Ralph_m's grijze 90
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes
Bedankt!
Maar ik ben nog niet zo tevreden over de snorren... Ze staan niet tegen het raam.
En heb op uksaabs een 99 met dcoe 40s gevonden! Ga de eigenaar eens een mailtje sturen over de sproeiers.
Maar ik ben nog niet zo tevreden over de snorren... Ze staan niet tegen het raam.
En heb op uksaabs een 99 met dcoe 40s gevonden! Ga de eigenaar eens een mailtje sturen over de sproeiers.
-
Pleeboy
- Geregistreerd lid
Aah dat zal je veel zoekwerk/ellende besparen. Ook eens vragen wat er met het uitlaatspruitstuk is gedaan. Las dat die meer een beperkende factor is dan de nokkenas...
What goes in, must come out, dus als die extra lucht/benzine je motor niet kan verlaten...
Een uitlaat ve 99 turbo zal nodig zijn denk ik, is grotere diameter, of de eindpot verwijderen, want de T-vormige constructie ervan is niet bepaald ideaal...
What goes in, must come out, dus als die extra lucht/benzine je motor niet kan verlaten...
Een uitlaat ve 99 turbo zal nodig zijn denk ik, is grotere diameter, of de eindpot verwijderen, want de T-vormige constructie ervan is niet bepaald ideaal...
-
ralph_m
- Donateur (5x)

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=1&t=88249" onclick="window.open(this.href);return false;
En heb al wat spruitstuk ideeen, of een spagetti, of die van een 2.1 16V..
En heb al wat spruitstuk ideeen, of een spagetti, of die van een 2.1 16V..
-
ralph_m
- Donateur (5x)

en hiero http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=107824" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Ik slinger het lekkage probleem maar weer eens, zo met dit natte weer
Ik heb op de achterlichten hele plassen staan.
die komt 100% weten tussen de naden van het plaatwerk doorlopen, daar waar de zijschermen de carrosserie gepuntlast zijn.
Dus niet tussen achterllicht en carosserie. Want dat is afgekit...
Weet iemand waar dit water weg kan komen?
Ik heb het idee dat dit ergens langs de kofferbak rand moet zijn, of mischien onder het achterruit rubber?
En vanuit daar door de spleet tussenb de 2 plaatdelen doorloopt
Ik heb op de achterlichten hele plassen staan.
die komt 100% weten tussen de naden van het plaatwerk doorlopen, daar waar de zijschermen de carrosserie gepuntlast zijn.
Dus niet tussen achterllicht en carosserie. Want dat is afgekit...
Weet iemand waar dit water weg kan komen?
Ik heb het idee dat dit ergens langs de kofferbak rand moet zijn, of mischien onder het achterruit rubber?
En vanuit daar door de spleet tussenb de 2 plaatdelen doorloopt
-
esalet
- Donateur (8x)

Re: 90 met DCOE weber plannen
Hinderlijk voor je.
Ik begrijp je beschrijving niet helemaal.
Welke gepuntlaste verbinding bedoel je?
Wellicht die tussen het zwarte metalen achterpaneel waar ook de nummerplaat op zit (nummer 29 op de tekening) en het feitelijke achterspatbord?

Of bedoel je puntlassen tussen binnen en buitenspatbord en zo ja waar dan ongeveer?

En is bij het kitten van de achterlichten het achterlicht er helemaal af geweest en de rubberrand (nummers 1A en 1B op de tekening) aan de binnenzijde helemaal in de elastisch blijvende "caravankit" gezet, zoals bijv. Sila 710?
Van buitenaf kitten met het achterlicht in situ helpt niet, mocht dit gebeurd zijn.

Ik begrijp je beschrijving niet helemaal.
Welke gepuntlaste verbinding bedoel je?
Wellicht die tussen het zwarte metalen achterpaneel waar ook de nummerplaat op zit (nummer 29 op de tekening) en het feitelijke achterspatbord?

Of bedoel je puntlassen tussen binnen en buitenspatbord en zo ja waar dan ongeveer?

En is bij het kitten van de achterlichten het achterlicht er helemaal af geweest en de rubberrand (nummers 1A en 1B op de tekening) aan de binnenzijde helemaal in de elastisch blijvende "caravankit" gezet, zoals bijv. Sila 710?
Van buitenaf kitten met het achterlicht in situ helpt niet, mocht dit gebeurd zijn.

-
ralph_m
- Donateur (5x)

Mooie pica's! Bedankt
=> puntlassen tussen binnen en buitenspatbord , en dan loopt het er net ter hoogte van het achterlicht uit
Daar houdt de de rand van het buitenspatbord op.
De lichten zijn eruit geweest, en met natte kit op de carrosserie teruggeplaatst...
Zou afdoende moeten zijn
=> puntlassen tussen binnen en buitenspatbord , en dan loopt het er net ter hoogte van het achterlicht uit
Daar houdt de de rand van het buitenspatbord op.
De lichten zijn eruit geweest, en met natte kit op de carrosserie teruggeplaatst...
Zou afdoende moeten zijn
-
esalet
- Donateur (8x)

