B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
maxmink93
Geregistreerd lid

Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door maxmink93 » di 09 apr, 2013 19:45

Prachtig stukje techniek heb je gemaakt! Erg knap! En natuurlijk een goed blok.

Je gebruikt nu nog een rembrekrachtiger, wat is hier de reden van? Als ik in jou schoenen stond zou ik een setup pakken zonder bekrachtiging, voor en achter een aparte remcilinder en een remdruk regelaar erop. Kun je je remdruk precies regelen en hebt voor track gebruik erg veel feedback door je pedaal. Zeker met jou kunde moet dat netjes gemaakt kunnen worden :mrgreen:!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 09 apr, 2013 21:03

gaaf gedaan en goed dat hij in 1 keer is goedgekeurd :applause:

btw; als je een keer op een saab meeting komt. wat mij betreft ben je meer dan welkom :wink:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 09 apr, 2013 23:34

Ziet er top uit!! Zou idd wel even de turbo een jasje aan doen en het spruitstukje intapen, al was het maar om het niet te heet te laten worden onder de kap. Een paar alu IC buizen zou ook niet misstaan! :D

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 13 apr, 2013 19:38

Vandaag getest en afgesteld bij Dries Bosch in Haaksbergen.....
Resultaat:
310PK bij 6500rpm
417NM bij 4100 rpm

Afbeelding

Afbeelding

De turbolader (TD04HL-16T) is een beetje de 'beperkende' factor. Bij hogere toerentallen>5.500rpm zakt de laaddruk van 1,2 naar 1,0 bar met gesloten waste-gate. Dus, ja hij begint wel met 1,2-1,3bar maar eindigt met ca. 1,0bar overdruk.

Maar, hoe dan ook, voor een circuit-Ascona gaat ie dan nog best hard :O: .

Wat ook wel erg mooi is (vind ik), is dat ie net zo klinkt als een oude CIH-Opel motor; stationair hoor je bijna geen verschil, alleen wanneer je het gas loslaat sist het wat ;)

Ik heb voor de liefhebbers ook nog even de krommes van de Saab B204 en de Opel Z20LET met TB's over elkaar heen gelegd (let wel de BLAUWE lijnen zijn hier van de Opel en de rode van de Saab).

Afbeelding

De Z20LET met de TB's komt er wat eerder en harder in en wil verder door in toeren ('betere' LEH-lader). Het vermogen daarentegen van de Saab blijft wel mooi klimmen met het toerental en is vanaf 5750rpm hoger.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 13 apr, 2013 19:39

De duw in de rug is niet te filmen.

We zullen komende vrijdagmiddag eens kijken hoe het gaat op het TT-circuit. Belangrijkste is voor alsnog dat ie heel blijft.
Ik moet wel zeggen dat deze motor voor het gevoel/geluid heel anders (massiever) overkomt. Wellicht ook een filmpje.

De Ascona is er blijkbaar ook een fiks stuk zwaarder van geworden. Volgens de RDW vooras 650kg en achteras 500kg = 1150kg, met bijna volle tank en groot reservewiel.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 13 apr, 2013 20:00

Jullie niet-Saab gasten hebben wel het tempo er in he! Mooi om te zien dat er nog diehards zijn! Een week nadat hij af is al op de bank, nice ! En mooi resultaat :D Op wat voor software runt het boeltje nou?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 13 apr, 2013 20:08

RacesconaB204L schreef: De Ascona is er blijkbaar ook een fiks stuk zwaarder van geworden. Volgens de RDW vooras 650kg en achteras 500kg = 1150kg, met bijna volle tank en groot reservewiel.

jah, wat wil je: zo'n 4-pits enkelnokker is natuurlijk wat anders dan een Saab-16klepsblok dat gebouwd is om 300+ pk te kunnen leveren...

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 13 apr, 2013 20:10

Ik weet dat het bijna vloeken is op dit forum: DTA S40-Pro

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 13 apr, 2013 20:12

ach, na jouw gevloek in dit topic (inbouw van een Saabblok in een slOpel) kan dit ook nog wel, hoor :mrgreen:

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 13 apr, 2013 20:18

Jungleman schreef:ach, na jouw gevloek in dit topic (inbouw van een Saabblok in een slOpel) kan dit ook nog wel, hoor :mrgreen:
:lol: Dat kan ik prima hebben! Ik ben er blij mee hoor met mijn "Ascona-Viggen"

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 14 apr, 2013 10:27

Klinkt lekker. Wat mij opvalt is dat hij nog mooi hoog in toeren door trekt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 14 apr, 2013 11:17

Super! Leuk dat ie rijd.

Even voor de duidelijkheid. 16T met 1.3 bar op een b204 levert volgens die grafieken >400 nm? Op benzine?

Mag ik vragen wat voor nokkenassen, afr en ontsteking jij rijd?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » zo 14 apr, 2013 13:32

Ja, op benzine. Maar ik zal het lijstje even compleet maken.

470cc@3bar injectoren (volgens Saab-kenners blijkbaar veel te klein), echter ik gebruik een afgedraaide 4bar benzinedrukregelaar (T7) en ik heb Catcams 6100202 met veel meer kleplift dan de standaard 8,46mm (10.95 / 9.65mm). Dus hier hoef je dan ook niet helemaal zoveel laaddruk op te zetten om het erin te krijgen. En ja, voor7.000 rpm draait ie daarom de hand ook niet om. Voelt vanaf zo'n 3000 toeren heel mooi lineair aan (lijkt mij perfect voor hobby-circuitwerk zo).

Ontsteking: Siemens 5WK9/0611, GM 90458250 (ik heb dus helaas geen pingelsensor/correctie); mijn DTA S40 kan waarschijnlijk niet overweg met de Saab-DCI cassette. Dat is wel weer jammer.

Lambda: 0,78 op vollast

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 14 apr, 2013 13:58

RacesconaB204L schreef:Ik weet dat het bijna vloeken is op dit forum: DTA S40-Pro
Voor mij is het geen vloeken hoor maar het verbaasde me dat je het zo snel op orde hebt qua afstelling. Ga eens kijken wat dat DTA precies inhoudt :)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 14 apr, 2013 14:04

Mooi resultaat! Laat weten waar ie zoal te zien/horen is :D

Plaats reactie