Dak cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Dak cabrio

Bericht door rutgerreinier » do 05 sep, 2013 10:37

Hoe kan het dat de daken van de Saab cabrio zoveel verschillen? ik doel op bouwjaren 1998-2003
De ene ziet er veel strakker uit dan de andere. Ook zie je bij de ene de 'bogen' minder dan bij de andere.

niet strak:
Afbeelding

superstrak!

Afbeelding
Afbeelding

Redi
In memoriam †

Re: Dak cabrio

Bericht door Redi » do 05 sep, 2013 10:57

Het materiaal van het dak is natuurlijk onderhevig aan slijtage, leeftijd speelt derhalve een rol, maar zeker ook wie het dak eventueel vervangen heeft. Gemiddelde levensduur van een cabriodak houden de geleerden op 8-10 jaar. Dat zou dus moeten betekenen dat álle 9-3OG Cabrio's reeds een tweede dak hebben. :roll:
Wat dus niet het geval is... Op mijn eigen 9-3 zit het dak ook niet zo strak meer, maar ik weet dat dit nog steeds het eerste dak is en dus meer dan 15 jaar oud. Na het wassen de vergrendeling even los en dan laten drogen brengt tijdelijk de strakheid weer wat terug, maar eenmaal opgerekt tentdoek zal nagenoeg niet weer krimpen. Ergo: hoe minder strak het dak, hoe ouder de stof. Een super strak dak op een 9-3OG is vaak een vervangen exemplaar.

Afbeelding

Groet Rein

AeroR
Geregistreerd lid

Re: Dak cabrio

Bericht door AeroR » do 05 sep, 2013 17:03

Goed verhaal Rein. Hoe vaak een cabrio dak gebruikt wordt speelt ook mee. Het spannen en ontspannen eist ook tol. Binnen of buiten slapen en weersinvloeden zijn ook een factor die het materiaal versneld ouder kunnen laten worden.
Mijn 12 jaar oude dakje lijkt gelukkig meer op foto2 dan foto1 gelukkig.

Plaats reactie