Hoe lang gaat een Turbo onder normale omstandigheden mee?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Hoe lang gaat een Turbo onder normale omstandigheden mee?

Bericht door Blacky Turbo S » zo 23 jul, 2006 20:26

Heren,

C900 T16 '91 Hoe lang zou zo'n turbo onder normale omstandigeheden mee moeten gaan??
Ben er, volgens mij vrij secuur in wat betreft het rijden. Altijd netjes rustig warm rijden (Tot max 2500 - 2800 toeren, turbodruk niet of nauwelijk in het geel voor de eerste 15 - 20 km), en ook weer rustig laten afkoelen (minimaal zo'n 5 km weer rustig lage toeren en heel weinig overdruk, en thuis weer gordels los en alles uit voordat de motor uitgaat).
Onderhoud probeer ik ook goed te doen, zo precies mogelijk elke 10.000 nieuwe olie en filter, en elke 20.000 grote beurt.

Mijnes heeft het nog geen 50.000 vol gehouden. Maakt nou bij vol gas een jankend geluid, en heeft (naar mijn gevoel) behoorlijke axiale speling.

Volgens mij moet tie het toch wel 150 - 200.000 km kunnen volhouden.
Toch??

edwardk
Geregistreerd lid

Re: Hoe lang gaat een Turbo onder normale omstandigheden mee

Bericht door edwardk » zo 23 jul, 2006 20:32

Blacky Turbo S schreef:Heren,

C900 T16 '91 Hoe lang zou zo'n turbo onder normale omstandigeheden mee moeten gaan??
Ben er, volgens mij vrij secuur in wat betreft het rijden. Altijd netjes rustig warm rijden (Tot max 2500 - 2800 toeren, turbodruk niet of nauwelijk in het geel voor de eerste 15 - 20 km), en ook weer rustig laten afkoelen (minimaal zo'n 5 km weer rustig lage toeren en heel weinig overdruk, en thuis weer gordels los en alles uit voordat de motor uitgaat).
Onderhoud probeer ik ook goed te doen, zo precies mogelijk elke 10.000 nieuwe olie en filter, en elke 20.000 grote beurt.

Mijnes heeft het nog geen 50.000 vol gehouden. Maakt nou bij vol gas een jankend geluid, en heeft (naar mijn gevoel) behoorlijke axiale speling.

Volgens mij moet tie het toch wel 150 - 200.000 km kunnen volhouden.
Toch??
Hangt van veel zaken af , ook onderhoud. De mijne 9000 T 2.3 werkt all 340dkm naar alle tevredenheid zonder ook maar een probleem,dus...... :wink: :O:

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » ma 24 jul, 2006 0:32

De mijne houd het ook al bijna 3 ton vol...... Het is ook afhankelijk van de vorige eigenaar hoe die ermee omgegaan is, maar over het algemeen gaan ze heel lang mee..... Ik had hiervoor een 9000 turbo met trekhaak...... de vorige eigenaar was niet echt zuinig op die auto en ik moest al vrij snel de bak vervangen, ( er was flink met die auto met aanhanger geropt ) maar de turbo bleef het perfect doen.....

accordracer
Geregistreerd lid

Bericht door accordracer » ma 24 jul, 2006 0:54

Vooral het nadraaien van een turbo is goed. De hete olie moet er uit! anders koken de lagers.

idd, laatste stukje van de reis niet meer boosten. (als je een kleine turbo hebt is dit lastiger als met een grote turbo) Gewoon niet de motor belasten. Turbo draait wel mee, maar bouwt geen druk op.

En minimaal 2 minuten lang nadraaien. Ook als je gaat tanken.
Wat je ook kunt doen is een turbotimer inbouwen. Dan zet je de auto uit en sluit je hem af, maar de motor draait dan nog verder en de turbotimer zet de auto dan zelf uit na een paar minuten (ligt aan de reis die hij gehad heeft)

Als je flink gaat stampen met de auto dan moet je langer nadraaien als dat je rustig gereden hebt.

