Project 900T-R (Saabine): 295 pk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
900T-R
Geregistreerd lid

Project 900T-R (Saabine): 295 pk

Bericht door 900T-R » ma 26 jun, 2006 20:37

Het heeft even geduurd, maar ze hebben bij Beek Auto Racing eindelijk tijd gevonden Saabine met de nieuwe Sweedspeed nokkenassen (lagen er ook al een maand of acht) op de rollenbank af te stellen. Het resultaat was zoals ik had gehoopt: iets minder koppel/vermogen onderin (koppelpiek bij 3,500 tpm is nu 460,2 i.p.v. 471,6 Nm, maar de koppel- en vermogenskrommen lopen verder en hoger door. Topvermogen is nu 295 pk bij 6.000 toeren, maar ook bij 6.750 tpm zijn nog iets van 275 paarden aanwezig... :)

Ik heb de cijfertjes even ingeklopt, de grafiek is hier te bekijken: http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... Racing.htm

Ik denk dat we het optimum qua motoriek nu wel zo'n beetje hebben bereikt... :):)

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 26 jun, 2006 21:15

:headbang3:

wow!!

Hoe gaat de rest het houden onder al die krachten? (versnellingsbak, koppeling,etc?)

Sander

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 26 jun, 2006 21:24

De vlakkere koppelkromme zou in dat opzicht moeten helpen, maar voor wat het waard is heeft Saabine in de 281 pk/471.6 Nm-trim drie jaar, 12.000 kilometer en drie circuitdagen voor haar kiezen gehad zonder problemen op dat gebied. 8) Zelfs een enkele keer redelijk idiote dingen gedaan zoals vol wegrijden op een koud, gepekeld wegdek in februari (resultaat: twee keer vol in de toerenbegrenzer, pas in zijn drie 'pakten' de voorbanden' :shock: ) en ook dat heeft ze overleefd, maar ik heb geen enkele illusie over de levensduur van bak en aandrijfassen als je daar een gewoonte van gaat maken...

Bak is een '91er met de korte (#6) primaire overbrenging (!) zoals in de i en lpt; koppeling is van Sweedspeed (AP Racing 'four puck copper disc') op een standaard (kleine) drukgroep. Auto is verder geheel nieuw opgebouwd in 2001/2 - vermogen, wegligging en remmen houden elkaar prima in evenwicht...

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 27 jun, 2006 10:26

Mooi resultaat! :bluethumb:

Is het project nu af?

Heb je nog iets aan de remmen gedaan, of zitten er nog steeds de remmen van een 9000 op?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 27 jun, 2006 10:41

Errug leuk!
Heb je nog een uitdraai van het verloop voordat je de nieuwe nokkenassen monteerde?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 27 jun, 2006 11:08

marq101 schreef:Errug leuk!
Heb je nog een uitdraai van het verloop voordat je de nieuwe nokkenassen monteerde?
Beide grafieken gecombineerd:

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... /index.htm

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 27 jun, 2006 11:12

Iets minder koppel en iets meer top-end vermogen. Leuk, maar ik vind de verschillen vrij minimaal. :shock:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 27 jun, 2006 11:16

Maarten schreef:
Is het project nu af?
Komen nog andere (lichtere) wielen onder wanneer ik een liefhebber heb gevonden voor mijn 16"Aero's. Die zijn heel mooi, maar ook (te) zwaar en dat merk je vooral op pokdalige binnenweggetjes.

Verder is dit het wel - de 9000-remmerij is met DS3000 blokken niet onderbemeten voor een auto die (na straks nog 10-14 kg onafgeveerd, roterend gewicht te zijn kwijtgeraakt bij de wielen) krap 1.200 kg weegt, en tegen het eind van het jaar gaat Saabine vergezeld worden van een ander lustobject dat door de huidige eigenaar al flink onderhanden is genomen (geen Saab, maar wel een soort van connectie via de huidige eigenaar) - m.a.w. ik moet mijn centjes nu bij elkaar houden...

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 27 jun, 2006 11:18

brinky schreef:Iets minder koppel en iets meer top-end vermogen. Leuk, maar ik vind de verschillen vrij minimaal. :shock:
Van het één had ik eerder te veel, van het ander kon er gerust nog wat bij...

En 't is toch weer 14 pk... :)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 27 jun, 2006 11:18

Netjes hoor!!

Wil die auto wel eens horen 8)

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » di 27 jun, 2006 12:44

:bow:
onder de indruk, ik heb nog een lange weg te gaan :?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 27 jun, 2006 13:37

900T-R schreef:
marq101 schreef:Errug leuk!
Beide grafieken gecombineerd:

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... /index.htm
Ah, leuk, bedankt. Iets meer top vanaf 5200 toeren. 3 vraagjes: Waarom wilde je dit, loopt je vermogen nu minder af en wat is je max toerental (jammer dat de uitdraai niet verder gaat dan 7000 toeren)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 27 jun, 2006 13:54

1) Vlakkere koppelkromme voor meer rijdbaarheid en een zo groot mogelijk kans van overleving voor versnellingsbak e.d., en een minder steil aflopende curve richting max toerental. Gewoon een 'sportievere' motor dus en het omgekeerde van de frustrerende karakteristiek van een turbodiesel - eerst niets, dan een gigantische schop voor je kont waar je niets mee kunt omdat je tractie en doseerbaarheid mist, en 1.000 - 1.500 tpm verder zakt het vermogen alweer compleet in. Veel 'getunede' benzineturbo's zijn ook zo en daar heb je dus op een circuit of een uitdagend slingerweggetje helemaal niets aan. Met een grafiek zoals bovenstaande is het tussen 3.000 en 7.000 tpm altijd feest.

2) Ja.

3) 7.000 tpm. Met de hydraulische klepstoters kun je tot maximaal 7.200 gaan.

bennie
Geregistreerd lid

Re: Project 900T-R (Saabine): 295 pk

Bericht door bennie » di 27 jun, 2006 17:59

900T-R schreef:
Ik denk dat we het optimum qua motoriek nu wel zo'n beetje hebben bereikt... :):)
Erg goed resultaat!! :applause:

Had niet verwacht dat andere nokkenassen er nog 14 bovenop de 281pk zouden gooien!! :shock:

Zou een andere krukas geen optie zijn en/of andere drijfstangen (lichtere) :naughty: !?

Hebben ze nog veel af moeten stellen aan het injectie systeem?

1) Vlakkere koppelkromme voor meer rijdbaarheid en een zo groot mogelijk kans van overleving voor versnellingsbak e.d., en een minder steil aflopende curve richting max toerental.

Dit is idd waar je het voor doet!! 8)

Gr, Bennie

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » di 27 jun, 2006 19:39

Leuk allemaal ,nu nog het circuit op voor een echte race 8)
http://www.youtube.com/watch?v=Vp7P7tQa ... 00%20turbo

Plaats reactie