Saab 96 van Renkhuis
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: APK afkeur wiellager LA
De stelschroef (12) achter/boven een paar slagen uitdraaien, dan komen de remschoenen helemaal los van de trommel zodat die niet klemt.

-
WIS
- Geregistreerd lid
Ben helemaal geen ervaren automonteur, maar het lager op een as tikken door op de buitenste ring te slaan?
Ik zou een pijp zoeken die een iets grotere diameter heeft dan de as en dan het lager op de binnenste ring op de as tikken.
Of heb ik het bij het verkeerde eind?
Ik zou een pijp zoeken die een iets grotere diameter heeft dan de as en dan het lager op de binnenste ring op de as tikken.
Of heb ik het bij het verkeerde eind?
-
WIS
- Geregistreerd lid
Jullie hebben helemaal gelijk
Dacht dat het lager eerst op de as kwam ipv van eerst in de rem trommel.
Dus toch dan de buiten ring gebruiken
Dacht dat het lager eerst op de as kwam ipv van eerst in de rem trommel.
Dus toch dan de buiten ring gebruiken
-
Renkhuis
- Donateur

Zo het is gelukt
Dankzij jullie tips en trucs is het me gelukt.
Ik zal in het topic Saab 96 van Renkhuis een foto verslag plaatsen.
viewtopic.php?f=11&t=112335&start=195#p1324064
Groet Rob
Dankzij jullie tips en trucs is het me gelukt.
Ik zal in het topic Saab 96 van Renkhuis een foto verslag plaatsen.
viewtopic.php?f=11&t=112335&start=195#p1324064
Groet Rob
-
Renkhuis
- Donateur

APK Afkeur wiellager vervangen
Hier een verslag van het vervangen van mijn achterwiel lager.
Eerst de split pen en de moer er af.

Na een paar stevige beuken op de zijkant van het wiel trok ik de rem trommel er zo vanaf

Daarna keerring. segerring, en de lagers er met een schroevendraaier er uit getikt.

Toen alles er uit was twee lagers opgehaald en deze een half uurtje in de vriezer gelegd.
Daarna de rem trommel met een verf afbrander warm gemaakt en de lagers vielen bijna vanzelf op hun plaats.

nog wat vet er in gesmeerd en het wiel weer op zijn plaats.

Ik zag er wel wat tegen op maar met de tips en trucs van jullie is het me heel erg mee gevallen ben twee en half uur bezig geweest dat is inclusief lagers halen, kopje koffie toen de lagers in de diepvries lagen en de APK herkeuring.
Dus mijn 96 kan er weer twee jaar tegen aan
Datwashemweertotdevolgendekeer.
Rob
Eerst de split pen en de moer er af.

Na een paar stevige beuken op de zijkant van het wiel trok ik de rem trommel er zo vanaf

Daarna keerring. segerring, en de lagers er met een schroevendraaier er uit getikt.

Toen alles er uit was twee lagers opgehaald en deze een half uurtje in de vriezer gelegd.
Daarna de rem trommel met een verf afbrander warm gemaakt en de lagers vielen bijna vanzelf op hun plaats.

nog wat vet er in gesmeerd en het wiel weer op zijn plaats.

Ik zag er wel wat tegen op maar met de tips en trucs van jullie is het me heel erg mee gevallen ben twee en half uur bezig geweest dat is inclusief lagers halen, kopje koffie toen de lagers in de diepvries lagen en de APK herkeuring.
Dus mijn 96 kan er weer twee jaar tegen aan
Datwashemweertotdevolgendekeer.
Rob
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: APK Afkeur wiellager vervangen
Let op de positie van het pootje van de onderste trekveer, vergelijk met dit;Renkhuis schreef:

De linker remschoen lijkt mij verkeerdom te zitten, let op het korte afgeschuinde deel en het gat voor de handremhefboom..
Is de linkerkant van de remzuiger wel dicht? Ziet er nogal vettig uit.
Ben je de ring niet vergeten?Renkhuis schreef:
-
maup
- Donateur

Re: Saab 96 van Renkhuis
Misschien geen oliekeerring gemonteerd vanwege dichte lagers :-S+of bedoel je de cirklip
-
Renkhuis
- Donateur

De linker remvoering lijkt mij verkeerdom te zitten, let op het korte afgeschuinde deel.
Is de linkerkant van de remzuiger wel dicht? Ziet er nogal vettig uit.
Dat de remzuiger iets vettig is was me ook al opgevallen maar het ging me eerst om de keuring en of de remvoering verkeerd om zit dat zal ik nog eens bekijken ik heb er zelf niks aan verandert. Maar ik voorzie al weer een volgende klus.
Nee hoor staat alleen niet op de foto.Ben je de ring niet vergeten?
Rob
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Gelukkig maar, die ring (en de perspassing) voorkomt dat de remtrommel van de lagers glijdt en er met wiel en al mee vandoor gaat...Renkhuis schreef:Nee hoor staat alleen niet op de foto.
Ja, met een oude Saab hoef je je nooit te vervelen...ik voorzie al weer een volgende klus.
-
Renkhuis
- Donateur

voor veren verwijderen
Vandaag geprobeerd om mijn voor veren te vervangen voor een kortere versie.
Was helaas geen succes
Ik had een veren spanner aangeschaft maar ik krijg hem niet lekker om de veren heen en uit eindelijk ben ik er maar mee gestopt.
Hier wat plaatjes wat vinden jullie er van

Heb ik gewoon een verkeerde spanner.
En zo als altijd alle tips zijn welkom.
/Rob
Was helaas geen succes
Ik had een veren spanner aangeschaft maar ik krijg hem niet lekker om de veren heen en uit eindelijk ben ik er maar mee gestopt.
Hier wat plaatjes wat vinden jullie er van

Heb ik gewoon een verkeerde spanner.
En zo als altijd alle tips zijn welkom.
/Rob
-
Renkhuis
- Donateur

Van de week mijn verbrede velgen en wat andere spullen binnen gekregen.

Vandaag begonnen met de velgen in de grond en kleur gezet ik heb gekozen voor Ral 9010 een beetje gebroken wit.

De rest volgt nog.
/ Rob

Vandaag begonnen met de velgen in de grond en kleur gezet ik heb gekozen voor Ral 9010 een beetje gebroken wit.

De rest volgt nog.
/ Rob
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: voor veren verwijderen
tjaaa. bij ons in de achterhoek zeggen ze dan "vake buj te bange" maar ik kan me je reactie wel voorstellen. ik heb de zelfde situatie meerdere malen meegemaakt. ging altijd wel goed. in een later stadium mocht ik van de bevriende dealer hun set gebruiken die speciaal voor de 96 is ontwikkeld. was wel een stuk veiliger, dat zag ik zo. mischien dat je een dealer in de buurt hebt die je even wil matsen. Een advies. bij twijfel niet oversteken want het zijn projectielen als ze losschieten. 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: voor veren verwijderen
Het kan met dit type veerspanner, maar je moet ze recht tegenover elkaar plaatsen, gelijkmatig aandraaien en je verstand er bij houden. Je moet overigens eerst de rubber stop losdraaien anders krijg je de veer er nog niet tussenuit.
Het geeft ook wat meer ruimte als je de schokbreker weghaalt.
Het geeft ook wat meer ruimte als je de schokbreker weghaalt.