Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS3)

WimZ
Geregistreerd lid

Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS3)

Bericht door WimZ » ma 01 apr, 2013 12:20

Er is al heel wat over geschreven, met name over het uitbreiden van de standaard opzet met deurspeakers en een versterker, maar mijn vragen zijn toch nog niet helemaal beantwoord na uitgebreid zoeken.

Mijn zwager klaagt in zijn Viggen over matig geluid. Dit komt, zo heb ik begrepen, vooral door de matige kwaliteit van de OEM luidsprekers. Daarnaast blijkt een van zijn dash-tweeters helemaal niet meer te functioneren (ik meet oneindige weerstand, dus daar is ergens een breuk in de spoel), zijn er her en der randen losgescheurd, etc.

Ik heb, om te voorkomen dat we de auto half moesten demonteren voordat we nieuwe speakers zouden hebben, uitgebreid op internet gezocht naar de specs van de OEM speakers. Dit is niet gelukt, dus de auto ligt nu alsnog half uit elkaar.

In het dash zitten 3,5" (85mm) 8 Ohm speakers met een nominaal vermogen van 10W en 20W piekvermogen
In de deur zitten 6,5" (160mm) 4 Ohm speakers met een nominaal vermogen van 30W en 50W piekvermogen
In de achterpanelen zitten 6,5" (160mm) 2 Ohm speakers met een nominaal vermogen van 20W en 40W piekvermogen.
Die achterspeakers zijn uitgerust met een of ander filter bestaande uit drie parallelle componenten, waaronder een condensator, ik denk een weerstand en een spoel.

Aangezien de auto standaard met deze luidsprekers was uitgerust hoef ik me niet te bekommeren om afstandsringen of andere montage-adapters. Alles zit er en de daarin gemonteerde speakers hebben standaard afmetingen.

Aangezien ik niet allerlei kabels extra wil gaan trekken, bijvoorbeeld van de deur naar het dash, valt een composet af. Ik ben dus op zoek naar losse speakers, die ik straffeloos kan monteren op de plek van de originele.

De ideale verdeling zou zijn, zo heb ik begrepen: dash: tweaterfunctie, deur: wooferfunctie en achter: midfunctie.

Het vinden van speakers met de juiste impedantie valt me tegen en ik ben bang dat als we ineens afwijkende impedanties monteren, de onderlinge verhouding van volume verstoord wordt. Daarbij zou het monteren van speakers met een te lage impedantie schade aan de versterker kunnen opleveren dacht ik.

In webshops is het mij daarnaast ook niet gelukt om onderscheid te maken tussen tweaters, midspeakers en laagspeakers. Wie heeft verstand van deze materie?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS

Bericht door ReinO » ma 01 apr, 2013 13:53

moet je die vdlinden hebben! volgens mij weet die alles van jouw 'probleem'

ik heb hier nog wel een paar goede originele dash speakers liggen voor je mocht je voor origineel gaan (zou ik niet doen trouwens, gewoon alles lekker 2013 is zo'n auto wel waard. maar ja dat was niet te vraag!)

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » ma 01 apr, 2013 20:39

Als er een AS3 in zit moet je 0-200hz hebben in de deuren. Alles daarboven gaat naar dashboard speakers

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » ma 01 apr, 2013 23:40

Leuk hè, zo'n customized systeem. :wink:
Het klopt idd dat de verschillende impedanties van de drivers al moeten zorgen voor een niveau aanpassing van de sound i.c.m. met de inbouw situaties.
Zoals ik het lees dan zijn de achterspeakers voorzien van een Notch filter welke ervoor moet zorgen dat een optredende, brede, piek in de curve wordt glad gestreken. Door de waardes van L, C, en R kan mede hierdoor ook de impedantie van het systeem driver/filter veranderen. Waarschijnlijk dat daarvoor mede gekozen is voor een 2 Ohm driver.
Als alternatief staan L,C en R niet parallel maar is het een 6dB filter met een R/C parallel aan de de driver voor een inductie aanpassing. Dan zal deze bij een bepaalde frequentie naar het hoog toe afvallen.
Er zijn wel 2 Ohm drivers te koop in het car hifi gebeuren maar dan moet je kijken bij merken als JBL en Audio System. Misschien eens bellen met Mobile Emotions in Woerden.
Omdat de dash driver een 8 Ohm uitvoering is zal deze "zachter" klinken dan de deurspeaker. Wil je deze maat behouden kijk dan in het home segment o.a. bij de merken Tangband, Vifa/Peerless of Mark Audio naar breedband speakers. De deurspeakers zullen niet echt een probleem opleveren.

