pff pff het is weer warm geweest en dan...

1985-1987
wil16V
Geregistreerd lid

pff pff het is weer warm geweest en dan...

Bericht door wil16V » wo 21 jun, 2006 21:05

ja dus de accu heeft definitief de geest gegeven en nu vervangen, en wat wel raar is in de middag naar huis rijden een rit van 40 km en het laatste moment door de stad gaat de fan wel een paar keer aan das niet erg en hij loopt dan niet echt lekker, maar :shock: hij borrelt er een liter koelvloeistof uit voor de deur :evil: en dat elke dag weer en alleen in de middag ritten terug :?: enig idee wat dit kan zijn?

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » wo 21 jun, 2006 21:07

accu van de 900 heeft het ook begeven paar dagen geleden... rot ding... heeft dat met het weer te maken?

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » wo 21 jun, 2006 21:33

Vul je ook elke dag een liter bij?? het beste is om het niveau in het koelvloeistoftankje op het minimum te houden, anders gooit ie er het teveel uit.
Blijft de temperatuurmeter wel goed staan of gaat ie boven max??

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 21 jun, 2006 22:18

Herkenbaar! De 90 van sb129h heeft dat ook al ruim 2 jaar. Voor het flushen van het koelsysteem, het vervangen van de radiateur en de koelvloeistof was het nog erger :cry: .
Idd gooit ie alle koelvloeistof boven de slangopening -in koude toestand- naar de radiateur, eruit, zodat we daarboven niet meer bijvullen...
Controleren van het niveau kan je niet meer visueel doen maar door in die bewuste slang te knijpen kan je het ontluchtingspiefje in de thermostaat horen bewegen...
Bij warmte is het in het expansietankje bij draaiende motor net een heksenketel met zelfs schuim in de koelvloeistof.
Toch blijft de temp solo binnen de perken.
Als ie echt te heet wordt zal je toch aan de slag moeten vrees ik, anders legt de koppakking en/of de kop een keer het loodje :roll:
Overigens sneuvelde vandaag het thermocontact waardoor de koelfan waarschijnlijk doorgedraaid zou hebben tot de accu leeg was :? . Maar een contactje van het contact losgetrokken en morgen maar weer aankoppelen, losmaken enz totdat er een nw contact inzit..
Suc6
Cornell

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 21 jun, 2006 22:34

In mijn 90 blijft het peil onderveranderd net onder max. En ik rij de laatste tijd bijvoorbeeld meer dan voldoende file.

Is je dop van je expansie vat wel in orde (al een keer vervangen)?

Anders inderdaad zoals cornell als zegt, kop of koppakking.

succes

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 22 jun, 2006 9:45

kan ook aan de schroefdraad van het expansievat liggen: met een nieuwe dop loopt er bij mij zelfs nog koelwater langs de dop. het is trouwens erg moeilijk om de dop goed vast te draaien omdat je anders de dop er scheef op komt te zitten als je deze te strak er op draait. bij minimumniveau gooit ie er inderdaad geen koelvloeistof meer uit...

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » do 22 jun, 2006 10:17

Vul je ook elke dag een liter bij?? het beste is om het niveau in het koelvloeistoftankje op het minimum te houden, anders gooit ie er het teveel uit.
Blijft de temperatuurmeter wel goed staan of gaat ie boven max??
Ik gooi er elke dag inderdaad een liter bij en de temperatuur blijf goed staan.
Idd gooit ie alle koelvloeistof boven de slangopening -in koude toestand- naar de radiateur, eruit, zodat we daarboven niet meer bijvullen...
Controleren van het niveau kan je niet meer visueel doen maar door in die bewuste slang te knijpen kan je het ontluchtingspiefje in de thermostaat horen bewegen...
Bij warmte is het in het expansietankje bij draaiende motor net een heksenketel met zelfs schuim in de koelvloeistof.
Toch blijft de temp solo binnen de perken.
Als ie echt te heet wordt zal je toch aan de slag moeten vrees ik, anders legt de koppakking en/of de kop een keer het loodje
:shock: bedankt voor de tips:
Wat ik vanavond nog doe is een slang vervangen die van de termostaat naar de radiateur hier zit een knik in geen originele slang.
En het systeem doorspoelen.
In mijn 90 blijft het peil onderveranderd net onder max. En ik rij de laatste tijd bijvoorbeeld meer dan voldoende file.

Is je dop van je expansie vat wel in orde (al een keer vervangen)?
Na het doorspoelen ga ik hem net op het minimum afvullen, en ja de dop heeft wel wat zwakker rubber....

Wat wel vreemd is dat ie het alleen maar op de middag ritten heeft....

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » do 22 jun, 2006 10:19

DaVinz schreef:accu van de 900 heeft het ook begeven paar dagen geleden... rot ding... heeft dat met het weer te maken?
Het schijnt dat de platen naar verloop van tijd door de afwisseling van koud warm koud warm enz, gaan corroderen en dus hun kracht kwijt raken en dus de accu naar de ..... gaat