Graag gedaan (die onderdelencatalogus is echt een heerlijk document)
http://www.saab-90.nl/index.php?option= ... Itemid=108
Tsja als de lichten inclusief rubbers er helemaal af zijn geweest en je hebt tussen rubber en body gekit (ik zaag nog even door zoals je merkt) dan moet één van de door jou genoemde dingen wel de oorzaak zijn. Ik weet dat de plaatwerkrand onder het achterruitrubber mee getectyleerd moet worden (huppetee, weer een pica) anders kan die doorroesten, sb90 had dit bij zijn 90 aan de hand. En dan zou het dus vervolgens naar beneden moeten lopen richting achterlichten, zou kunnen?
Het gaat om de pijlen nummer E10 op de tekening, het driehoekje betekent overigens "bestaande opening". Zie ook de legenda in de tweede tekening, die is NL maar daar was de bewuste plek onder de achterruit ooit weggevallen. Ze zijn ook te downloaden by the way.

http://www.saab-90.nl/index.php?option= ... Itemid=108
Tsja als de lichten inclusief rubbers er helemaal af zijn geweest en je hebt tussen rubber en body gekit (ik zaag nog even door zoals je merkt) dan moet één van de door jou genoemde dingen wel de oorzaak zijn. Ik weet dat de plaatwerkrand onder het achterruitrubber mee getectyleerd moet worden (huppetee, weer een pica) anders kan die doorroesten, sb90 had dit bij zijn 90 aan de hand. En dan zou het dus vervolgens naar beneden moeten lopen richting achterlichten, zou kunnen?
Het gaat om de pijlen nummer E10 op de tekening, het driehoekje betekent overigens "bestaande opening". Zie ook de legenda in de tweede tekening, die is NL maar daar was de bewuste plek onder de achterruit ooit weggevallen. Ze zijn ook te downloaden by the way.

-
ralph_m
- Donateur (5x)

ah, dan gaan we daar eens kijken!
btw, Ik ken de catalogus, maar niet alle details.
Ik gebruik regelmatig
btw, Ik ken de catalogus, maar niet alle details.
Ik gebruik regelmatig
-
ralph_m
- Donateur (5x)

nu om te kijken welke uitlaat ik erop will, de T-box is doorgeroest
Ik wil hem vervangen door door iets 900s ivm betere flow
Maar de 90 staat niet in de EPC, dus => back to the almighty saab 90 site !
btw, is de diameter van een 90 en 900 uitlaat pijp gelijk?
Ik wil hem vervangen door door iets 900s ivm betere flow
Maar de 90 staat niet in de EPC, dus => back to the almighty saab 90 site !
btw, is de diameter van een 90 en 900 uitlaat pijp gelijk?
-
Pleeboy
- Geregistreerd lid
Jep, 50,6 non-turbo; 67 en nogiets voor de turbo's
Ik weet niet wat het beste flowed: 99 turbo uitlaat of een 900, ik dacht persoonlijk aan de 1e optie omwille van plug and play qua ophangpunten...
Ik weet niet wat het beste flowed: 99 turbo uitlaat of een 900, ik dacht persoonlijk aan de 1e optie omwille van plug and play qua ophangpunten...
-
turbopilot
- Donateur (7x)

vermoedelijk zitten onder een 90 (900 sedan dus) de ophangpunten voor een schuine middendemper er al onder.
downpipe met demper zou je een originele saab voor moeten nemen, die hebben de mooiste overgang bij 2 naar 1 pijp en de grootste doorgang bij de aansluiting.
dan neem je een overgang van klein naar turbo en de hang je er een schuine turbo middendemper met eindstuk onder
links imitatie recht saab (is wel bij een 900)
dit zijn wel de dingetje waarom een 900 met 1 carburateur op lpg toch bijna 190 op de teller loopt op de duitse autobaan

downpipe met demper zou je een originele saab voor moeten nemen, die hebben de mooiste overgang bij 2 naar 1 pijp en de grootste doorgang bij de aansluiting.
dan neem je een overgang van klein naar turbo en de hang je er een schuine turbo middendemper met eindstuk onder
links imitatie recht saab (is wel bij een 900)
dit zijn wel de dingetje waarom een 900 met 1 carburateur op lpg toch bijna 190 op de teller loopt op de duitse autobaan
-
ralph_m
- Donateur (5x)

zo, dat verschilt nog.
zal morgen eens kijken of de beugels er zitten, zou mooi zijn.
Thom uit Voorst vertelde me dat hij eens 2.1 16v spruit icm 16v uitlaat op een 99 gezet heeft..
(oh, en dat een h-blok op carb niet echt te tunen is
)
zal morgen eens kijken of de beugels er zitten, zou mooi zijn.
Thom uit Voorst vertelde me dat hij eens 2.1 16v spruit icm 16v uitlaat op een 99 gezet heeft..
(oh, en dat een h-blok op carb niet echt te tunen is
-
ralph_m
- Donateur (5x)

99 turbo is weer een T-box, diameter ~60cm volgens skandix

part 7535388
Dan lijkt een een 900 pijp zonder T toch beter voor de flow

part 7535388
Dan lijkt een een 900 pijp zonder T toch beter voor de flow