Edit. De datasheet van de Tangband. http://www.juoiga.eu/images/datasheets/w3-871s.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De datasheet van de Vifa/Peerless. http://www.tymphany.com/files/PLS-P830986%20Rev3_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De website van Markaudio. Kijk even bij de 6P. http://www.markaudio.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 02 apr, 2013 9:36

Op de condensator staat 50v22uF, op de weestand 20_Ohm_J en op de spoel 0.9mH. Ze zitten met zijn drieen parallel tussen de min- aansluiting van de speaker en die van de Saab stekker. Tussen de plussen zit gewoon een verbinding.
Ik had al bedacht dat de impedantie van het geheel hoger is. Die komt in de buurt van die van de deurspeakers (is nog wel iets lager). Ik schat in dat de totaalimpedantie rond de 3 Ohm ligt.

Zou dit specifiek bedoeld zijn om de karakteristiek van de gebruikte driver aan te passen, of is dit bedoeld voor de functie van de midspeaker in de hele setup in de auto? Met andere woorden: moet ik op zoek naar een 3 of 4 Ohms twee- of driewegspeaker of kan ik juist beter voor zo'n 2 Ohms JBL gaan waar ik dan dit filter op overzet?

Verder valt het me op dat ik zowel nieuw als tweedehands geen dash-speakers kan vinden met een impedantie van 8 Ohm (tenzij ik ga voor een tweeter-achtige unit van . Hoe erg is het om daar toch 4 Ohm (dat zijn ze allemaal en dat doet iedereen en dat past fysiek ook 1 op 1) voor in de plaats te zetten? Kan je dat bijstellen via de Front-Rear fader op de headunit? Of merk je daar niets van, zeker niet als je speakerparen monteert uit het gewone segment?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 02 apr, 2013 10:01

Zoals ik het lees dan is het een serie Notch filter parallel met de driver. Net als een parallel Notch filter in serie met de driver kan je deze beslist niet 1 op 1 overzetten op een andere driver. Dit luistert heel precies. (heb daar enige ervaring mee.Simuleren, meetmicrofoon, trial and error etc.)
Het filter is individueel op de driver berekend maar bepaald natuurlijk wel mede de totale klank indruk.
Het is echt moeilijk te adviseren en te verwachten in hoeverre een verandering van driver je een gelijkblijvende klank of zelfs een verbetering zal krijgen, maar neem altijd een 4 Ohm uitvoering.
Er is trouwens nog steeds een verwarring over impedanties. De opgegeven waardes zijn nominaal. De echte impedantie van een speaker wordt weergegeven door de Re waarde. Deze kan je gewoon met de multimeter meten. Een 8 Ohm driver zal een Re hebben van ongeveer 6,2 Ohm, 4 Ohm = 3,2 Ohm en 2 Ohm zal ergens op 1,6 Ohm komen.
Een 8 Ohm uitvoering zal bij hetzelfde vermogen in de basis een lagere output hebben dan een 4 Ohm driver. In hoeverre je de output veranderingen mooi gaat vinden kan ik niet inschatten.
Ondanks dat ik zelf voorstander ben van meer-weg systemen moet ik toegeven dat Saab als autofabrikant echt z'n best heeft gedaan. Je kan natuurlijk alles vinden van de klank, maar het gebruik van een breedbander heeft er wel voor gezorgd dat het geluid mooi op het dashboard "staat" zonder dat er zo maar een gat valt in het midden van de dash en tussen deur- en dash speaker bij gebruik van een normaal 2-weg systeem. Zelfs in sound competitions zijn er deelnemers die gebruik maken van breedbanders om fase verschillen, dus klankveranderingen, te voorkomen.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » do 04 apr, 2013 10:48

Heren,

Dit onderwerp volg ik vol interesse, en gaat mij soms qua kennis boven m'n petje... Toch stel ik mijn vraag.

Heb dezelfde configuratie (originele radio/cd-speler met AS3) en ben benieuwd door welke '2013' speakers de OEM speakers vervangen kunnen worden om een beter geluid te krijgen. Dus zonder iets aan de huidige bedrading en filters aan te passen, en ken de specs. van de individuele speakers inmiddels. Kan met die specs. googlen en speakers bestellen, maar ben meer benieuwd naar ervaringen/advies via dit forum. Boston Acoustics voor de dash lees ik hier en daar, en zijn minder eenvoudig in NL te krijgen. Welke nog meer?

