HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Beste 9-5NG-eigenaren!
Het verkrijgen van een nieuwe voorruit die Head Up Display compatible is, schijnt een drama te zijn. Niet dat ik er eentje nodig heb, maar je zal 'm maar nodig hebben.
Volgens de dealer is alles centraal op voorraad, maar dit wordt zelfs door Zweedse Saab-dealers ontkend.
Ik overweeg nu een HUD-voorruit te bestellen, "just in case" (er zitten 2-3 oppervlakkige beschadigingen in mijn voorruit, geen ster; lijkt afkomstig van steenslag). Zal wel lang duren voor de ruit er is en het is mss gebaseerd op onterecht paniekvoetbal van mijn kan, maar ik voel me er toch niet happy bij.
Wat is jullie idee?
(Ik heb begrepen dat de ruitenleverancier (StGobain) alleen in grote oplagen vanaf 10.000 exemplaren HUD-ruiten wil maken. En dat terwijl nog geen 30-40% vd 10.000 geproduceerde 9-5NG's HUD heeft. Deze info heb ik van "Saab-kenners" op Facebook)
** Ingrid **
SAAB 9-5 NG Aero Exklusiv T4
Het verkrijgen van een nieuwe voorruit die Head Up Display compatible is, schijnt een drama te zijn. Niet dat ik er eentje nodig heb, maar je zal 'm maar nodig hebben.
Volgens de dealer is alles centraal op voorraad, maar dit wordt zelfs door Zweedse Saab-dealers ontkend.
Ik overweeg nu een HUD-voorruit te bestellen, "just in case" (er zitten 2-3 oppervlakkige beschadigingen in mijn voorruit, geen ster; lijkt afkomstig van steenslag). Zal wel lang duren voor de ruit er is en het is mss gebaseerd op onterecht paniekvoetbal van mijn kan, maar ik voel me er toch niet happy bij.
Wat is jullie idee?
(Ik heb begrepen dat de ruitenleverancier (StGobain) alleen in grote oplagen vanaf 10.000 exemplaren HUD-ruiten wil maken. En dat terwijl nog geen 30-40% vd 10.000 geproduceerde 9-5NG's HUD heeft. Deze info heb ik van "Saab-kenners" op Facebook)
** Ingrid **
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Re: HUD-voorruit-ellende: reeël of niet?
Tja Ingrid,
hoe ver wil je gaan?
Bodyparts voor je pride en joy, zijn die eigenlijk wel vrijelijk beschikbaar?
OK,ik rij ook met een reserve DI Cassette in de kofferbak rond, mocht onverhoopt ....
Maar voor de rest neem ik het zoals het komt.
Kwam trouwens nog een interessant artikeltje en aansluitende discussie tegen
http://www.saabsunited.com/2013/03/wind ... g-9-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
in dat draadje nog een handige link
http://www.autover.com/downloads/Saab_9-5_2010_PA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe ver wil je gaan?
Bodyparts voor je pride en joy, zijn die eigenlijk wel vrijelijk beschikbaar?
OK,ik rij ook met een reserve DI Cassette in de kofferbak rond, mocht onverhoopt ....
Maar voor de rest neem ik het zoals het komt.
Kwam trouwens nog een interessant artikeltje en aansluitende discussie tegen
http://www.saabsunited.com/2013/03/wind ... g-9-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
in dat draadje nog een handige link
http://www.autover.com/downloads/Saab_9-5_2010_PA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Nou, "for pride and joy" zou ik het niet willen noemen. De HUD is op mijn auto een belangrijke feature die ik niet meer zou willen missen.
De onderdelen zijn allemaal op voorraad, alleen de HUD-voorruiten zijn een vermeend probleem. Met gewoon glas is de HUD nogal "blurry", soms bijna onleesbaar.
Mijn ruit is al wat beschadigd. Hij hoeft natuurlijk niet te breken, maar het kán... En als je dan van tevoren weet dat die ruiten niet tot nauwelijks op voorraad zijn en ook niet (meer) geproduceerd worden, ga je dan je dealer opzadelen met een onmogelijke zoekopdracht?
Da's mijn dilemma.
** Ingrid **
De onderdelen zijn allemaal op voorraad, alleen de HUD-voorruiten zijn een vermeend probleem. Met gewoon glas is de HUD nogal "blurry", soms bijna onleesbaar.
