Welke benzine?
-
Jaap de Bruin
- Geregistreerd lid
Welke benzine?
Klopt het dat een Saab 96 (bouwjaar 1979) het beste loopt op Euro 98 met een dopje loodvervanger?
-
Jaap de Bruin
- Geregistreerd lid
Dat dacht ik dus ook. Alleen heb ik startproblemen met mijn Saab 96. Als ik 'm start slaat hij meestal direct aan. Echter, als ik dan gas geef slaat hij meteen af. Slechts als ik tijdens het starten veel gas bij geef, blijft de motor lopen en kan ik met veel gas wegrijden. Daarna geeft de motor geen problemen meer.
Het probleem doet zich voor als ik 'm voor een langere tijd (halve dag) stil heb laten staan.
Zelf dacht ik dat het mogelijke een probleem is van de verkeerde brandstof. Maar dat is het dan waarschijnlijk niet.
Weet iemand wat hier mogelijk het probleem is?
Het probleem doet zich voor als ik 'm voor een langere tijd (halve dag) stil heb laten staan.
Zelf dacht ik dat het mogelijke een probleem is van de verkeerde brandstof. Maar dat is het dan waarschijnlijk niet.
Weet iemand wat hier mogelijk het probleem is?
-
hoptille
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Een originele '79 96 heeft de tweetaps Solex carb. met automatische choke.Martien_96V4 schreef:Automatische choke of handchoke ?
De bedoeling is dat je met een koude motor het gaspedaal één keer intrapt, de chokeklep gaat dan dicht (en blijft dicht) en dan de motor start. De chokeklep wordt door het bimetaalmechanisme langzaamaan weer opengetrokken, maar je merkt dat soms pas nadat je even het gaspedaal intrapt - er zit een soort vergrendeling op die pas ontgrendelt bij een bepaalde ingetrapte stand van het gaspedaal.
Misschen zou je de carb. eens goed moeten bekijken/schoonmaken of vervangen door b.v. een Weber 32/36.
-
Jaap de Bruin
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Mag ook, bij de eerste keer valt de chokeklep dicht en de acceleratiepomp spuit een straaltje benzine in de carb. Bij de tweede keer wéér een straaltje benzine, iets meer dus. De kans op een 'verzopen' motor is dan iets groter.Jaap de Bruin schreef: twee keer het gaspedaal moet intrappen
Sommige mensen halen de automatische choke er af en vervangen die door een handchoke, met de trekknop op de plaats van het rubber dopje links op de stuurkolom.
-
hoptille
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Dit is de originele SAAB startinstructie, gedrukt op een transparante plastic hoes die om de zonneklep past.hoptille schreef:heb ik ook gedaan bij al mijn V4 tjes...

Koude motor;
1. trap het koppelingspedaal in
2. trap het gaspedaal 2x langzaam in en laat het na iedere keer weer opkomen
3. draai de sleutel naar de start positie tot de motor start, laat de sleutel terugveren
4. na starten, laat de motor ca 15 sec. stationair lopen voor weg te rijden.
Warme motor;
1. trap het koppelingspedaal in
2. trap het gaspedaal in en hou het ingetrapt
3. draai de sleutel naar de start positie tot de motor start, laat de sleutel terugveren, laat gelijktijdig het gaspedaal los.
Aanbeveling voor het laagste benzineverbruik.
Voor de beste brandstofeconomie altijd streven naar het laagste toerental. De volgende snelheden worden aanbevolen om te schakelen;
1 --> 2 15 km/u
2 --> 3 30 ,,
3 --> 4 50 ,,
-
N207
- Donateur

Re: Welke benzine?
Kan het kwaad om gewoon euro 95 te tanken (bouwjaar 1974)? En wat gebeurt er als je geen loodvervanger gebruikt?Jaap de Bruin schreef:Klopt het dat een Saab 96 (bouwjaar 1979) het beste loopt op Euro 98 met een dopje loodvervanger?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Je hebt dan kans op pingelen en dat is niet gezond voor de motor. Als je geen loodvervanger gebruikt en de koppen hebben geen geharde klepzittingen dan gaan die na verloop van tijd inslijten. Dat kan je een tijd lang opvangen door de kleppen te stellen, maar daar komt op een gegeven moment een einde aan. Er gaan vanuit vroeger verhalen rond dat als een motor maar lang genoeg loodhoudende benzine heeft gebruikt het inslijten tot stilstand komt als je loodvrij gaat gebruiken.
Alex
Alex