ventilator/ blower saab 90

1985-1987
Plaats reactie
Glenda Ensing
Geregistreerd lid

ventilator/ blower saab 90

Bericht door Glenda Ensing » wo 20 feb, 2013 16:56

Wie heeft er voor mij een oplossing...

De ventilator maakt een geweldig ratelend geluid als ik de blower aanzet.
Inmiddels de ventilatormotor eruit gehaald en tevens de "beschuitbus". (De ruitenwissermotor kon trouwens blijven zitten)
Wat kan er mis mee zijn, ik vind het er normaal uitzien? Zoals esalet al vertelde zou de ventilator/ beschuitbus tegen de behuizing aan ratelen.
Wat moet ik veranderen /vervangen om het probleem op te lossen?

Het weerstandje voor de tweestandenschakelaar is tevens verplulverd, wie weet waar deze te koop zijn, of is er andere oplossing om zelf een weerstandje te maken.
Op dit moment kan de blower alleen nog maar op één stand.

Bvd Glenda

Raggare
Geregistreerd lid

Re: ventilator/ blower saab 90

Bericht door Raggare » wo 20 feb, 2013 17:12

Een spinternieuwe weerstand heb ik wel voor je liggen en de "beschuitbus" ook, maar daar kan eigenlijk weinig aan kapot gaan. Die beschuitbus draait in een soort van lagertje, is die niet stuk? Of het lagetje van de motor zelf, zou ook nog kunnen.

Glenda Ensing
Geregistreerd lid

Bericht door Glenda Ensing » wo 20 feb, 2013 17:25

Het lagertje moet ik nog even bekijken, kom je daar via het dashbord bij?

Wat vraag je voor het weerstandje, daar heb ik wel belang bij.
Je kunt me op mijn prive mail je gegevens invullen.

Bij voorbaat dank.
Glenda

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 22 feb, 2013 1:38

Meestal ontstaat zo'n ratel als gevolg van takjes die in de "beschuitbuis" blijven zitten. Heb je alle lamellen zorgvuldig bekeken? Wellicht zit er toch nog iets klem tussen de lamellen.

Glenda Ensing
Geregistreerd lid

Bericht door Glenda Ensing » vr 22 feb, 2013 16:32

Dag Steve ea,
Ja ik heb de "Beschuitbus eruit en is superschoon.
Mijn zoon heeft de aanjagermotor uit elkaar gehad en schoongemaakt, deze draaide zwaar en zanderig, hij deze loopt nu weer geruisloos en licht.

Het is inderdaad wel zo dat er ongeveer aan 26 jaar aan boomtakjes, zand en zelfs een krabbepootschaar uit de aanjagerhuis is gekomen. :wow:
Ik testte de Beschuitbus in de lager door deze met mijn hand te draaien... Dit maakt al een ratelend geluid. Ik denk dat ik de lager vervangen moet waar de beschuitbus in komt aan de overkant van de aanjagerhuis? Weet jij/ jullie of dit een ingewikkelde klus is, ben niet zo snel bang maar wil graag weten hoe en wat en wat er allemaal uitelkaar kan vallen.. :?
Groet Glenda

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 22 feb, 2013 17:24

Dag Glenda,

Heb dit zelf nog nooit gedaan (wel bij een sloper alles uit elkaar gehaald maar da's te lang geleden om me te kunnen herinneren hoe het precies zat).

Hopelijk heb je wel iets aan bijgaande tekening, hij komt uit de Onderdelencatalogus die we onlangs op http://www.saab-90.nl/index.php?option= ... Itemid=108hebben gezet en die je ook kunt downloaden als pdf's.

Afbeelding
Daarnaast blijven natuurlijk tips/ervaringen van andere 90-rijders welkom die dit wellicht recent nog onderhanden hebben gehad.

Succes ermee, gewoon stap-voor-stap rustig werken, deze auto's zitten ontzettend logisch en begrijpelijk in elkaar!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 23 feb, 2013 1:42

Hmmm, het gaat dus om onderdeel 141 (het lager) dat in onderdeel 97 (kunststof afdekplaat waar het lager in valt).

Dit lijkt me niet zo'n heel moeilijke klus. Ik weet niet hoe het lager exact in de kunststof afdekplaat wordt vastgemaakt, maar vraag me af of het lager wellicht is losgesloten en in het kunststof doldraait. Zo nee dan is het een kwestie van het lager omwisselen. Voor optimale pasvorm is het het handigst om het ode lager mee te neemen naar de leverancier van je lager, zodat hij exact de goede maat kan opmeten.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 23 feb, 2013 2:23

:krull: Funky Dude says: En die krab maar roepen: "Alleen voor beschuit kom ik eruit!"

Glenda Ensing
Geregistreerd lid

Bericht door Glenda Ensing » za 23 feb, 2013 14:14

Hallo meedenkers,

Heb de beschuitbus eruit en de ruimte waar deze uit kwam bekeken... De kachel heeft een termostaat. Deze ziet eruit als een lang p/m 10 cm koperen draad die gebogen is. Deze hoort eigenlijk met plastic klemmetjes vast te zitten in dezelfde ruimte als waar de beschuitbus zit. Ik denk dat deze losgeschoten termostaat de veroorzaker is van hele probleem. (een wasknijper op de spaken van je fiets effect en lawaai.) Ik ga door met mijn onderzoek en hou jullie op de hoogte. Dank zover voor het meedenken. En de tekening vindt ik super handig, mijn dank. :D

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » za 23 feb, 2013 22:54

Ik lees aandachtig mee.
Heb precies hetzelfde probleem...

Interessant: bij koud weer is het probleem veel erger. En na stevig remmen is het ook soms weg.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » zo 31 mar, 2013 18:52

Ik ben benieuwd of er nog positieve vorderingen zijn te melden :wink:

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » zo 07 apr, 2013 20:23

bij mij wel!
Heb vandaag de blowermotor losgehaald en blijkt dat de as lagering uitgesleten is.
De as gaat door het alu deel waar een lager zit (zat)
Het gat voor de as is ovaal ipv rond, ik kan hem 2mm heen en weer bewegen :shock:
Zelfs de spoelen lopen in de motor aan

Ganz kaput dus..

Glenda Ensing
Geregistreerd lid

Bericht door Glenda Ensing » zo 15 sep, 2013 23:18

De aanjagermotor was het probleem, er zat zodanig speling in dat de beschuitbus heen en weer geslingerd werd.

Gr Glenda.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 16 sep, 2013 18:32

Ah, mooi dat de oorzaak gevonden is.

Plaats reactie