Mijn ruit is al wat beschadigd. Hij hoeft natuurlijk niet te breken, maar het kán... En als je dan van tevoren weet dat die ruiten niet tot nauwelijks op voorraad zijn en ook niet (meer) geproduceerd worden, ga je dan je dealer opzadelen met een onmogelijke zoekopdracht?
Da's mijn dilemma.
** Ingrid **
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Dank je voor de informatieve link!levensnevel schreef:Tja Ingrid,
Ik heb dus windshieldoptie 3 nodig, geschikt voor HUD en alle andere camera-opties.
** Ingrid **
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Weet natuurlijk niet wie je dealer is en wat je ervaringen met dat bedrijf zijn. Maar ik zou gewoon zelf goed geinformeerd zijn en blijven van wat er precies rond je 'HUD' voorruit speelt. Zodat je wanneer de nood echt aan de vrouw is je precies weet wat de opties zijn. Daarnaast zou ik dan, al of niet in overleg met je dealer, ook zelf 'op zoek' gaan.
Wat hier in Nederland onmogelijk of duur lijkt kan ergens anders in Europa wel eens heel anders liggen.
OK, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch een klein recent voorbeeld.
Op een amerikaanse FB community verscheen een hulpkreet van een Portugese Saab eigenaresse.Een van haar raammechanismes was gesneuveld en haar Portugese Dealer gaf naast een wachttijd van tenminste 4 weken en een torenhoge prijs haar het advies dat ze maar het beste haar Saabje, gezien de kosten, zo snel als mogelijk moest verkopen.
Een paar klikken verder vond ik in ons kikkerlandje een onderdelen leverancier. Ze heeft vervolgens zelf met dat bedrijf contact opgenomen, werd perfect geholpen en binnen een week had ze het gewraakte onderdeel in huis. Kosten: Een kwart (incl vervoer NL-Portugal) van wat de Portugese stealert vroeg.
Wat hier in Nederland onmogelijk of duur lijkt kan ergens anders in Europa wel eens heel anders liggen.
OK, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch een klein recent voorbeeld.
Op een amerikaanse FB community verscheen een hulpkreet van een Portugese Saab eigenaresse.Een van haar raammechanismes was gesneuveld en haar Portugese Dealer gaf naast een wachttijd van tenminste 4 weken en een torenhoge prijs haar het advies dat ze maar het beste haar Saabje, gezien de kosten, zo snel als mogelijk moest verkopen.
Een paar klikken verder vond ik in ons kikkerlandje een onderdelen leverancier. Ze heeft vervolgens zelf met dat bedrijf contact opgenomen, werd perfect geholpen en binnen een week had ze het gewraakte onderdeel in huis. Kosten: Een kwart (incl vervoer NL-Portugal) van wat de Portugese stealert vroeg.
-
johnb52
- Donateur (7x)

Wat ik op t Saabfestival had begrepen dat die ruiten in backorder staan en ook niet geleverd worden, zo was er hier nog een forumlid die nu HUD-loos door het leven moet...
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Hmmm, mooi voorbeeld, ja.
Ik ben zeer tevreden met mijn Saabdealer (Steeman, Kennemerland) en eigenlijk heb ik nu helemaal geen probleem met mijn voorruit, ondanks de opp beschadiging die je alleen ziet als je met je neus er bovenop zit.
Lafrentz uit Kiel heeft met bijzonder veel moeite 2 HUD-ruiten op de kop weten te tikken, waarvan er eentje beschadigd aan kwam. Een Amerikaan uit mijn Facebookvriendengroep heeft nu een gewone ruit en geen HUD/LWD en andere camerafuncties meer...
Volgende week voor vakantiecheck naar de dealert. Ik zal de vraag er neerleggen.
** Ingrid **
Ik ben zeer tevreden met mijn Saabdealer (Steeman, Kennemerland) en eigenlijk heb ik nu helemaal geen probleem met mijn voorruit, ondanks de opp beschadiging die je alleen ziet als je met je neus er bovenop zit.
Lafrentz uit Kiel heeft met bijzonder veel moeite 2 HUD-ruiten op de kop weten te tikken, waarvan er eentje beschadigd aan kwam. Een Amerikaan uit mijn Facebookvriendengroep heeft nu een gewone ruit en geen HUD/LWD en andere camerafuncties meer...
