Saab 96 V4 Project by Jelle
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab 96 V4 Project by Jelle
tip, wanneer je de motor en bak weer terug plaats, zou ik een takel aan de voorlader hangenturbopilot schreef:appie was nogal van de hobbybob oplossingen.
je kunt dan iets fijner regelen en het feit dat hij aan 1 ketting hang geeft ook de mogelijkheid dat je kunt draaien
die uitlaat is geen probleem, weg ermee en later een simons eronder
-
Vestasz
- Geregistreerd lid
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb nu ook een ketting takel gevonden die ik mag gebruiken. Dus die komt de volgende keer in de voorlader te hangen:) Gelukkig ging het er uit halen heel simpel, zonder enige problemen.
Wat is de goedkoopste site voor zo'n uitlaat? En ik moet ook nog een nieuwe set slangen hebben voor de koelvloeistof, omdat er een aantal erg verdroogd zijn op sommige plekken. Waar kan ik deze krijgen?
De afgelopen dagen ben ik weer aan de bak gegaan met het project. Zo is de versnellingsbak weer als nieuw, en heb ik het probleem met de tikkende koppeling ook op gelost (hoop ik). De motor heeft een grondige poetsbeurt gekregen. En ik heb de metalen steunen rond om de motor gestraald. Deze moet ik nog even primeren en dan hitte bestendige verf er overheen spuiten.
Hieronder een aantal foto's van de afgelopen dagen:
Voor de poetsbeurt:

(Later heb ik de dynamo en de steunen er af gehaald zodat ik ze apart kan schoon maken)
Na de poetsbeurt:

De zo goed als nieuwe versnellingsbak:

Ook heb ik een aantal onderdelen gestraald:

En het verbindings-stuk van de carburateurs vlak geslepen. Want hier zat het metalen bakje op vast geprikt:

Dat was het dan! Morgen ga ik weer verder met het schoon maken van de motor ruimte van de auto, omdat dit een opslagplaats is van oud vet, afgeknipte ty-rips, ringen, moeren, zand en tape!
Gr. Jelle
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb nu ook een ketting takel gevonden die ik mag gebruiken. Dus die komt de volgende keer in de voorlader te hangen:) Gelukkig ging het er uit halen heel simpel, zonder enige problemen.
Dat is nu ook de bedoeling ja. Aangezien dat de rest van het uitlaat ook niet helemaal 100% meer is, is dat de beste oplossing. En de auto krijgt dan ook nog een mooi geluid!turbopilot schreef:
die uitlaat is geen probleem, weg ermee en later een simons eronder
Wat is de goedkoopste site voor zo'n uitlaat? En ik moet ook nog een nieuwe set slangen hebben voor de koelvloeistof, omdat er een aantal erg verdroogd zijn op sommige plekken. Waar kan ik deze krijgen?
Ik probeer eerst deze carburateurs te normaliseren en mooi te maken, en anders op zoek naar een orginele. Dat hangt nog af hoe het met de wegenbelasting komt. Als hij op benzine blijft, dan komt het enkele inlaatspruitstuk en de (dan nog aan te schaffen nieuwe orginele) carbuarateur er op. En anders laat ik de dubbele zitten die op LPG gaat. Want als de dubbele er op zit met benzine, zuipt hij als een achtelijke.The Devil's Own V4
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, zet je er weer een originele (Solex 32TDID) of een Weber carburateur op.
De afgelopen dagen ben ik weer aan de bak gegaan met het project. Zo is de versnellingsbak weer als nieuw, en heb ik het probleem met de tikkende koppeling ook op gelost (hoop ik). De motor heeft een grondige poetsbeurt gekregen. En ik heb de metalen steunen rond om de motor gestraald. Deze moet ik nog even primeren en dan hitte bestendige verf er overheen spuiten.
Hieronder een aantal foto's van de afgelopen dagen:
Voor de poetsbeurt:

(Later heb ik de dynamo en de steunen er af gehaald zodat ik ze apart kan schoon maken)
Na de poetsbeurt:

De zo goed als nieuwe versnellingsbak:

Ook heb ik een aantal onderdelen gestraald:

En het verbindings-stuk van de carburateurs vlak geslepen. Want hier zat het metalen bakje op vast geprikt:

Dat was het dan! Morgen ga ik weer verder met het schoon maken van de motor ruimte van de auto, omdat dit een opslagplaats is van oud vet, afgeknipte ty-rips, ringen, moeren, zand en tape!
Gr. Jelle
-
odin1899
- Donateur

Wat heb je precies met de bak gedaan? Complete revisie? Vrijloop ook weer gangbaar gemaakt? Goed bezig in ieder geval!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De originele is een Solex 32TDID, daar heb je al het spruitstuk voor.Vestasz schreef:... Als hij op benzine blijft, dan komt het enkele inlaatspruitstuk en de (dan nog aan te schaffen nieuwe orginele) carbuarateur er op.
-
9-3turbo205
- Donateur (3x)

