Tokkend geluid uit het vooronder van mijn 9000 cd 2.3 turbo

1984-1997
Plaats reactie
Ron5
Geregistreerd lid

Tokkend geluid uit het vooronder van mijn 9000 cd 2.3 turbo

Bericht door Ron5 » za 03 jun, 2006 19:02

Nou heb ik het voor mekaar denk ik, bij mijn saab komt sinds een paar weken een tokkend geluid uit het vooronder, niet erg storend, maar je hoort het wel, heb ook het gevoel, dat het iets erger wordt.

Heb mijn banden al gecontroleerd , zitten goed vast.
Kan het ook iets anders zijn?

Ook heb ik een vraag , ik heb een donor auto saab 2.3 cd 9000 uit 1991 automaat, past deze aandrijfas ook op mijn saab 2.3 cd turbo 9000 uit 1991.

Is de ze klus ook zonder brug te doen of heb ik speciaal gereedschap nodig

Alvast bedankt :)

groet

Ron

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » za 03 jun, 2006 21:54

Ik denk dat je iets specifieker moet zijn, zowel mbt tot het geluid en de locatie en of het toerental afhankelijk is etc., als m.b.t. de aandrijfas.

Ron5
Geregistreerd lid

Bericht door Ron5 » za 03 jun, 2006 23:52

Het tokkend geluid, komt als ik het gas loslaat, lijkt net alsof er iets loszit, wat slaat en dat geluid veroorzaakt.

Soms gebeurt hoor je het bij het remmen

groetjes

Ron

AeroMan
Geregistreerd lid

Bericht door AeroMan » zo 04 jun, 2006 12:56

Misschien een stomme vraag:
Maar heb je de wielbouten eens gecheckt?

Kwam ik laatst op dit forum erges tegen..

Onderste motorsteun/lager versleten? (Als die er zijn..)

Groeten

Vincent

Ron5
Geregistreerd lid

Bericht door Ron5 » ma 05 jun, 2006 2:29

Nee hoor, heb als eerste de wielbouten gecontroleerd, de auto rijd, nog als een zonnetje, is alleen jammer dat het af en toe bij het loslaten van het gas een kabouterje aan het kloppen is in het vooronder.
Alvast bedankt voor jullie antwoordt

gr

Ron

geusmans
Geregistreerd lid

Bericht door geusmans » ma 05 jun, 2006 9:08

ik heb het ook
soms met remmen en met optrekken.

Volgens mijn garage moet de homokineet vervangen worden (als dat een losse is) maar er is nog niet serieus naar gekeken omdat ik hem waarschijnlijk ga inruilen binnenkort.

lange
Geregistreerd lid

Bericht door lange » di 06 jun, 2006 22:24

Het is waarschijnlijk een van je homokineten.
Hoe langer je er mee rijd hoe erger het wordt.
Als het erger wordt is het makelijker uit te vinden welke stuk is.

Ron5
Geregistreerd lid

Bericht door Ron5 » wo 07 jun, 2006 17:44

Okee dan denk ik dat ik nu telang gewacht heb, kwam net thuis aan wilde achteruit rijden, hoorde ik een knoek, gaat het stuur ineens heel zwaar, auto rijdt nog wel gewoon, vooruit en achteruit.

Wie o wie, weet wat het dat is.

groet

Ron

Ron5
Geregistreerd lid

Bericht door Ron5 » wo 07 jun, 2006 19:12

Nou heb ik net de anwb gehad, de krukas poulie, ligt eruit, zal waarschijnlijk een heibelse klus worden.

Heb wel een aan huis monteur en hoor morgen wat het evt gaat kosten,
hou jullie op de hoogte.

Heeft er iemand ervaring met een soort gelijk probleem gehad, dan hoor ik dat s.v.p graag.

gr

Ron

RoelTholen
Geregistreerd lid

Bericht door RoelTholen » do 08 jun, 2006 0:39

Ron5 schreef:Nou heb ik net de anwb gehad, de krukas poulie, ligt eruit, zal waarschijnlijk een heibelse klus worden.

hou jullie op de hoogte.