Volgende week voor vakantiecheck naar de dealert. Ik zal de vraag er neerleggen.
** Ingrid **
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Owww, balen, zeg...johnb52 schreef:Wat ik op t Saabfestival had begrepen dat die ruiten in backorder staan en ook niet geleverd worden, zo was er hier nog een forumlid die nu HUD-loos door het leven moet...
** Ingrid **
-
Aquillo
- Geregistreerd lid
Toch vreemd gezien we tenminste tien jaar verzekerd zouden zijn van originele onderdelen sinds de sluiting van Saab, naar mijn weten? 
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Idd, maar dit schijnt dus echt een kosten-productie-oplage-probleem te zijn. Volgens mij zei de dealer dat ook toen ik hem kocht, maar ik heb met een half oor geluisterd. In al die jaren dat ik autorij, heb ik nog nooit een ruit zien sneuvelen...Aquillo schreef:Toch vreemd gezien we tenminste tien jaar verzekerd zouden zijn van originele onderdelen sinds de sluiting van Saab, naar mijn weten?
Persoonlijk heb ik er wel een paar duizend euro voor over om er eentje te hebben...
** Ingrid **
-
Aquillo
- Geregistreerd lid
Dan heb je een leuker budget ter beschikking voor je Saab dan ik 
Ik heb nog een stevige lijst aan geplande upgrades liggen.
Back on topic, kan me inderdaad met zo'n NG voorstellen dat je er wel een beetje over nadenkt ja. Maar is de aanvankelijke oplage dan geheel op? Ik had begrepen dat er bergen onderdelen over zijn gebleven na sluiting.
Ik heb nog een stevige lijst aan geplande upgrades liggen.
Back on topic, kan me inderdaad met zo'n NG voorstellen dat je er wel een beetje over nadenkt ja. Maar is de aanvankelijke oplage dan geheel op? Ik had begrepen dat er bergen onderdelen over zijn gebleven na sluiting.
-
levensnevel
- Donateur (3x)

probleem is dat er, als ik het goed heb, in totaal pakweg 2.500 9-5 NG's van de band gerold zijn met een dergelijke voorruit.
En dat deze verspreid over de verschillende continenten rondrijden.
Met een levensduur van 15 jaar voor de auto en 3 jaar voor een vooruit kom je uit op een theoretische behoefte aan 12.500 voorruiten.
In theorie genoeg voor St Gobain om een batch van 12.500 ruiten te produceren. Maar wie gaat dat financieren?
Saab
die is failliet
Saab Parts AB
Een wereldwijde alliantie van 9-5 NG eigenaren
En dat deze verspreid over de verschillende continenten rondrijden.
Met een levensduur van 15 jaar voor de auto en 3 jaar voor een vooruit kom je uit op een theoretische behoefte aan 12.500 voorruiten.
In theorie genoeg voor St Gobain om een batch van 12.500 ruiten te produceren. Maar wie gaat dat financieren?
Saab
Saab Parts AB
Een wereldwijde alliantie van 9-5 NG eigenaren
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Het budget ligt hoger, ja. De tweedehandsaanschafprijs lag natuurlijk ook vrij hoog, dus dan heb ik dit er wel voor over. Ik wil nog jaren door met deze 3-jr oude auto.Aquillo schreef:Dan heb je een leuker budget ter beschikking voor je Saab dan ik
Maar is de aanvankelijke oplage dan geheel op? Ik had begrepen dat er bergen onderdelen over zijn gebleven na sluiting.
De aanvankelijke oplage was natuurlijk niet zo groot. Van de 10.000 9-5NG's is maar 30% met HUD/LDW etc uitgerust en er is niet voor elke 9-5NG een reservevoorruit in stock.
Ik ga gewoon rustig zoeken. Heb veel dealers en echte kenners op FB in mijn vriendenkring, dus dat lukt me wel.
** Ingrid **
-
Aquillo
- Geregistreerd lid
Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee, toch is het m.i. een verplichting van de Saab-onderdelen tak om klanten van benodigde onderdelen te voorzien.
-
Lady9-5NG
- Geregistreerd lid
Eens. Dat beeld is altijd geschetst tenslotte...Aquillo schreef:Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee, toch is het m.i. een verplichting van de Saab-onderdelen tak om klanten van benodigde onderdelen te voorzien.
** Ingrid **