Mooi project jelle! Per toeval zie ik je verhaal. Die "appie" woont 100 meter bij mij vandaan, ik herkende de straat op de foto. Hij heeft toch ook nog een gele? Leek me ook wel een beetje hobbybob mobiel met allemaal "rally"stickers erop...
Succes met de restauratie, goed bezig!
Succes met de restauratie, goed bezig!
-
turbopilot
- Donateur (7x)

die gele is afgevoerd naar de oudijzerboer
zoals al voorgesteld, ik zou gaan voor een weber
zoals al voorgesteld, ik zou gaan voor een weber
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Een complete set koelslangen is hier verkrijgbaar voor pak em beet €200
http://www.classicsiliconehoses.com/our-products/
Een paar jaar terug was skandix redelijk met de Simons:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... r-set/477/
Een paar jaar terug was skandix redelijk met de Simons:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... r-set/477/
-
turbopilot
- Donateur (7x)

saab club nederland heeft/had ze toch ook?
-
odin1899
- Donateur

beetje hobbybob is een understatement. Appie had er een 900 (99?) blok in gelepeld, compleet met automaat.9-3turbo205 schreef:Hij heeft toch ook nog een gele? Leek me ook wel een beetje hobbybob mobiel<...>
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Deze set heb ik ook aangeschaft, voor 186 pond (inclusief VAT en verzending). Prima setje... maar het was niet helemaal compleet voor mijn versie van de V4. De vier slangen tbv van de automatische choke nodig zaten er niet bij. Na een hoop heen-en-weer-gemail met ClassicSiliconeHoses (uiterst behulpzaam en vriendelijk) hebben ze een extra setje gemaakt op basis van mijn 4 slangen (ik heb ze dus opgestuurd, die zij vervolgens als mal hebben gebruikt). De extra kosten waren 30 pond.Sadelrûker schreef:Een complete set koelslangen is hier verkrijgbaar voor pak em beet €200
Ze noemen dat extra setje: Saab 95 L top up hoses Classic Black. Foto van de 4 verse siliconen slangen:

Mocht je dezelfde setup hebben als mijn 1975 V4, dan moet je ze even mailen, Mary Gee (hun contactpersson) weet er alles van.
-
Vestasz
- Geregistreerd lid
Ik heb de bak verder niet open gehaald. Ik ga de olie nog wel even vervangen maar verder was er niks mis met de versnellingen. Soms ging hij wat moeilijk in de 2e, maar dat kwam omdat er een ouwe kram in het scharnier zat van de stang van het stuur naar de versnellingen. Die heb ik er uit gehaald, dus dat is nu ook klaar.odin1899
Wat heb je precies met de bak gedaan? Complete revisie? Vrijloop ook weer gangbaar gemaakt?
De oorzaak van de koppeling was:

Is dat ook de gene met de brede inlaat? ik heb namelijk ook nog een ander spruitstuk, met een ronde inlaat.De originele is een Solex 32TDID, daar heb je al het spruitstuk voor.72sonett3
Vestasz schreef:... Als hij op benzine blijft, dan komt het enkele inlaatspruitstuk en de (dan nog aan te schaffen nieuwe orginele) carbuarateur er op.
Deze zit er namelijk nu op:

Verder allemaal bedankt voor de links met de sites.
Gr. Jelle
-
Ronnes
- Donateur (2x)

De ringen achter de hulppomp zijn er ooit geplaatst om de speling in de gaffel op te heffen. Als je die verwijdert, gaat je (ont)koppeling ook niet meer naar behoren werken. Oplossing is om de gaffel op te lassen. Hier is al veel over geschreven, hier op het forum.
Boven: een opgelaste gaffel
Onder: een uitgesleten gaffel

De Solex heeft ook een breed inlaatkanaal.
Boven: een opgelaste gaffel
Onder: een uitgesleten gaffel
De Solex heeft ook een breed inlaatkanaal.
-
odin1899
- Donateur

Kun je doen, maar echt nodig is het niet (tenzij Appie er nog iets spannends in gemikt heeft). Die olie heb ik begin 2012 nog ververst met Kroon Classic EP 90. Zal sindsdien nog geen 15.000 km gelopen hebben.Vestasz schreef:Ik heb de bak verder niet open gehaald. Ik ga de olie nog wel even vervangen <knip>
-
Drevar
- Geregistreerd lid
Let wel op dat als je dat druklagerarm laat/gaat lassen, het ding niet per ongeluk wordt verbogen. Kan kennelijk vrij makkelijk gebeuren zonder dat het al te veel opvalt. Ik moest destijds het hele blok weer uitbouwen om het ding in 5 tellen weer in model te buigen, beetje zonde van de tijd