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 22 jun, 2006 13:16

Je boft ook niet Wil,
Wat er bij jouw accu precies gebeurd is weet ik niet maar accu's zijn wel een belangrijk deel van mijn werk geweest in het verleden.
Accu's die het door thermische materiaalspanningen zouden begeven is iets nieuws voor me. Als het goed is kan de separator tussen de - en + platen daar uitstekend tegen, tenslotte is het onder de kap waar de accu meestal staat altijd tussen koud (bij stilstand) en heel warm (bij gebruik)
Een accu wordt steeds minder (de nuttige capaciteit loopt terug) naarmate er meer laadcycli zijn doorlopen, ik meen dat een loodaccu goed is voor zo'n 1000 laadcycli waarbij het natuurlijk uitmaakt hoever de accu geladen en ontladen wordt.
De platen corroderen niet maar indien de accu niet volledig geladen is sulfateert het actieve oppervlak van de loodplaten. Dit is een onomkeerbaar proces, het is dus van groot belang dat een accu zover mogelijk geladen is (overladen, te zien aan oa "koken", zwarte aanslag op accudopjes en demi-waterverbruik, is ook schadelijk)
Een accu ontlaadt door er verbrukers op aan te sluiten, een alarm kan voor een vrij hoge ruststroom zorgen en ook de zelfontlading (door vervuild oppervlak, de temperatuur en inwendig) speelt een rol.
Na verloop van tijd zal een accu dus volledig ontladen zijn en defekt raken.
Zelf hele nwe accu's kunnen het loodje leggen (meestal in de eerste week door fabricagefouten) en wel tot een 10 jaar oud worden onder ideale gebruiksomstandigheden (voldoende laadspanning, lading, vloeistofniveau evt bijgevuld met juiste vloeistof (gedestilleerd- of demiwater, zeker geen zuur want dit verdwijnt niet vanzelf uit de accu!) en een schoon oppervlak.
Een jaar of 3 a 4 is heel normaal en de meeste accu's lopen op hun laatste benen totdat extreme omstandigheden (meest koude) vervanging noodzakelijk maken. Bij koude loopt de accucapaciteit nl enorm terug.
Een accu is het gekste en meest onvoorstelbare ding aan een auto, kan het de ene dag nog prima doen en de andere defekt zijn.. :?
Het is kennelijk een ondankbare taak (rotding als ie defekt is :wink: ) maar de tijd van zwengelen ligt nog niet zover achter ons, de eerste startmotor is geloof ik in 1911, 1919 oid (zal ik proberen op te zoeken), geïntroduceerd. De wisselstroomdynamo stamt ergens uit de 60-er jaren en pas sinds die tijd is een elektrische auto-installatie zo te maken dat ie onder de meest voorkomende omstandigheden goed kan functioneren...
Wist je dat een auto-accu van gemiddelde grootte stromen tot wel 1000 Ampère kan leveren? Dat is toch bijna niet te bevatten..
Cornell :O:

Ps Idd, in 1911 monteerde Cadillac als eerste een startmotor in een auto. Pas in de 20-er jaren werd de startmotor standaard voor de meeste auto's..

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » vr 23 jun, 2006 9:15

:shock: OK bedankt voor het lesje accus....
Dit is wat de anwb heer mij vertelde toen ik vorige week een gebrek aan stroom beesjes kreeg.
nog even terug komen op mijn kookfornuis de 90, dit is pas naar boven gekomen toen ik met de accu bezig was en zag dat het peil onder minimum stond van de koelvloeistof, slim dat ik was had ik het bijgevuld, dit blijkt denk ik een foutje te zijn geweest, vermoed ik.
Gisteren avond het hele systeem doorgespoeld er zat geen rommel in, wel is het rubber van de termostaat slecht dus daar komt een nieuwe in, nu heb ik hem er uit gelaten tot zaterdag totdat de nieuwe termostaat erin gaat.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 23 jun, 2006 10:19

Tjonge, da's een groot verschil of je onder zo'n schuine lel van een voorruit zit te bakken in de zon of vanachter de ruit van een classic.

Ik denk dat het ruitoppervlak al gauw zo'n 70% zal schelen. Nauwelijks airco nodig tenzij je natuurlijk in de stereotype zwarte 900 turbo zit met zwartlederen bekleding.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 23 jun, 2006 10:31

Ik heb ook last van lekkage, en schuim op de koelvloeistof in het reservoir. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het een kapotte koppakking is. Die het koelsysteem onder hoge druk zet en de koelvloeistof eruit perst. Bij mij wordt het erger de laatste tijd. Als ik mijn andere blok erin heb zitten zal ik ook de kop van deze motor eraf halen om te kijken naar de staat van de koppakking.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 23 jun, 2006 14:06

Wil,
Ach sorry wat betreft die accu's, ik liet me ff gaan. De ANWB meheer heeft niet altijd het juiste verhaal bij een storing, daar ben ik ook al eens achter gekomen...
Als je het thermostaatrubber wilt vervangen, check dan ff de rand en het thermostaathuis op corrosie, die willen nog wel eens opgevroten/aangetast zijn. Wegschrapen kan met een schroevendraaier en daarna een staalborstel (papieren doekje onderin de thermostaatruimte leggen tegen het vuil), evt diepere oneffenheden vullen met kneedbaar staal of 2k "staallijm".

Paul, ik ben zeer benieuwd of dat schuimen normaal is voor een 90/99, het lijkt idd op een lekke koppakking maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze bij onze 90 al meer dan 100000 km lek is. Als je de kop licht..

Cornell :O:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 23 jun, 2006 14:16

Schuimen lijkt me niet normaal.

Wat ook nog zou kunnen is dat er nog lucht in het systeem zit. Ontluchten kan je bijna eeuwig doen bij de 90/99. Zeker als die ook nog op gas rijdt (ivm slangen naar de verdamper).

Hopelijk is het bijvoorbeeld nog lucht.

Ik was er in iedergeval van verlost na twee nieuwe slangen, nieuwe thermostaat, fan switch en dop.

succes

Hannes

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » zo 25 jun, 2006 21:02

deze week gaan we nog de termostaat vervangen de dop is inderdaad ook niet helemaal joffel en dus ook even goed ontluchten.....

Plaats reactie