Groet, Q.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 04 apr, 2013 11:40

Voordat je je vriendin inruilt voor een ander stel je eerst de vraag wat je dan beter/anders wilt.
Met geluid is dat hetzelfde.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » do 04 apr, 2013 12:56

wat mij opvalt bij de orginele audio, in mijn geval ook AS3, is dat het hoog soms nogal beetje schel is.
Wat ik graag zou willen is het hoog wat zuiverder. Het laag is prima geregeld met de speakers in de deuren. Denk dat het midden misschien nog wat verbeterd kan worden.
Heb zelf de achterspeakers in de caab uitstaan. Vind het soms wat irritant aangezien het geluid toch anders lijkt te klinken. Alsof het te laat is in vergelijking met de rest of dat het gewoon anders is, kan het niet goed omschrijven.
Zou je door de speakers te upgraden een zuiverder geluid kunnen krijgen?
Welke speakers zou jij aanraden om gewoon plug en play te vervangen vdLindenMM?
heb wel gehoord van Tangband en Peerless, maar deze kennis en uitleg gaat mij allemaal de pet wat te boven.

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » do 04 apr, 2013 13:32

Ik heb de dash speakers vervangen door JBL's (vraag me effe niet welk type) en dat levert wel een flinke verbetering op. Deurspeakers zijn standaard met een AS3 versterker. Vervolgens heb ik onlangs de speakers in de achterpanelen (cabrio) vervangen ook door JBL. Dit geeft een minimale verbetering. Als ik het van tevoren had geweten had ik lekker de originele speakers latern zitten want achteraf is het me al het gedoe allemaal niet waard geweest. Ik was van de week bij de audio inbouwboer voor een ander akkefietje en die gaf ook al aan dat een beter geluid vaak niet een kwestie is van duurdere/andere speakers maar dat er van alles bij komt kijken. Kortom hoop gedoe.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 04 apr, 2013 17:56

Tussen de laatste en voor-laatste reply zie je al een verschil in klankbeleving. De goedkopere o.a. JBL en en Boston coax-en staan niet echt bekend om een "rustig" hoog. Gezien de maat van de driver zijn deze vaak voorzien van een 11 mm of zelfs 9 mm tweetertje. En die maten staan weer niet bekend om een mooi breed afstraal gedrag. Ofwel: 10 mensen, 10 verschillende belevingen.
Een breedband die te fel klinkt heeft duidelijke opslingeringen in het hoog. En ja, die worden veelal passief uitgefilterd met een serie L/C/R netwerk.
Door het beperkte afstraal gedrag hoor je een soort link/rechts geluid. De bestuurder heeft een "beeld" voor zich en de bijrijder heeft een eigen beeld. Maar er komt niets vanuit het midden van het dashboard. Moeilijk te realiseren, maar met een goed breedbander gaat dat aanzienlijk breder.
Achterspeakers zijn eigenlijk meer voor de opvulling dan dat ze echt nut hebben. Ze moeten eigenlijk zorgen voor een soort vertraging zoals je die ook in een zaal tegenkomt.
Een simpele verbetering van de klank van de dash speakers is gebruik maken van "oude mannen haar"(Sinterklaas :wink: ) ofwel schapenwol. Een alternatief is Dracon wat je gewoon van het merk Visaton kan kopen. Wat afknippen en in het gat onder de driver proppen.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 04 apr, 2013 17:59

Klinkt alsof je weet waarover je het hebt!

Doe je zelf veel met inbouwen en dergelijke?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 04 apr, 2013 19:28

Home, car, 30+ jaren. Meetapparatuur, gekalibreerde mic, verschillende software. Huiskamer speakers, baskasten, filters.
Eigen project 4 weg systeem, 80 kg., Linkwitz/Riley filter bijna 80 cm hoog. Elke driver eigen filter PCB. Laatste project voor iemand 2 baskasten 28 liter netto gesloten als aanvulling op een paar fullrange magnetostaten met elk een speciale 20 cm. 27 Hz bij -3dB. Per baskast een subwoofer versterker. Ruim 10 jaar nationaal en internationaal jurylid bij sound system wedstrijden.
Knutselen hè. :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 05 apr, 2013 19:16

Klinkt alsof je weet waarover je het hebt!
:D

die vdlinden heeft wel meer gedaan voor forummers hier (en ik spreek uit ervaring) en op geen kwaad woord te betrappen ook!
ik ken hem verder niet maar de toegevoegde waarde is duidelijk.
Rein

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » vr 05 apr, 2013 20:46

Oeps, begin er bijna van te blozen.
en op geen kwaad woord te betrappen ook!
Daarvoor heb ik de Saab 9-3 nog te kort ............. :lol:

Plaats reactie