Heeft er iemand ervaring met een soort gelijk probleem gehad, dan hoor ik dat s.v.p graag.

gr

Ron
Ik leef met je mee, ik heb het ook gehad laatst. Ik heb gelukkig een mooie motor kunnen vinden met veel minder kilometers welke er momenteel wordt ondergezet. Was in mijn geval de beste optie. Omdat anders mijn krukas geslepen diende te worden.

Sterkte :!:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 08 jun, 2006 6:45

RoelTholen schreef:
Ron5 schreef:Nou heb ik net de anwb gehad, de krukas poulie, ligt eruit, zal waarschijnlijk een heibelse klus worden.

hou jullie op de hoogte.

gr

Ron
Ik leef met je mee, ik heb het ook gehad laatst. Ik heb gelukkig een mooie motor kunnen vinden met veel minder kilometers welke er momenteel wordt ondergezet. Was in mijn geval de beste optie. Omdat anders mijn krukas geslepen diende te worden.

Een defecte krukaspoelie is niet zo'n probleem. Binnenschermpje eruit. Riem los poelie raf. Gelijk een nieuwe keerring monteren op de motor. Nieuwe poelie erop en weer dichtbouwen. Klaar.

RoelTholen
Geregistreerd lid

Bericht door RoelTholen » do 08 jun, 2006 8:21

Injectie schreef:
RoelTholen schreef:

hou jullie op de hoogte.

gr

Ron

Een defecte krukaspoelie is niet zo'n probleem. Binnenschermpje eruit. Riem los poelie raf. Gelijk een nieuwe keerring monteren op de motor. Nieuwe poelie erop en weer dichtbouwen. Klaar.
Dan heb ik mij vergist bij mij waren het de drijfstanglagers nummer 3. Welke de krukas hebben gesloopt. :x

Ron5
Geregistreerd lid

Bericht door Ron5 » do 08 jun, 2006 20:32

Het blijkt dat er dus een andere krukas poulie , oliekeerringen, kogelagers,nieuwe multiriem , nokkenasof of krukas,weet niet meer welke bijwerken. totaal 9 onderdelen, krijg van de onderdelen ook een bon
Neem aan dat dat veel werk is kost me 800-, neem aan dat dat een vriendenprijs is hoop ik ??

Hoor wel van jullie,wat jullie er van vinden, vind het ook zonde om het niet te doen, heb reeds olie,oliefilter, bougies, kleppendekselpakking zelf vervangen.

Begint op een gereviseerde motor te lijken.

groet

Ron

de 9000 smurf
Geregistreerd lid

Bericht door de 9000 smurf » za 10 jun, 2006 19:00

Ron5 schreef:Okee dan denk ik dat ik nu telang gewacht heb, kwam net thuis aan wilde achteruit rijden, hoorde ik een knoek, gaat het stuur ineens heel zwaar, auto rijdt nog wel gewoon, vooruit en achteruit.

Wie o wie, weet wat het dat is.

groet

Ron
Sturen zonder dat de motor loopt gaat altijd zwaar, geen stuur bekrachtiging.

Aandrijf as vervangen is een klusje voor voor de deur.
Splitpen uit die grote moer in het midden van je wiel.
Moer losdraaien als de auto op de grond en op de rem staat.
auto redelijk hoog opkrikken en er stenen onder leggen uit voorzorg.
VEILIGHEID staat voorop.
de drie boutjes onder je voorwiel ophanging losmaken.
je veerpoten wat naar buiten bewegenen vervolgens de
as voorzichtig uit je lager tikken en er daarna ABSOLUUT NIET mee gaan rollen!!!!!!!! anders kun je ook het lager vervangen. (ervaring :-( )
de ashoes los maken en de as met beleid uit de vatting trekken.
andere as in de vatting steken en alles weer vast zetten.
De grote moer met het juiste moment Nm vast draaien en de splitpen terug steken.

Klaar.

Plaats reactie