De 90 laten checken....

1985-1987
wil16V
Geregistreerd lid

De 90 laten checken....

Bericht door wil16V » za 27 mei, 2006 21:51

vrijdag met de 90 naar de garage geweest om hem te laten voorkeuren en afstellen :lol: ene hij hoeft alleen nog in de toekomst opnieuw de kleppen te stellen ze staan nu te straf afgesteld, dit zorgd ervoor dat hij nu af en toe met stationair overslaat.
Het gemiddeld verbruik ligt op 1 op 11 is dit normaal of zijn er nog zuinigere 90's?
ik heb nog even wakker gereden op op de duitse autobahn..... 190 bij 4500 toeren, dat vond ik mooi genoeg. :roll:
Ik ben ZEER tevreden over deze ondergewaarderde saab hulde voor mijn 90. :lol:
De velgen die onder de 99 lagen heb ik nu onder de 90 gelegd ziet er goed uit.
Ik krijg veel duimpjes op de snelweg grappig.
Bij lekker droog weer ga ik de roestplakjes nog weg werken.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 27 mei, 2006 21:58

zeker weten dat je teller niet wat dol is? :P

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 28 mei, 2006 11:13

190km :shock: Topsnelheid was officieel 165...... :cry: Grotere banden of tellerafwijking.....

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » zo 28 mei, 2006 16:22

Gele aero schreef:190km :shock: Topsnelheid was officieel 165...... :cry: Grotere banden of tellerafwijking.....
Bij 4500 toeren... lijkt me dat Gele Aero gelijk kon hebben, dat haal ik met m'n lpt in de 5e versnelling nog maar net (bij 4500 toeren).

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 28 mei, 2006 16:38

:shock: 4500 toeren?

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 28 mei, 2006 16:38

:shock: 165 km/u?

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » zo 28 mei, 2006 16:46

ralph12 schreef::shock: 165 km/u?
190

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 28 mei, 2006 16:52

Overigens leiden kleinere diameter wielen tot een afwijking van de snelheidsuitlezing naar boven toe. Auto hoeft minder weg af te leggen om tot 1 wielomwenteling te komen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 28 mei, 2006 18:35

:shock: 190 is wel hard, zeker met kleppen die niet goed afgesteld staan :? ! Met verbrande uitlaatkleppen gaat het vast een stuk minder en ben je weer aangewezen op je 99 :roll: .
Onze 90 (sb129h) rijd op de teller zo'n 120 (is zo'n 130 echt) bij een kleine 3000 rpm.
Het schijnt dat de 90 met een bak met afwijkende eindreductie is afgeleverd door de fabriek. -misschien komt ie daardoor wel wat lui over maar als op stoom is 8) - Toch 190...
Gemiddeld 1 op 11 lijkt me prachtig, zeker gezien de laagvliegsnelheden.
Haalden we pas ook op benzine bij een lange rit bij autobahnsnelheden van rond de 130. Normaal zo'n 1 op 10 op LPG en dat schijnt echt niet slecht te zijn :P .
In ieder geval leuk dat je blij bent met je "bos 90" :D , Wil!
Cornell :O:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 28 mei, 2006 21:55

Ik heb alle absolute snelheden met verschillende toerentallen, versnellingen en bandenmaten berekend.

Bij de standaard bandenmaat 185/65 R15 op de voorwielen rij je bij 4500RPM

138,73 in de 4e versnelling

171,16 in de 5e versnelling

NB: zowel snelheidmeter als toerenteller hebben een afwijking.

Ik heb nog geen kans gezien om de afwijkingscurve voor de toerenteller te meten.

Je kunt "mogelen" met de bandenmaat om een hogere snelheid te halen.

Zo haal je met bandenmaat 165/80 R 15 bij hetzelfde toerental

143,98 in de 4e versnelling

177,63 in de 5e versnelling

Deze maat heeft wel als nadeel dat je bij lagere snelheden een grotere kans hebt om nou net wel een prent te krijgen als je die flitspaal passeert. Maar wie rijdt er nou ook met deze maat dan?

Wil je de 190 echt halen? Dan zul je bijna 5000 toeren in de 5e versnelling moeten halen. (werkelijk 190,18 km/h) Dat is met de motor van de 90 wel een opgaaf, maar niet geheel onmogelijk. (geen tegenwind, geen regen, helling af, geen voorliggers, autobahn).

En ik kan je vertellen: Dat is GAAF!!! (been there, done that)

:) :) :)

Tenminste, als 5000rpm om de meter niet al teveel van de waarheid afwijkt.

wil16V
Geregistreerd lid

Joho

Bericht door wil16V » ma 29 mei, 2006 20:06

De 90 society leeft...

De teller zal heus wel afwijken 8) ene als bij Effen de grens overgaat dan heb je een heel stuk wat vals plat naar benee loopt dus kan je rustig de motor opvoeren in z'n toerental :) , EN JA ik heb maar heel even de 190 aangeklikt dit was eigenlijk meer een rit om het luie zweet eruit te rijden en schoon te rijden na een lange stilstand.
Voor de rest rijdt ik als een heer van stand rustig en bedeesd :twisted: ,ook ben ik het niet :lol: het scheuren en gummen heb ik al gehad met andere merken.....

A-J
Geregistreerd lid

Bericht door A-J » wo 31 mei, 2006 1:33

190 lijkt ook mij wel relaxed,

heb zelf maximaal 176 gehaald, op de teller, harder gaat ie echt niet, en echt goed voor het verbruik is het ook niet bij mij, zla bij iedereen wel zo zijn.

110 is een mooie snelheid die bij de 90 past, prima verbruik, en prima relaxen in je bak.

maar toch telkens weer grappig als je een 95 inhaalt, knipperlichtje naar links, er achter hangen, en doorblazen, gaat allemaal wat langaam, maar het kan.

ben normaal ook een heer in het verkeer, maar als ik de stal ruik, en de motor is goed warm, dan wil ik mezelf nog wel eens verliezen in het andere mensen verbazen in de snelheid van een 90, ben niet voor niets eerst afgewezen bij de verzekering, omdat ik een 90 heb, nee meneer, die auto is te snel voor uw leeftijd, hallo, die auto is 18 jaar oud, ja maar wel een 2-liter met 100pk, ja maar 18 jaar oud, kan wel zijn, maar u mag hem niet bij ons verzekeren. daarom dus.

maar normaal altijd lekker 110 op de snelweg, je blijft economm he.

groeten A-J

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 31 mei, 2006 9:45

een 90 is onderin best 'pittig'. kijk, een gti zal het nooit worden, maar je kunt er echt vlot mee weg zijn van de streep bij het stoplicht.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 31 mei, 2006 16:00

Onderin pittig :?: :!: Vergelijkingsmateriaal ontbreekt misschien :wink: ?
Of is die van ons (sb129h) na 4,5 ton misschien gewoon een beetje moe? Pittig nee, maar voor de rest is ie reuze fun!
Cornell :O:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 31 mei, 2006 16:12

ik ben toch vaak als een redelijke streep weg bij het stoplicht, maar misschien ligt dat aan mijn harken met de pook : reng-deng.. wat nu dubbelclutchen gewoon duwen en trekken die pook.
het vergelijkingsmateriaal is gewoon 'de rest van NL';-)

alleen op de snelweg is er sprake van ademnood. om maar met katja en roos te spreken.. ;-)

Plaats reactie