Het is weer lente....maar..

1947-1967
WIS
Geregistreerd lid

Re: Het is weer lente....maar..

Bericht door WIS » di 30 jul, 2013 15:36

Dit week-end ga ik de koppeling en het vliegwiel demonteren.
Ik moet HET stukje vinden ;-|+

Heb daarover een paar :-S+ vraagjes:

De koppeling is van het type Schweinfurt Typ KS 180 met de aanduiding 7 'omgekeerd driehoekje' 68.

Afbeelding

In het service manual staan er een soort vorkjes die ergens ondergeschoven moeten worden (3x).

Afbeelding

Hier een detail van een van de drie 'armen' , heb even geen betere

Afbeelding

Waar is dat voor nodig en kan dat ook zonder?

Met welke boutmaat zit het vliegwiel vast, moet daar een dop voor kopen en kan dat nu niet zien omdat de koppeling ervoor zit.
Zijn er ook specificaties voor het aandraai moment voor de vliegwielbouten en koppeling?

Toch gevonden: voorwiel castle nut 130 ft-lb en achter 68 ft-lg, wat volgens mij overeenkomt met resp 176Nm en 92Nm

Voor de koppeling nog niets gevonden. Wel voor t' vliegwiel: 22 ft-lb -> 30Nm

Zorg ervoor dat bij het weer monteren, alle boutjes weer in de oorspronkelijke gaatjes terug komen.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 09 aug, 2013 21:50

Zijn we weer.

Goed gereedschap is het halve werk maar toch proberen of dat niet waar is, dus met sleutel 13, 1/2" bouten los draaien. Dat ging goed op een na.

Afbeelding

Dollemoer losser gekocht, maar dan heb je weer een dop nodig die ik niet heb.

Een setje INCH doppen gekocht (ff googlen en zo maar 20 euries goedkoper), 1/2" dop op de bout, los met twee vingers in m'n neus..... :-P+
Waarom moet je toch altijd eerst zoiets zelf ervaren :paleconfused: Waar was het forum ook alweer voor?

De dynamo beugel had ik erop geschroefd zodat het vliegwiel niet draaide.

De achterkant...

Afbeelding

Niet echt iets te zien, wat lichte vlekjes maar dat is niet meer dan oppervlakkig.
De tandkrans is aan de ene kant een paar tienden lager dan aan de ander kant, maw vliegwiel en tandkrans liggen niet helemaal in een vlak.
Ga nog proberen dit recht te tikken

op het blok twee beschadigingen

Links bovenaan:

Afbeelding

en in het midden:

Afbeelding

Wat me nu pas opviel is dat er aan de onderkant van het druklager, geen retaining spring zit

Afbeelding

ik vind ook de randen van de druklager houder wat rafelig

Afbeelding

Zowel boven als onder.

Maar, geen stukje!

Zelfs als de onderste retaining spring is los geraakt kan dit niet de beschadigingen veroorzaken die ik vond.

Op de parts tekening zie ik wel een spacer ring (item 12), die ik in mijn saabje nergens kan vinden, die heeft wel het formaat wat eventueel het stukje zou kunnen zijn.

Afbeelding

Maar ik heb totaal geen idee waar die dan gezeten zou moeten hebben.

Ik denk alles weer monteren en motor terug plaatsen wat er niet is kan ook geen scahde veroorzaken.

Oh ja ik zet er een nieuwe keerring in want die heeft wel gelekt :wink:

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 10 aug, 2013 22:10

Vandaag maar eens alle losse onderdelen schoon gemaakt voor verdere controle en verwerking.

Ziet er goed uit zo ver..

Afbeelding

Maar ja toen kwam ik dit tegen, eerst zat het nog dicht, maar dat bleek kalk te zijn....

Afbeelding

Als iemand mij een tip kan geven waar ik dit onderdeel kan scoren, heel erg graag, ben het nl op geen enkele site tegen gekomen

BTW weet iemand al wat item 12 is en waar dat hoort te zitten?