Verder doe ik bij mijn honda waar ik een turbo op gezet heb, altijd om de 1500 a 2000 km de olie verversen. Olie vervangen kun je heel snel doen. Is heel eenvoudig. En een oliefilter is ook niet zo heel duur.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 24 jul, 2006 7:10

Het is alleen zo jammer dat je de Saab in de achteruitversnelling moet zetten omdat je anders de sleutel niet uit het contact krijgt. DUs aan de turbo timer is volkomen nutteloos. Tenzij je de voorwielen vrij van de grond zet.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » ma 24 jul, 2006 8:21

Hmm, ik hoor het al. Zo slecht doe ik het dus niet. Dan is 50K wel heeeeeel errug kort! Dan ben ik er mooi lekker mee dus...

Nou dan ga ik maar eens met de garage praten. :x

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » ma 24 jul, 2006 15:25

Injectie schreef:Het is alleen zo jammer dat je de Saab in de achteruitversnelling moet zetten omdat je anders de sleutel niet uit het contact krijgt. DUs aan de turbo timer is volkomen nutteloos. Tenzij je de voorwielen vrij van de grond zet.
inderdaad een rare tip voor (classic) saabrijders...

:roll:

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bruises » ma 24 jul, 2006 16:58

turboflix schreef:
Injectie schreef:Het is alleen zo jammer dat je de Saab in de achteruitversnelling moet zetten omdat je anders de sleutel niet uit het contact krijgt. DUs aan de turbo timer is volkomen nutteloos. Tenzij je de voorwielen vrij van de grond zet.
inderdaad een rare tip voor (classic) saabrijders...

:roll:
Ik begrijp dat men erg gehecht kan raken aan allerlei mooie SAAB-eigenaardigheden, maar deze feature gaat er bij ons altijd als eerste uit. Scheelt een hoop gerotzooi en het levert ook minder deuken op als je je auto uitleent aan een amateur die de koppeling niet intrapt alvorens het contactslot in eens naar start door te draaien

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 24 jul, 2006 17:49

accordracer schreef:En minimaal 2 minuten lang nadraaien. Ook als je gaat tanken.
2 minuten? Ik hou me altijd aan de 30 seconden die Saab zelf voorschrijft, behalve als ik ernstig getrapt heb.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 24 jul, 2006 20:32

accordracer schreef:
Verder doe ik bij mijn honda waar ik een turbo op gezet heb, altijd om de 1500 a 2000 km de olie verversen. Olie vervangen kun je heel snel doen. Is heel eenvoudig. En een oliefilter is ook niet zo heel duur.
bedoel je niet om de 15.000 a 20.000, of je moet misschien niet zoveel met je auto rijden.

accordracer
Geregistreerd lid

Bericht door accordracer » ma 24 jul, 2006 23:26

oja, saab moet je in de achteruit zetten. Niet aan gedacht. Sorry.

Idd, om de 2000 km doe ik de olie vervangen. Dit omdat de olie 260 fahrenheit word als ik normaal rijd. Te heet dus. Hoog tijd voor een oliekoeler bij mijn setup.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 25 jul, 2006 0:19

bram schreef:
accordracer schreef:
bedoel je niet om de 15.000 a 20.000, of je moet misschien niet zoveel met je auto rijden.
Tja, 2000 km is idd wat snel, maar 20.000 is zeker te lang. Saab zelf adviseert geloof ik 10.000, maar weet dat er ook zijn die zweren bij 5.000

Zit er zelf altijd maar wat tussenin.... altijd goed toch? :wink:

daan

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 25 jul, 2006 8:50

accordracer schreef:oja, saab moet je in de achteruit zetten. Niet aan gedacht. Sorry.

Idd, om de 2000 km doe ik de olie vervangen. Dit omdat de olie 260 fahrenheit word als ik normaal rijd. Te heet dus. Hoog tijd voor een oliekoeler bij mijn setup.
Ah, da's het verschil. In de T16S zit de oliekoeler standaard.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 27 jul, 2006 15:39

Heb dit jaar al 4keer mijn filter en olie vervangen(als het donker geel tot bruin word gaat die troep eruit en komt er nieuwe op)
Olie koeler is wel mooi bij de turbo aleen er blijft altijd oude olie in zoten he :oops: en die mengt weer met de nieuwe.
Mijn turbo heb ik zelf ruim 40000km en deze werkt nog altijd goed!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 27 jul, 2006 16:34

accordracer schreef:oja, saab moet je in de achteruit zetten.
Heb jij wel een Saab?
om de 2000 km doe ik de olie vervangen.
Weggegooid geld...
omdat de olie 260 fahrenheit wordt
260 wat?

Plaats reactie