingen te laten. Gaat prima.

Afbeelding
Even afwerken door met een verfföhn de krimpkous te krimpen

Afbeelding
Kapje open...

Afbeelding
Kapje dicht!

Volgende week wordt het sleurseizoen in huize Keukenschrijver afgesloten en gaat de trekhaak er weer onder weg.

Ik wil iedereen bedanken voor de bijdragen, Het was weer een bijzonder klusje.

Groeten, ik ga oben ohne Fahren..

Rob

Plaats reactie