Afbeelding

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 12 aug, 2013 21:53

Bij Skandix heb ik de cover gevonden :D , da's heel mooi, zometeen gelijk bestellen.

Geen pakking maar die snij ik zelf wel uit een rolletje pakking papier

Maar nu heb ik graag even jullie advies over hoe ik het pomp "draaiertje" (weet ff niet hoe dat heet, even opgezocht: Vaned wheel with gasket....) van de dynamo as kan afkrijgen.

Afbeelding

De aanslag aan de binnenkant is dat aangekoekt of is dat beschadigde coating?

Verder ziet de binnenkant er ook wat aangetast aan maar denk dat dat niet zo'n probleem is en al helemaal niet omdat er een nieuwe cover opkomt.

Afbeelding

Wil eigenlijk de dynamo uit elkaar halen want ie loopt niet helemaal soepel, maar ja dan moet wel het draaiende pomp deel eruit.

Hoop dat iemand mij een tip kan geven :D

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 12 aug, 2013 23:06

Niet zo makkelijk, of duur: 570 tot 790 euries of een andere gebruikte, schiet ik niet zoveel mee op.
Ben al blij dat ik een cover gevonden heb.
Had overigens geen enkel probleem met koeling, dus de pomp werkte wel goed.
Gaat me nu om de dynamo.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » di 13 aug, 2013 12:21

Nog een andere vraag mbt de rem slang naar de voorwielen.

Die krijg ik niet los en vroeg me af of er linkse draad opzit aan de chassis kant omdat het anders wel lastig (de) monteren is. Voor dat ik andere middelen inzet zou ik dat graag weten. En het zou verklaren waarom ik de leiding tot nu toe niet los kreeg.

Lukt ff niet om een werkende link naar een foto te krijgen :? Probeer het later nog wel een keer. Voor de vraag is het misschien ook wel niet zo belangrijk

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 13 aug, 2013 12:29

WIS schreef:Maar nu heb ik graag even jullie advies over hoe ik het pomp "draaiertje" (weet ff niet hoe dat heet, even opgezocht: Vaned wheel with gasket....) van de dynamo as kan afkrijgen.

Afbeelding
Het schoepenwiel zit op de as geschroefd. Als je de poelie tegenhoudt, kun je het schoepenwiel tegen-de-klok-in losdraaien.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » di 13 aug, 2013 23:11

:D Goeie tip Ronnes, kan weer verder..

Afbeelding

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 17 aug, 2013 21:33

Weer even een update.

De remslang, soms moet je het omgekeerd doen..

Kreeg de slang niet los en weet nu waarom

Afbeelding

"moer" beetje aan gort gedraaid. maar ja vanaf de andere kant losmaken is de oplossing.

Kun je wat lastig bij maar ik was wel blij met m'n setje inch doppen, die maken het echt leuk :D

Hier is de V-deel al iets met de klok mee gedraaid tijdens de poging aan de remslang kant.

Afbeelding

Schakelaar eraf, holle bout los en dan de wartelmoer van de slang.

Afbeelding

Dan alles schoon maken en checken, er zat heel wat slurrie in de remleiding aansluitingen en ook in het voorraadpotje voor de remvloeistof, is dat normaal?

Verder nog wat om de werkplek schoon gemaakt zeg maar..

er voor

Afbeelding

en erna

Afbeelding

Met de volgende opmerking zal ik vast geen vrienden maken, maar ik vind dit eigenlijk mooier dan een totale spick en span gerestaureerde met blinkende nieuwe onderdelen enzo :-P+

Het zal ook wel niet zo schoon blijven maar voor vandaag heb ik er wel plezier in!

Oh ja heb ook nog wat vet in de vetpunten gespoten.

Maar ja aan de andere kant ben ik ook bezig remplaat waar de remcilinders opzitten van roest te ontdoen, te schuren en spuiten, alles erop te monteren en dan weer onder de auto.

Waar om alleen links? Ik doe alleen wat echt nodig is. Vermoed dat ik rechts ook nog wel het eea moet doen, in ieder geval de de remschoenen als ik die binnen krijg.

Heel langzaam kom ik wee rop het punt dat ik weer aan het opbouwen ben, kan ik misschien toch nog rijden dit jaar.

Mag ik nou eigenlijk wel rijden in December? mijn Saabje valt niet in de overgangs regeling waarvoor dit wel geldt. :roll:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 18 aug, 2013 0:07

Iedereen mag in december rijden als je maar betaalt of vrijgesteld bent van betaling.
In jouw geval is je auto ouder dan 40 jaar -zoals ook mijn 99 en de 92's- en dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken, zelfs niet als er overhoopt gas in zou zitten (zoals de Volvo van de buurman die al een aantal jaartjes zo lekker op LPG rijdt maar daar dat kan niet meer in de overgangsregeling die voor zijn auto geldt)
Je houdt wel om jaarlijkse keuringsplicht (als je niet schorst tenminste)

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » zo 18 aug, 2013 12:13

@ The Devil's own V4
Je hebt denk ik wel gelijk om de remmerij in het totaal aan te pakken maar voordat je het weet ligt je hele auto open en is het een heel project geworden nog afgezien van de budgetaire kant. Voordat je het weet probeer je een bodem loze put te dempen. Ik weet dat mijn aanpak langer duurt en voor extra werk zorgt maar heb dat liever zodat ik tussen de kleinere deel taken wel kan rijden. Ik hoorde dus een rateltje waarvan ik de oorzaak wel nooit zal vinden maar ondertussen moet ik wel de remcilinders vervangen, koppelingsplaat en remvoeringen vernieuwen en een nieuwe waterpomp monteren enz. Dat hoort bij een ouwe Saab maar ik hoef echt niet alles in 1x te doen, sterker ik wil er zo lang mogelijk overdoen. (Dalijk is ie helemaal klaar moet ik weer een andere zoeken om er lang mee te doen :-P+ )

@ sb153b
Dacht dat de APK voor mijn Saabje uit 61 maar 1x per 2 jaar nodig was. Dat is nu de regelgeving, wordt dat dan weer 1x per jaar als de nieuwe wet in werking treedt?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 18 aug, 2013 15:34

Misschien niet zo duidelijk idd; Om jaarlijks als in om het jaar dus het ene jaar wel en het andere niet.
Volgens mij is daarin niets gewijzigd maar wie het beter weet mag het zeggen :wink: .

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » ma 19 aug, 2013 11:24

Tja, kwam er gisteren achter dat de remslang aan de linkerkant verstopt zit.
Dat wiel dat aanliep heeft volgens mij nooit geremd; gecorrodeerde cilinders, verstopte remslang....
Dus moet ik rechts ook echt serieus checken.
Kwam ook overal wat slurrie tegen en wil het remleiding systeem doorspoelen.
Waarmee moet ik dat doen om ook de slurrie eruit te krijgen?
Iemand een idee, misschien the Devils' Own V4? :lol:

Toevoeging: Las dat doorspoelen met spiritus kan, iemand ervaring? :-S+

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » ma 19 aug, 2013 13:39

Ik zou hem gewoon doorpompen met verse remvloeistof. Tankje vullen en wiel voor wiel doorpompen. Tankje leeg, volgende wiel. Alcohol geeft meer heisa .
Ik pers mijn 99 elke 2 jaar door en heb aan een 2 flesjes genoeg, met een Ezi-bleed op de compressor, 2 bar. Sta er elke keer weer van te kijken wat een zwarte troep eruit komt.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 19 aug, 2013 13:47

Als je toch bezig bent zou ik zelf gewoon lekker de leidingen reinigen met remmenreiniger,doorblazen en daarna nwe remslangen monteren; vaak is de buitenmantel al niet nw meer maar wat je niet kan zien is dat de binnenmantel ook z'n beste tijd gehad heeft, soms zelfs opgelost.

Plaats reactie